عملیات شگفت انگیز ناسا در فاصله 330 میلیون کیلومتری زمین

به گزارش تور سریلانکا، خبرنگاران : کاوشگر پیشگام اوریسیس- رکس سازمان فضایی آمریکا توانست نمونه پرارزش برداشته شده از یک سیارک در فاصله 330 میلیون کیلومتری زمین را در جایی مطمئن ذخیره کند تا بتواند آن را به زمین بازگرداند.

عملیات شگفت انگیز ناسا در فاصله 330 میلیون کیلومتری زمین

به گزارش خبرنگاران به نقل از همشهری آنلاین: به نقل از لایوساینس اعضای گروه کنترل اعلام کردند اوریسیس-رکس توانسته است کار جا دادن نمونه های سنگ غنی از کربن برداشته شده از سیارک بنو که سه شنبه پیش برداشته شده بود، را به انجام برساند و در کپسول برگشت این سفینه فضایی را قفل کند.

و به گفته گروه کنترل به نظر می رسد که وزن این نمونه بسیار بیشتر از 60 گرمی باشد که به عنوان هدف ماموریت معین شده بود. در واقع اوریسیس- ایکس آنقدر مواد زیادی در 20 اکتبر (30 مهر) هنگام فرود روی سیارک جمع آوری نموده بود که سر نمونه برداریش نتوانست به طور درست چفت گردد. سنگریزه های نمونه از محل چفت شدن زبانه از جنس پلی استر (مایلار) که اندکی باز مانده بود، بیرون می زدند.

چفت نشدن زبانه پلی استری در سر جمع آوری کننده نمونه باعث شده است مقداری از مواد جمع شده از آن خارج شوند.

بنابراین مهندسان در طول 36 ساعت در روزهای سه شنبه و چهارشنبه (6 و 7 آبان) اوریسبس-رکس را راهنمایی کردند تا سر نمونه برداری را که در انتهای بازوی روباتی کاوشگر قرار داشت، درون کپسول بازگشت گنجانده گردد، اتصالات با بازوی روباتی را قطع کند و به وسیله قفل کردن دو زبانه در کپسول برگشت را ببندد.

همه این عملیات در هنگامی که اوریسیس-رکش در فاصله 330 میلیون کیلومتری زمین قرار داشت، انجام داشت، یعنی 18.5 دقیقه طول می کشید تا دستور به سفینه برسد و 18.5 دقیقه دیگر وقت می برد کاوشگر نتیجه کارش را به زمین برساند.

این تغییر برنامه ها به اختصاص دهی دوباره زمان برای استفاده از شبکه فضای ژرف (DNS)، سیستمی از رادیوتلسکوپ ها که ناسا از آنها برای ارتباط با کاوشگرهای دوردست استفاده می نماید، احتیاج داشت. به علت مهم بودن این عملیات، لازم بخش بزرگی از زمان مداوم DNS صرف آن گردد.

هنوز دقیقا معلوم نیست که چقدر از مواد سیارک در کپسول بازگشت اوریسیس-ایکس که در سپتامبر 2023 روی زمین فرود می آید، جا داده شده است.تیم کنترل کننده بخش وزن کردن پس از نمونه بردرای که را که احتیاج به چرخاندن کاوشگر داشت، حذف کردند چرا که این مانور ممکن بود باعث از دست رفتن بیشتر نمونه گردد. تخمین زده می گردد که کاوشگر حدود 2 کیلوگرم نمونه از سیارک برداشته باشد و احتمالا صدها گرم آن هنوز درون سر جمع کننده قرار دارند.

آنالیز این نمونه می تواند چیزهای زیادی را درباره روزهای اولیه منظومه شمسی و نقش سیارک هایی مانند بنو در ایجاد حیات روی کره زمین با رساندن مقدار زیادی آب و مواد شیمیایی آلی حاوی کربن روشن کند.

روشن کردن پاسخ چنین پرسش ها مهمی هدف اصلی ماموریت 800 میلیون دلاری اوریسیس-رکس است که در سپتامبر 2016 از زمین به فضا پرتاب شد و در دسامبر 2018 به سیارک بنو رسید.

مرحله بعدی بازگشت کاوشگر به کره زمین است. دینامیک مداری حکم می نماید که این سفینه باید بین ماه های مارس و مه (فروردین و اردیبهشت) آینده سفر به سوی زمین را شروع کند.

اوریسیس- ایکس نخستین ماموریت نمونه برداری از یک سیارک بوسیله ناسا است، اما اولین مورد از نوع خود نیست. سفینه ژاپنی هایابوسا خرده های کوچکی از سیارک سنگی ایتوکاوا را در سال 2010 به زمین بازگرداند. هایابوسا 2 که سفینه بعدی در این رده است، که قرار است نمونه ای از سیارک غنی از کربن ریوگو را در دسامبر آینده (آذر) به زمین بازگرداند.

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 6 آذر 1399 بروزرسانی: 6 آذر 1399 گردآورنده: tour-srilanka.ir شناسه مطلب: 627

به "عملیات شگفت انگیز ناسا در فاصله 330 میلیون کیلومتری زمین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عملیات شگفت انگیز ناسا در فاصله 330 میلیون کیلومتری زمین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید