زیباترین کتابخانه های دنیا (قسمت اول)

به گزارش تور سریلانکا، در سرتاسر دنیا کتابخانه های بسیار زیبایی وجود دارند که برای درک زیبایی آن ها روز ها وقت ضروری است. به این ترتیب علم و هنر ترکیبی است که در کتابخانه های زیبای دنیا با یکدیگر ادغام شده است. جیل هارنس در طول سفر های مختلفی که به کشورهای مختلف داشته زیباترین کتابخانه های دنیا را لیستکرده است. همراه خبرنگاران باشید تا به 62 کتابخانه زیبا در دنیا بپردازیم.

زیباترین کتابخانه های دنیا (قسمت اول)

جهت دریافت خدمات قیمت ساخت ویلا با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان با سالهای تجربه طراحی معماری و ساخت و مشارکت در پروژه های کوچک و بزرگ بهترین انتخاب جهت مشاوره و اجرا میباشد.

1- کتابخانه Trinity College، ایرلند

در کنار زیبایی هایی که کتابخانه Trinity College دارد طاق ها و ساختار چوبی نیز زیبایی خاصی به آن بخشیده و کتابخانه مذکور بزرگترین کتابخانه موجود در ایرلند است. این کتابخانه در حال حاضر به عنوان مرکز حق امتیاز ایرلند مورد استفاده قرار می گیرد و تمام کتاب ها و مجلات جدید برای حفظ قانون حق امتیاز به این محل ارسال می شوند. نسخه اصلی کتاب Book of Kells نیز در این کتابخانه قرار گرفته است که نسخه خطی این کتاب حدود 800 سال پیش توسط راهبان Celtic نوشته شده است.

2- کتابخانه مرکزی Bristol، انگلستان

این کتابخانه در سال 1906 تاسیس شده و به دلیل سبک معماری و ساختار خود بسیار منحصر به فرد است. بخش خارجی این بنا به سبک Tudor Revival و Modern Movement ساخته شده است که امکان هماهنگی با سبک Abbey Gatehouse را می دهد. این ساختمان ساختار شیب داری دارد و به همین دلیل بخش جلویی آن دو طبقه و بخش پشتی آن 5 طبقه است و البته شاهد دو طبقه زیرزمین نیز در این بنا هستیم. طراحی داخلی این ساختمان کلاسیک است و طاق های زیادی در آن دیده می شود. کفپوش این کتابخانه از سنگ مرمر پوشیده شده و سالن ورودی نیز توسط موزاییک شیشه ای فیروزه ای رنگ تزیین شده است.

3- کتابخانه Codrington، انگلستان

کتابخانه Codrington که مربوط به دانشگاه آکسفورد است در سال 1751 به بهره برداری رسیده و از آن موقع تا به امروز توسط عالمان مورد استفاده قرار گرفته است. در اواخر سال 1990 این کتابخانه تغییرات گسترده ای را به خود دید تا محافظت بهتری از کتاب ها صورت بگیرد و افراد نیز بتوانند هرچه ساده تر از آن ها استفاده نمایند. در این دوره سیم کشی های بهتری در این مکان صورت گرفتو این کتابخانه از سیستم الکتریکی بهتری برخوردار شد.

4- کتابخانه ملی فرانسه

کتابخانه ملی فرانسه یا Bibiliotheque Nationale de Franceتا به امروز بسیار زیاد گسترش یافته و این بنا نسبتا جدید است و در سال 1988 به شکل کنونی خود در آمده است. این ساختمان که در خیابان Rue de Richelieu ساخته شده است همچنان مورد استفاده قرار می گیرد و البته همچنان زرق و برق خود را حفظ نموده است. این بنا ابتدا در سال 1868 ساخته شده و در سال 1896 نیز به عنوان بزرگترین مخرن کتاب در دنیا شناخته می شد اما مدتی بعد این رکورد از آن گرفته شد.

5- The Library of El Escorial، اسپانیا

این کتابخانه در بخش سلطنتی شهر San Lorenzo de El Escorial قرار گرفته و محل اقامت پادشاه اسپانیا بوده است. فیلیپس دوم مسئول ایجاد این کتابخانه و افزودن چندین نسخه اصلی کتاب به آن بود. طاق سقفی این ساختمان بسیار زیباست و نقاشی های بسیار خوش رنگی نیز روی آن کشیده شده است. این نقاشی ها هر یک نماینده هفت هنر فصاحت و بلاغت، گویش، موسیقی، دستور زبان، حساب، هندسه و نجوم هستند و این روز ها کتابخانه مذکور در مرکز میراث دنیای نیز ثبت شده و حدود 40 هزار کتاب باارزش در آن قرار گرفته است.

6- کتابخانه Bibliotecaa Geral، دانشگاه کوئیمبرا، پرتغال

این کتابخانه عمومی که در دانشگاه کوئیمبرا قرار گرفته از دو ساختمان تشکیل شده که ساختمان جدید آن در سال 1962 و کتابخانه Joanina در سال 1725 ساخته شده است. کتابخانه Joanina توسط Baroque decor تزیین شده است.

7- Handelingenkamer، هلند

در کتابخانه مجلس هلند تمام جلسات و بحث های مجلسی صورت می گیرد؛ به این دلیل که این ساختمان پیش از سیستم های روشنایی ساخته شده، محافظت از کتاب ها به شکل بهتری صورت می گرفت. گنبد های این کتابخانه از شیشه های بسیار بزرگی ساخته شده اند که اجازه می دهد نور کافی و بیشتری وارد ساختمان شود و کمتر احتیاج به شمع و چراغ های گازی باشد.

8- کتابخانه دانشگاه فناوری Delft، هلند

این کتابخانه که به سبک معماری مدرن ساخته شده چهره جذابی دارد و طراحی کلاسیک آن نیز باعث شده که بسیار زیبا باشد. شاید بتوان گفت کتابخانه دانشگاه فناوری Delft یک استثنا است و نورگیر این ساختمان که در سقف آن قرار گرفته ساختاری فولادی دارد و سقف این ساختمان نیز توسط چمن های سازگار با محیط زیست پوشانده شده و تمام این ویژگی ها از کتابخانه مذکور یک اثر مدرن می سازند.

9- کتابخانه Abbey در خیابان Gallen، سوئیس

این ساختمان قدیمی ترین کتابخانه در سوئیس نیست اما یکی از قدیمی ترین و مهم ترین کتابخانه ها در دنیا به حساب می آید و حدود 160 هزار کتاب با ارزش در آن واقع شده است و زمان تاسیس این کتابخانه قرن هشتم میلادی است. این کتابخانه عجیب و غریب در اغلب مواقع به عنوان بهترین کتابخانه در دنیا شناخته می شود و البته Abbey به عنوان میراث دنیای نیز ثبت شده است.

10- کتابخانه Admont Abbey، اتریش

کتابخانه Admont Abbey در سال 1776 ساخته شده و این ساختمان بزرگترین کتابخانه صومعه ای دنیا است و سقف آن نقاشی شده است و البته این نقاشی ها نیز نشان دهنده مراحل دانش بشری و وحی الهی هستند. طراحی داخلی این کتابخانه نشان دهنده آرمان و ارزش های الهی است.

11- کتابخانه Melk Monastery، اتریش

سبک Baroque در طراحی کتابخانه صومعه ای Melk Monastery مورد الهام بوده است و این بنا در سال 1736 تکمیل شده و طراحی آن نیز توسط Jakob Prandtauer اجرا شده است. این کتابخانه میزبان مجموعه ای مشهور از نسخه های خطی موسیقی است و در این مکان شاهد نقاشی های خیره نماینده ای هستیم که توسط Paul Troger کشیده شده اند.

12- کتابخانه ملی اتریش، اتریش

بزرگترین کتابخانه اتریش در Hofburg Palace اتریش قرار گرفته است و در این کتابخانه بیش از 7.4 میلیون مجموعه واقع شده است. ساختمان این کتابخانه در سال 1723 ساخته شده است. مجسمه های این مجموعه توسط Lorenzo Mattielli و Peter Strudel ساخته شده اند و نقاشی های آن نیز توسط Daniel Gran کشیده شده اند.

13- کتابخانه Wiblingen Monastrery، آلمان

این کتابخانه در سال 1744 ساخته شده و پس از کتابخانه ملی اتریش به سبک Baroque ساخته شده است اما در واقع شاید بتوان گفت در این کتابخانه شاهد تقلیدی ضعیف از نسخه اصلی هستیم. در بخش بیرونی این کتابخانه یک کتیبه قرار گرفته که متن نوشته شده بر روی آن معنای در این بخش گنجینه تمام دانش و عمل قرار گرفته است را دارد.

14- کتابخانه Strahov Monastrey، جمهوری چک

این کتابخانه قابل توجه، بیش از 200 هزار مجموعه باارزش را درون خود قرار داده که از آن جمله می توان به تمام نسخه های چاپ شده تا خاتمه قرن هجدهم هجری اشاره نمود. ظاهر این کتابخانه نیز بسیار جالب است و ویژگی های بسیار خاصی نیز دارد. برای مثال درون این کتابخانه دو راهرو مخفی وجود دارد که تنها زمانی امکان ورود به آن ها وجود دارد که به وسیله کتاب های جعلی موجود برای باز کردنشان وارد عمل شوید.

15- کتابخانه Clementinum National، جمهوری چک

این کتابخانه ملی از چندین ساختمان تشکیل شده است که یکی از آن ها نیز کلیسایی کوچک است که در قرن یازدهم میلادی ساخته شده و مربوط به Saint Clement است که نام این کتابخانه نیز از آن گرفته شده است. این کتابخانه ملی در سال 1781 تاسیس شده و به سبک Baroque ساخته شده است و از سال 1782 به عنوان کتابخانه حق امتیاز مورد استفاده قرار گرفته است. این کتابخانه میزبانی از نمونه های تاریخی ادبیات چک را نیز برعهده گرفته است و بعضی از آن ها نیز مربوط به Tycho Brahe می شود و در این مکان شاهد بعضی از آثار شخصی Mozart نیز هستیم.

16- اتاق مطالعه سلطنتی پرتغالی، برزیل

فعالیت کابینه پرتغال در ریو دو ژانیرو Portugues de Leitura بیشتر از هر جای دیگر خارج از پرتغال است. در این مجموعه تعدادی از کتاب های نادر نگهداری می شود و این بنا در سال 1887 تکمیل شده است و ساختار طراحی آن نیز به سبک Gothic-renaissance است که این سبک در زمان استعمار پرتغالی ها محبوب بوده. داخل این کتابخانه لوستر های خیره نماینده ای دارد و یک نورگیر آهنی پر زرق و برق نیز در سقف این مجموعه قرار گرفته است که اولین نمونه در این کشور است.

17- کتابخانه ملی برزیل

یکی دیگر از کتابخانه های جالب در ریو دو ژانیرو، کتابخانه ملی این کشور است که در سال 1810 ساخته شده که به عنوان بزرگترین کتابخانه در آمریکا لاتین و هفتمین کتابخانه بزرگ در دنیا شناخته می شود. از سال 1907 نیز ناشران یک نمونه از کتاب های خود را به این موزه ارسال می نمایند و این کار باعث شده است که حدود 9 میلیون کتاب در این مجموعه جمع آوری شود. در این بین بعضی کتاب های نادر و مجموعه ای از 21500 عکس که پیش از سال 1890گرفته شده اند نیز به چشم می خورد.

18- کتابخانه ملی شیلی

از ویژگی های شاخص کتابخانه شیلی می توان به شباهت سبک طراحی آن به کتابخانه ملی برزیل اشاره نمود. این بنای زیبا در سال 1913طراحی شده و در سال 1925 نیز تکمیل شده است و سبک طراحی آن نیز نئوکلاسیک است که برای بزرگداشت سدمین سالگرد شیلی ساخته شده است. این ساختمان در کنار ظاهر زیبای خود به عنوان دفتر مرکزی آرشیو ملی این کشور نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

19- کتابخانه صومعه سانفرانسیسکو، پرو

این کتابخانه در Lima از سانفرانسوسکو قرار گرفته است که یکی از قدیمی ترین و زیباترین کتابخانه ها در قاره خود به حساب می آید. این صومعه در سال 1672 تکمیل شد، بهبود و بازسازی آن نیز تا سال 1729 طول کشید. حدود 25000 کتاب باارزش و نادر در این مکان وجود دارد که در آن کتاب های گسترده ای از قرن پانزدهم تا هجدهم محافظت می شود.

20- خانه ادبیات پرو، پرو

اگر فکر می کنید که معماری این ساختمان کمی آشناست به این دلیل است که معماری آن همان چیزی است که در حوالی سال 1900 در ساخت ایستگاه های قطار مورد استفاده قرار می گرفت و به همین دلیل خانه ادبیات پرو شباهت زیادی به ایستگاه قطار دارد. این کتابخانه کوشش دارد تا شهروندان را به مطالعه بیشتر کتاب دعوت کند و در مقابل از هنرمندان و نویسندگان کشور نیز حمایت می نماید. در حال حاضر حدود 20 هزار اثر باارزش در این مجموعه قرار گرفته است که اغلب آن ها توسط بومیان پرو نوشته شده است.

21- کتابخانه ملی لیما، پرو

کتابخانه ملی پرو یک کتابخانه عمومی است که در سال 1940 تکمیل شده و در سال 1974 نیز شاهد بعضی بهبود ها در آن بودیم. این بنا یک مکان تاریخی از سوی موسسه فرهنگی این کشور اعلام شده است. سنگ های مرمری که در کف و پله های این مجموعه مورد استفاده قرار گرفته اند ظاهر بسیار زیبایی را به آن داده اند. درون این ساختمان مجسمه هایی از موسسان آن وجود دارد و سقف آن نیز بسیار زیباست.

22- کتابخانه ملی، کاستاریکا

این کتابخانه که ساختاری شیشه ای و بتنی دارد بسیار جالب است و بخش زیادی از دیوار های آن از شیشه ساخته شده اند. کتابخانه ملی کاستاریکا بسیار قابل توجه است و با وجود اینکه بیش از 40 سال از زمان ساخت آن گذشته اما همچنان یک بنای مدرن به نظر می رسد. متاسفانه این ساختمان در مکانی لزلزه خیز قرار گرفته و این موضوع باعث شده است که در طول سال گذشته شاهد بعضی تعطیلی ها در آن باشیم.

23- کتابخانه Virgilio Barco، کلمبیا

اگر شما یکی از هواداران سبک طراحی مدرن هستید بدون شک کتابخانه کلمبیا را که در دهه قبل یا پیش تر از آن ساخته شده است دوست خواهید داشت. این ساختمان توسط یک معمار مشهور با نام Rogelio Salmona طراحی و در سال 2001 نیز تکمیل شده است. از ویژگی های شاخص این کتابخانه می توان به آجر قرمز دیوار ها، استخر های آبی رنگ و چمن های سبز اشاره نمود. در طراحی این کتابخانه سعی شده تا چندین رنگ با یکدیگر تلفیق شوند.

24- کتابخانه پارک اسپانیایی، کلمبیا

کتابخانه پارک اسپانیایی در کلمبیا تقریبا خارج از شهر و در کنار محله فقیر نشین ساخته شده است. سه ساختار تخته سنگ مانند ساختمان این کتابخانه را تشکل داده اند که باعث می شود ساختمان کتابخانه متفاوت تر از خانه های کناری به نظر برسد. معمار این بنا در طراحی آن توجه ویژه ای به پنجره ها داشته و آ ن ها شکل و شمایل عجیبی دارند و هدف وی از انجام چنین کاری تمرکز بیشتر بر روی جامعه فقیر و ساخت زندگی بهتر برای آن ها بوده است و وی در این خصوص می گوید:ما می خواستیم ذهن مردم را به سمت جامعه فقیر ببریم و از شرایط خودشان دور کنیم.

25- کتابخانه EPM، کلمبیا

ساختمان کتابخانه EPM شبیه به یک اهرم وارونه ساخته شده است. این بنا در سال 2005 تکمیل شد و یک شاهکار خاص معماری به حساب می آید. از قابلیت های منحصر به فرد این ساختمان می توان به ستون های سفید رنگی اشاره نمود که همانند یک جنگل در مقابل این کتابخانه قرار گرفته اند. طراحی داخل این ساختمان 107 هزار متر مربعی نیز بسیار زیباست و ساختار زاویه دار دیوار کناری نیز دوست داشتنی است.

26- کتابخانه عمومی Villanueva، کلمبیا

شاید بتوان گفت مشهورترین کتابخانه در بین کتابخانه های جدید کلمبیا، Villanueva است. ساختمان این مجموعه عادی نیست 9 از مصالح مورد استفاده بومی ها ساخته شده اما در نوع خود کاملا متفاوت است. در ساخت این بنا، سنگ های مورد احتیاج از رودخانه اطراف جمع آوری شده است و چوب های مورد احتیاج نیز از جنگل های آن منطقه به دست آمده اند و از افراد آموزش دیده محلی نیز برای ساخت این مجموعه استفاده شده است. طراحی این بنا نیز حاصل کار چهار دانشجویی است که در دانشگاه آن منطقه تحصیل می کردند و البته در طراحی آن به تهویه طبیعی هوا توجه داشته اند و کوشش نموده اند تا فضای داخلی ساختمان دمایی مناسب داشته باشد. اما تمام این کوشش هایی که در تمام آن ها قناعت دیده می شد باعث شده است که افراد این منطقه نیز بتوانند به منابع علمی مورد احتیاج خود دست یابند.

27- کتابخانه مرکزی ونکوور، کانادا

بسیاری از بنا های مدرن در سبک و سیاق تاریخی ساخته می شوند اما در بعضی از این نوع طراحی ها بر روی خرابه به جا مانده از آن اثر تاریخی تمرکز می شود و کتابخانه مرکزی ونکوور نیز یکی از آن ها است و در طراحی آن از آمفی تئاتر تاریخی رم الگو برداری شده است. این ساختمان بزرگ تنها یک کتابخانه نیست و درون آن می توانید خرده فروشی، رستوران، پارکینگ، مرکز اداری و یک پارک در پشت بام آن مشاهده کنید.

28- کتابخانه مجلس، کانادا

کتابخانه مجلس بخشی در ساختمان اصلی مجلس است که در سال 1876 ساخته شده است. ساخت این بنا حدود 10 سال طول کشید و در ابتدا سازندگان آن نمی دانستند که چگونه باید ستون های بیرونی را همانند نقشه اصلی بسازند. برای حل این مشکل نیز کمپانی مهندسی Tomas Fairbairn در انگلستان ستون های پیش ساخته ای را طراحی کرد که در واقع راه چاره این مشکل بودند. حاصل این کار نیز ساختمانی بود که سقف آن با بسیاری از بنا های شمال آمریکا متفاوت بود. این ساختمان در حال حاضر تبدیل به یک نماد شده است و در دلار ده دلاری کانادا نیز می توان آن را مشاهده کرد.

29- کتابخانه کنگره، آمریکا

کتابخانه کنگره آمریکا به عنوان بزرگترین کتابخانه در دنیا از لحاظ طاقچه و کتاب ها شناخته می شود و در میان چندین ساختمان، قدیمی ترینشان ساختمان Thomas Jefferson است. شاید بتوان گفت در مجموعه این کتابخانه نیز ساختمان مذکور زیباترین ساختار را دارد و ساخت آن در سال 1897 به خاتمه رسیده است. این کتابخانه ساختاری نئوکلاسیک دارد که از ویژگی های آن می توان به پیچیدگی بخش داخلی ساختمان اشاره نمود. در این ساختمان شاهد نقاشی ها و مجسمه هایی هستیم که توسط هنرمندان آموزش دیده آمریکا ساخته شده اند و نکته جالب در این ساختمان این است که توجه ویژه ای نیز بر روی طراحی خارجی آن اجرا شده بود و ظاهر خارجی آن کمی متفاوت تر از شرایط فعلی آن بود و در این بخش شاهد بعضی طلا کاری ها نیز بودیم و البته این موضوع نیز نقدها زیادی را به خود جلب کرد. اکنون این ساختمان گنبدی از جنس مس دارد.

30- کتابخانه Stephen A. Schwarzman، آمریکا

ممکن است که شما بتوانید نقطه عطف بنا های تاریخی را تشخیص دهید. برای تشخیص بهتر این موضوع شاید بد نباشد که سفری به کتابخانه عمومی نیویورک داشته باشید. در حیاط این مجموعه دو شیر بزرگ و زیبا قرار گرفته است که به عنوان Lord Astor و Lady Lenox شناخته می شوند. فضای داخلی این ساختمان را قفسه های چوبی تشکیل داده اند و در سقف این مجموعه نیز شاهد چوب هایی با تزیینات زیبا هستیم و لوستر هایی نیز از سقف آن آویزان شده اند که بر زیبایی کتابخانه می افزایند و تمام این ویژگی ای باعث می شود که کتابخانه عمومی نیویورک حس و حالی قدیمی داشته باشد. این بنا در سال 1911 تکمیل شده است و یکی از مزیت های برجسته این کتابخانه در زمان تاسیسش وجود 120 کیلومتر قفسه (در مجموع) بوده است که عدد بسیار بزرگی است. مجموعه های بسیاری در این کتابخانه وجود دارد و کوشش می شود تا همچنان این مجموعه غنی تر شود. البته برای بزرگ کردن ساختمان این مجموعه یک زیرزمین نیز برای آن ساخته شده که تقریبا زیر پارک Bryant قرار گرفته است.

31- کتابخانه Frederick Ferris Thompson Merial در دانشگاه Vassar، آمریکا

ساختار Gothic در سه بال و برج این کتابخانه به خوبی دیده می شود. درون این کتابخانه زیبا چندین میلیون کتاب واقع شده است و 7500 نشریه دوره ای نیز در این بنا نگهداری می شود. در کنار این موارد حجم زیادی از میکروفیلم و میکروفیش نیز در این مکان قرار دارند. با وجود اینکه برج این ساختمان بسیار زیباست اما توجه بسیاری از بازدیدنمایندگان به پنجره ای در بخش غربی ساختمان جلب می شود که در واقع نقاشی ای است که Elena Cornaro Piscopia را نشان می دهد و این همان زنی است که برای اولین بار مدرک دکتری را در اروپا به دست آورد و تحصیلات وی نیز در دانشگاه Padua اجرا شده بود. منبع: mentalflossمنبع: کجارو
انتشار: 11 اسفند 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: tour-srilanka.ir شناسه مطلب: 81

به "زیباترین کتابخانه های دنیا (قسمت اول)" امتیاز دهید

1 کاربر به "زیباترین کتابخانه های دنیا (قسمت اول)" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زیباترین کتابخانه های دنیا (قسمت اول)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید