درباره زو، بازی چند هزار ساله چه می&zwnjدانیم؟

به گزارش تور سریلانکا، بازی های مدرن جایگزین بازی های بومی و محلی شده اند، بازی هایی که هر چه بیشتر کودک را به رخوت و تن پروری سوق می دهد و سلامت او را به خطر می اندازد. حالا که زمانی پیش آمده تا در خانه بمانیم و وقت بیشتری را به خانواده اختصاص دهیم، با احیای بازی های قدیمی، نشاط را به خانه برگردانیم.

درباره زو، بازی چند هزار ساله چه می&zwnjدانیم؟

وقتی صحبت از بازی قدیمی می شود شاید با خودمان فکر کنیم که این بازی به دوران پدران و مادران یا پدربزرگان و مادربزرگان مان باز شود اما برخی از بازی ها ریش در تاریخ و تمدن این کشور دارند. زو یکی از همین بازی هاست که قدمت آن به بیش از 4 هزار سال قبل باز می شود. این بازی که در گذر زمان هواداران و علاقه مندان بسیاری پیدا کرد به یک رشته ورزشی به نام کبدی تبدیل شد. اگرچه این رشته ورزشی در حال حاضر در بسیاری از کشورهای جهان انجام می گیرد و در مسابقات جهانی عرض اندام می نماید اما ما می خواهیم نگاهی به شکل سنتی آن یعنی همان بازی زو داشته باشیم. با این بازی جذاب و اصیل آشنا شویم.

در این زمینه بخوانید:

بازی با طعم نوستالژی ؛ یه قل دوقل و بازی سرعت و تمرکز

در این بازی باید شما به دو گروه چند نفره تقسیم شوید. یک گروه گرگ و دیگری بره می شود. گروهی که گرگ شده باید به گله بره حمله کند و بره ها را شکار کند. بازی در مساحتی تعیین شده انجام می گیرد. زمین به دو نیمه تقسیم می شود و هر گروه در نیمه خود قرار می گیرد. هر فرد از گروه گرگ ها به شکل جداگانه و نوبتی با سر دادن صدای زوووووو به زمین حریف یا همان گروه بره وارد می شود و به نیت شکار آنها، به دنبال شان می دود.

اگر گرگ بتواند بره ای را لمس کند و بدون قطع زو به خانه برسد، بره ای که توسط گرگ ضربه خورده باید از بازی بیرون برود.

گرگ باید به یکی از بره بزند و به سمت زمین خود فرار کند. حالا چرا فرار؟ به این دلیل که اگر گرگ یکی از بره ها را لمس کند و در حین برگشت به خانه، بره ها او را اسیر نمایند تا نفس کم بیاورد و صدای زو کشیدن قطع شود، او جزئی از بره ها می شود و باید به گروه آنها ملحق شود.

او در حین این تعقیب و گریز باید بدون توقف زوووو بکشد. اگر گرگی احساس کند که نفسش در حال اتمام است، باید به زمین خود برشود چرا که اگر زو کشیدن او در زمین حریف متوقف شود، او از بازی بیرون می رود.

این بازی تا جایی ادامه دارد که یکی از گروه ها تمام اعضای خود را از دست بدهد و گروه مقابل برنده می شود و باید بازی را آغاز کند.

منبع: ایرنا زندگی
انتشار: 19 دی 1399 بروزرسانی: 19 دی 1399 گردآورنده: tour-srilanka.ir شناسه مطلب: 718

به "درباره زو، بازی چند هزار ساله چه می&zwnjدانیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درباره زو، بازی چند هزار ساله چه می&zwnjدانیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید