جولان مخاطب پسندی در بازار موسیقی

به گزارش تور سریلانکا، می توان گفت در موسیقی مخاطب پسند شدیم، مخاطبان موسیقی ما هم باسواد نیستند.

جولان مخاطب پسندی در بازار موسیقی

حسین اسرافیلی، عضو شورای شعر و ترانه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت و گو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی خبرنگاران، با اشاره به اینکه کیفیت ترانه های منتشرشده در بازار موسیقی پایین است اظهار کرد: ترانه هایی که امروز در بازار موسیقی به مرحله تولید می رسد و برای اخذ مجوز به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می آید همین گفتمان ها و دیالوگ هایی است که در پارک ها و کافی شاپ ها می شنویم و هیچ گونه مولفه های شاعرانه در آن دیده نمی شود. ترانه ها سطحی و ضعف تالیف در آن به اندازه ای است که نمی توان از آن استفاده کرد. الان بیشتر ترانه سرا های ما نه تنها از اطلاعات موسیقایی بی بهره هستند در آن با عباراتی نظیر قربان چشم های تو بروم روبرو هستیم بیشتر دیالوگ های دوست دختر پسری که در جامعه دیده می شود.

بیشتر بخوانید

وی ادامه داد: هم شاعران هم ترانه سرایان ما هنوز با ادب فارسی عجین نشدند. هم موسسه هایی که موسیقی را تولید و در جامعه پخش می کنند همین ترانه های سطحی را دوست دارند. می توان گفت در موسیقی مخاطب پسند شدیم. مخاطبان موسیقی ما هم باسواد نیستند این را می توان از غلط های املایی در نوشته های تحصیلکردگان دانشگاهی فهمید. این مخاطب هم به همین ترانه های سطحی علاقه دارد. به نوعی می توان گفت مخاطب صاحب سخن را بر سر ذوق آورد. مخاطبی در موسیقی داریم که این نوع ترانه ها را می پسندد. ترانه سراها، آهنگسازان و مسئولانی که به فرهنگ داشتیم که به راحتی فرهنگ را تخریب کردند. از سوی دیگر وزارت ارشاد تنها در پی بیلان کاری خود بود می خواست بگوید مجوز انتشار 20 هزار ترانه را صادر کردیم. در مقابل این ها شاعران و ترانه سرایان خوبی هم در کشور داریم که بسیار فرهیختگی و شاعرانگی در آثارشان دیده می شود. برای اینکه از دفتر موسیقی برای ندادن مجوز انتشار یک ترانه شکایت نشود می گفتند با مردم راه بیایید راه آمدن این نیست که به ترانه های ضعیف مجوز انتشار بدهیم.

این عضو شورای شعر و ترانه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به نقل قولی از محمد علی بهمنی اظهار کرد: به قول محمد علی بهمنی اشکال ندارد ترانه هایی که به آن ها اعتراض می شود در روزنامه منتشر کنند و مخاطب درباره شعر آن نظر بدهد. درصورتی که اهل ذوق شعرشان را پشندید به آن ها مجور می دهیم. یکبار شاکی بودند چرا شعرشان را در روزنامه منتشرکردند از سوی دیگر به مجوز ندان به ترانه هایشان اعتراض می کردند. الان شلختگی هایی در ترانه وجود دارد که شاهد آن هستیم.

این شاعر ادامه داد: برای بهبود اوضاع ترانه کشور هم ترانه سرایان آگاهی شان را در این زمینه افزایش دهند هم موسسات تولید موسیقی، خوانندگان و آهنگساز ها ترانه های ارزشمند را برای خلق قطعه موسیقی انتخاب کنند. مخاطب تنها موسیقی اثر را می بیند از کلامش سردرنمی آورد. در قدیم خوانندگان و ترانه سرا های اصیل و لاله زاری فعالیت می کردند. خوانندگان لاله زاری ترانه های خودشان را داشتند نظم، نظام و مفاهیم شعر را رعایت می کردند. گاهی به وزارت ارشاد این پیشنهاد می شود که این وزارتخانه کار برررسی ترانه های اصیبل را به عهده بگیرد ترانه های کوچه بازاری در شورایی بررسی شود که موسسه های فرهنگی ایجاد کردند و خط قرمز های وزارت ارشاد را هم در اعطای مجوز به ترانه های کوچه بازاری رعایت کنند. این ترانه ها علاوه بر اینکه حجم کاری وزارت ارشاد را افزایش می دهند باعث می شوند اهل ذوق بگویند شورای شعر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی چه کار های ضعیفی را تصویب می کند.

وی ابراز کرد: شورای شعر وزارت ارشاد به شعر های تصویب شده در این شورا درجه می دهد برای برخی آثار می نویسد با اغماض در وزارت ارشاد تصویب شد این مسئله روی سی دی هایی که در بازار عرضه می شود درج نمی شود تنها می نویسند با این شماره در وزارت ارشاد تصویب شد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 4 آذر 1400 بروزرسانی: 4 آذر 1400 گردآورنده: tour-srilanka.ir شناسه مطلب: 1218

به "جولان مخاطب پسندی در بازار موسیقی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جولان مخاطب پسندی در بازار موسیقی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید