خبرنگاران حدود 47 هزار تن خوراک دام در اختیار دامداران خراسان شمالی قرار گرفت

به گزارش تور سریلانکا، بجنورد- خبرنگاران- مدیر امور دام سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی گفت: امسال 46 هزار و 904 تن خوراک دام یارانه ای به صورت خام از جمله ذرت، جو، سویا بین دامداران استان توزیع شد که بخشی از آن تبدیل به کنسانتره شده بود.

خبرنگاران حدود 47 هزار تن خوراک دام در اختیار دامداران خراسان شمالی قرار گرفت

مهدی شکاری روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران گفت: در این زمینه تنها در مهر ماه سال جاری پنج هزار و 500 تن و آبان ماه هشت هزار و 100 تن کنسانتره یارانه ای بین دامداران استان توزیع شده است.

وی گفت: تا انتها آذرماه نیز 9 هزار و 625 تن کنسانتره بین آنان برای تامین خوراک دام توزیع می شود.

مدیر امور دام سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی گفت: نهاده های دامی در قالب خوراک آماده همچنان در اختیار دامداران این استان قرار می گیرد.

شکاری افزود: با تبدیل خوراک دام خام به خوراک آماده و صنعتی تعداد دامداران بیشتری برای تامین نهاده های دامی مورد پوشش قرار می گیرند.

وی گفت: همچنین با تولید نهاده های دامی خام بهره وری و ضریب تبدیل خوراک به گوشت افزایش می یابد، در کنار نهاده هایی از جمله جو و ذرت سایر نهاده ها نیز اضافه خواهد شد که به غذای کامل برای دام تبدیل خواهد شد و همچنین نهاده ها آسیاب خواهند شد این نیز به بهره وری کمک خواهد کرد.

وی افزود: کنسانتره تولیدی استان شامل نهاده های دامی از جمله جو، ذرت، سبوس، کنجاله تخم پنبه و سویا، یکسری مواد معدنی و مکمل است که خوراک کاملی برای دام است.

کارخانه های خوراک دام استان با ظرفیت پایین فعالیت دارند

مدیر امور دام سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی گفت: هم اینک 11 کارخانه خوراک دام در استان وجود دارد که از مجموع این تعداد یک کارخانه غیر فعال و مابقی فعال هستند.

شکاری ظرفیت اسمی این واحد ها را 364 هزار تن مطرح نمود و افزود: اما 52 هزار تن ظرفیت واقعی این واحد ها است، متاسفانه واحد ها با ظرفیت بسیار پایین فعالیت دارند.

دامداران استان در سال جاری، تنها 24 درصد از خوراک دام مورد نیاز را از محل خوارک و نهاده های یارانه دار دریافت کرده اند و مابقی نیاز از بازار آزاد تامین شده است.

سه قلم نهاده مورد نیاز دامداران شامل کنجاله سویا، ذرت و جو به صورت یارانه دار تامین می شود که در سال جاری 56 درصد از نیاز دامداران به این نهاده ها با کمک های دولت تامین شده و در اختیار قرار گرفته است.

محقق علوم دامی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان شمالی گفت: در ضریب خوراک دام با استاندارد 50 درصد فاصله داریم.

دکتر حسن علمی افزود: طبق استاندارد ها در دنیا به ازای هر 5.5 تا 6 کیلوگرم خوراک به دام سبک یک کیلو گوشت قرمز تهیه می شود این در حالی است که در کشور و همچنین این استان این ضریب 11 به یک است.

وی گفت: همچنین طبق استاندارد ها به ازای هر 6 کیلوگرم خوراک به دام سنگین یک کیلو گوشت قرمز تهیه می شود در حالی که ضریب تبدیل خوراک در استان 11.5 کیلوگرم خوراک به یک کیلوگرم گوشت است.

وی بر کاهش ضریب تبدیل خوراک به گوشت تاکید کرد و افزود: فرمول خوراک دام باید از یک برنامه علمی و اصولی برخوردار باشد تا هزینه های تولید کاهش یابد.

خراسان شمالی در زنجیره تولیدو ارزش در بخش دام سبک و طیور رتبه 9 کشور را دارد.

700 هزار راس دام سبک استان مربوط به عشایر است.

استان خراسان شمالی با داشتن افزون بر 2 میلیون و 526 واحد دامی یکی از قطب های دامپروری کشور محسوب می شود.

گستره مراتع خراسان شمالی نیز یک میلیون و 414 هزار و 841 هکتار است.

منبع: ایرنا
انتشار: 4 بهمن 1399 بروزرسانی: 4 بهمن 1399 گردآورنده: tour-srilanka.ir شناسه مطلب: 737

به "خبرنگاران حدود 47 هزار تن خوراک دام در اختیار دامداران خراسان شمالی قرار گرفت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران حدود 47 هزار تن خوراک دام در اختیار دامداران خراسان شمالی قرار گرفت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید