دیدنی های لاهیجان، از شیطان کوه تا بام سبز لاهیجان

به گزارش تور سریلانکا، یکی از شهرهای دیدنی ایران با جاذبه های گردشگری فراوان در استان گیلان، که در شمال دیلمان قرار گرفته است. منطقه لاهیجان از شمال به دریای خزر، از شرق به لنگرود، از جنوب به دیلمان، از جنوب غربی به سیاهکل و از غرب به آستانه اشرفیه محدود می گردد. این شهر در یک ناحیه کوهپایه ای قرار گرفته است.

دیدنی های لاهیجان، از شیطان کوه تا بام سبز لاهیجان

جهت دریافت خدمات اجرای روف گاردن با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. روف گاردن و بام سبز با بهترین قیمت و بهترین کیفیت را از ما بخواهید.

لاهیجان پوشیده از بوته های چای و بوی خوش بهار نارنج است که هر مسافر و حتی رهگذری را مست و شیدا می نماید. همین طور این شهر با قدمتی 800 ساله، پر از زیبایی های طبیعی و تاریخی است که تمام این زیبایی ها مسافران زیادی را به سمت خود می کشانند. در این مقاله با بعضی از این جاذبه های طبیعی آشنا می شویم.

آبشار شیطان کوه

آبشار زیبا و دیدنی شیطان کوه از بدنه کوه به طرف پای کوه سرازیر می گردد. این آبشار به وسیله پمپاژ آب از استخر تغذیه و حوضچه هایی برای تخلیه و حرکت آب در پایین آن احداث شده است. در کنار این آبشار یک راه پلکانی تا قله کوه وجود دارد که گردشگران با پشت سر گذاشتن بیش از 750 پله که از کنار آبشار و پای کوه شروع شده و از داخل درختان سر سبز می گذرد به قله کوه و بام سبز می رسند.

تالاب سوستان

این تالاب در زمستان و پاییز پرآب بوده و آب آن هم شیرین است، درون و پیرامون تالاب با همار، گیاهان مردابی و درختان سربه فلک کشیده احاطه شده که زیبایی فوق العاده ای به وجود آورده است. تالاب سوستان به علت اقلیم مناسب، آب شیرین، پوشش گیاهی و مواد غذایی، می تواند زیستگاه پرندگان و آبزیان گوناگونی باشد. دسترسی مناسب، محوطه سرسبز و دل نشین، منظره ها بکر و وحشی، فضاهای گردشگری جالبی را پدید آورده است که باعث شده است این تالاب مورد توجه مسافرین و گردشگران واقع گردد.

شیطان کوه

یکی از منطقه ها دیدنی و معروف شهر لاهیجان، محوطه دیدنی و تفریحی شیطان کوه است. این محوطه کوهستانی در قدیم به شاه نشین معروف بوده و در واقع محلی برای جمع آوری آب مورد احتیاج آبیاری مزارع بوده است. در حال حاضر این استخر آب وسعت زیادی پیدا نموده است و درست وسط اش بنایی تاریخی هم دیده می گردد. این منطقه به علت وجود تله کابین، شهربازی، رستوران و امکانات دیگر تفریحی یکی از مهم ترین مراکز گردشی این منطقه است.

عده ای معتقد هستند شیطان کوه لفظ تغییر یافته شاه نشین کوه است. با این وجود، این نام امروز در حدی جا افتاده است که در نزدیکی منطقه شیطان کوه بیشتر واحدهای صنفی از طباخی گرفته تا سلمانی نام شان را از لفظ شیطان برگرفته اند.

بام سبز لاهیجان

بام سبز یکی از برترین جاذبه های تفریحی و جاهای دیدنی لاهیجان در استان گیلان است. فضایی مسطح که در جهت بالای شیطان کوه واقع شده و به بام سبز لاهیجان معروفیت یافته است. وجود آب و هوای معتدل و پاک و چشم اندازهایی زیبا از شهر لاهیجان و طبیعت شمال باعث شده تا مسئولان شهری هم امکانات ویژه ای را برای راحتی و رفاه مسافران و گردشگران این منطقه در نظر بگیرند. حدود هزار پله سیمانی از بام سبز تا پای کوه است که این، یکی از شورانگیزترین جهتهای منتهی به بام سبز است. در کنار بام هم طرح تله کابین بام سبز لاهیجان به اسم نخستین تله کابین گیلان در سال 1384 احداث شده و مورد بهره برداری نهاده شد.بام لاهیجان به وسیله تله کابین احرار از بام سبز تا قله تاج خروس وصل شده است.

استخر لاهیجان

در بخش شرقی لاهیجان و در پایین قله ای سرسبز و پوشیده از شمشاد به نام شیطان کوه که در قدیم آن را شاه نشین کوه می نامیدند، استخری عظیم به وسعت 17 هکتار و عمقی در حدود 4 متر قرار گرفته است که در گذشته مخزن آبی برای آبیاری مزارع برنج بوده است و به وسیله آب های جاری شده از کوه تغذیه می شد. در وسط استخر جزیره زیبایی وجود دارد (در گذشته به آن میان پشته گفته می شد) که به وسیله یک پل سیمانی طویل، به حاشیه جنوبی استخر متصل شده است. طول حاشیه این استخر نزدیک به 2 کیلومتر بوده که در کنار بلواری زیبا قرار گرفته است و دور تا دور استخر را احاطه نموده و از مراکز دیدنی و تفریحی مهم لاهیجان است.

تالاب بین المللی امیر کلایه (شیخ علی کل، شاله کل)

تالاب بین المللی امیر کلایه یکی دیگر از تالاب های دیدنی و زیبای استان گیلان است که با وسعتی معادل 1230 هکتار و عمق مبه وسیله 1.85 متر در ناحیه شمالی لاهیجان واقع شده است. یکی از ویژگی های منحصر به فرد این تالاب در مقایسه با دیگر تالاب های استان گیلان، این است که این تالاب از معدود محیط های تالابی آب شیرین است که به فاصله یک کیلومتری دریا قرار گرفته است. پسته دریایی که در زبان محلی به آن ثعله به اقلی می گویند یکی از گیاهان زیبایی است که در این تالاب می روید و محصول آن لاله تالابی است.

این گونه گیاهی با کلاهک سبز رنگ و دانه های کوچک به رنگ سبز دارای خاصیت های دارویی و درمانی است و در طب سنتی مورد استفاده قرار می گیرد. از دیگر زیبایی های طبیعی تالاب، نیلوفر آبی سفید است، این تالاب در زمستان ها محل گذر هزاران پرنده مهاجر و بعلاوه زیستگاه 11 گونه از انواع ماهیان است. دسترسی به این تالاب در حال حاضر به وسیله جاده کنار گذر چمخاله به کیاشهر امکان پذیر است.

شیخانبر

شیخانبر از نقاط دیدنی لاهیجان است که بر کمرکش کوه سرسبز امتداد یافته و پوشیده از درخت است. این منطقه در عهد پادشاهان صفویه به بهانه زیارت مرقد جد مادریشان شیخ زاهد بسیار مورد توجه بوده است. آثار و خرابه های بناهای آجری اطراف مقبره شیخ زاهد و چشمه های زلال آب مبین این مسئله است. بعلاوه وجود سنگ های بسیار عظیم در شاه خانی ور در منطقه عمر سنگ بیانگر آن است که این منطقه میدان مشق سپاهیان آن دوران بوده است.

منبع: گردشبان
انتشار: 21 مرداد 1400 بروزرسانی: 21 مرداد 1400 گردآورنده: tour-srilanka.ir شناسه مطلب: 1105

به "دیدنی های لاهیجان، از شیطان کوه تا بام سبز لاهیجان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دیدنی های لاهیجان، از شیطان کوه تا بام سبز لاهیجان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید