خبرنگاران دوستداران میراث فرهنگی مهاباد محوطه تاریخی فقره قا را پاکسازی کردند

به گزارش تور سریلانکا، مهاباد- خبرنگاران- جمعی از دوستداران میراث فرهنگی مهاباد با حضور در محل اثر تاریخی فقره قا محوطه و دیوار نوشته های آن را پاکسازی کردند.

خبرنگاران دوستداران میراث فرهنگی مهاباد محوطه تاریخی فقره قا را پاکسازی کردند

جمعی از دوستداران میراث فرهنگی مهاباد روز چهارشنبه با همکاری کارشناسان اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و شهرداری مهاباد دیوارنوشته های روی این اثر تاریخی را با استفاده از مواد شیمیایی مخصوص که آسیبی به اثر وارد نکند، پاک کردند و سپس محوطه آن را نیز از وجود زباله و سایر پسماندها پاکسازی کردند.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مهاباد در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران گفت: در چند هفته گذشته تعدادی از آثار تاریخی این شهرستان در قالب دیوارنویسی مورد هجمه افرادی ناشناس قرار گرفته و این افراد ناآگاه با اعمال ضد فرهنگی خود موجب تزلزل بنیان و کریه شدن دید منظری این آثار شدند.

عبید سرخابی اضافه نمود: برای حفاظت از آثار باستانی و پاکسازی اماکن تاریخی و همچنین تعامل نزدیک با مردم و نهادهای مدنی و فرهنگ سازی در این زمینه با همکاری تعدادی از کوهنوردان و علاقمندان به محیط زیست و میراث فرهنگی از جمله اعضای ژیانەوەی ژینگەی ضمن رعایت پروتکل های بهداشتی، اقدام به پاک کردن نوشته ها و پاکسازی محوطه باستانی فخریگاه کردند.

وی حفظ و حراست از میراث فرهنگی را وظیفه همه افراد جامعه و یک وظیفه ملّی و همگانی مطرح نمود و گفت: در شهرستان مهاباد به واسطه وجود میراث فرهنگی غنی، حفاظت از آثار باستانی احتیاج به توجه بیشتری دارد.

اثر تاریخی و دخمه سنگی فقره قا که با نام های فخریکا، فقره گا و فقره گاه نیز شناخته می گردد، از جمله آثار تاریخی دوره مادها (هزاره اول قبل از میلاد) است و در 15 کیلومتری شمال مهاباد و در جنوب روستای اگریقاش در حاشیه جاده مهاباد به میاندوآب روی صخره ای از جنس رسوبات آهکی واقع شده است.

ستون های جلوی این ایوان و داخل مقبره به مرور زمان از بین رفته و تنها پا ستون های و سرستون ها باقی مانده و داخل مقبره نیز یک سالن به اندازه عرض ایوان وجود دارد که با 2 پله جرزدار از هم جدا می شوند.

اطاق جلویی مخصوص انجام مراسم تدفین بوده و در اطاق بعدی سه قبر مستطیل شکل به چشم می خورد که یک قبر عظیم به صورت افقی و دو قبر کوچک به شکل عمود بر ایوان در آن تراشیده شده است، عمق قبرهایی که در این گور دخمه در دل سنگ تراشیده شده ، حدود 50 سانتیمتر است.

کف اطاق مقبره سه قبر به عمق 50 سانتی متر کنده شده است که قبر عظیمتر در سمت چپ و با ابعاد 265 در 140 سانتی متر عمود بر ورودی گور دخمه قرار گرفته است و در سمت راست آن 2 قبر دیگر در جهت ورودی گور دخمه و به ابعاد یکسان 140 در 90 سانتی متر کنده شده است.

این گور دخمه دارای 2 جفت ستون در مدخل و میان آن است که ستون ها استوانه کامل نبوده و قطر آنها در بالا کمتر از قسمت تحتانی است.

ارتفاع گوردخمه از لب ایوان تا پایین ترین قسمت تراشیده شده 530 سانتیمتر و تا دامنه کوه نیز حدود 10 متر است.

دخمه سنگی فقره قا که شمالی ترین گور دخمه منتسب به دوران ماد است به همراه گور دخمه شیرین و فرهاد واقع در شهر صحنه و دکان داود در نزدیکی سرپل ذهاب از جمله زیباترین گوردخمه های ایران به حساب می آیند.

دخمه سنگی فقره قا در سال 1316 توسط وزارت فرهنگ و هنر با شماره 288 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

مهاباد در جنوب آذربایجان غربی و در فاصله 116 کیلومتری مرکز استان واقع شده است.

منبع: ایرنا
انتشار: 3 بهمن 1399 بروزرسانی: 3 بهمن 1399 گردآورنده: tour-srilanka.ir شناسه مطلب: 734

به "خبرنگاران دوستداران میراث فرهنگی مهاباد محوطه تاریخی فقره قا را پاکسازی کردند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران دوستداران میراث فرهنگی مهاباد محوطه تاریخی فقره قا را پاکسازی کردند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید