عاقبت رژیم غذایی بد

به گزارش تور سریلانکا، همواره خارج شدن از تعادل، بدن را با مسائل متعددی رو به رو می نماید که مهم ترین آنها در حیطه تغذیه، چاقی است. چاقی یعنی بیش از احتیاج روزانه انرژی دریافت کردن که البته این کالری های اضافی به بافت چربی تبدیل می شوند. از آنجا که طولانی شدن این عارضه فرد را با مسائل متعددی رو به رو می نماید، همه از آن گریزان اند و در جهت

عاقبت رژیم غذایی بد

عاقبت رژیم غذایی بد

نویسنده:دکتر مهرداد اخوان بهبهانی

همیشه خارج شدن از تعادل، بدن را با مسائل متعددی رو به رو می نماید که مهم ترین آنها در حیطه تغذیه، چاقی است. چاقی یعنی بیش از احتیاج روزانه انرژی دریافت کردن که البته این کالری های اضافی به بافت چربی تبدیل می شوند. از آنجا که طولانی شدن این عارضه فرد را با مسائل متعددی رو به رو می نماید، همه از آن گریزان اند و در جهت فرونشاندنش کوشش بسیار می نمایند. خیلی ها از همان ابتدا به سراغ رژیم های لاغری ناصحیح و پرمخاطره می فرایند زیرا تحمل برنامه های غذایی اصولی را که مدت ها طول می کشد تا به نتیجه برسند، ندارند. فارغ از این موضوع که عجله می تواند زمینه ابتلایشان را به عوارضی چون سنگ کلیه فراهم آورد، به خصوص در افرادی که مستعد این اختلال بوده و سابقه بروز آن در خانواده شان وجود دارد. ولی همان طور که وزن اضافه ما در طول سال های متمادی به وجود آمده باید در درازمدت و بااصلاح عادات غذایی ناصحیح آن را رفع کرد زیرا در صورت بی توجهی، عوارض جبران ناپذیری پیش روی افراد قرار خواهد گرفت.

در میان رژیم های لاغری که در نگاه اول به سرعت نتیجه می دهند و در مدت زمان کوتاه، کاهش وزن قابل ملاحظه ای را به همراه دارند، یکی از مشهورترین ها رژیم غذایی اتکینز است. همان برنامه غذایی پرپروتئینی که به فرد اجازه مصرف آزادانه انواع گوشت ها و حتی چربی ها را می دهد (البته بدون نان و هر نوع سبزی و میوه ای) و بدن با از دست دادن آب زیادی با کاهش وزن رو به رو می گردد. یادتان باشد که مصرف بیش از اندازه گوشت ها بار زیادی را بر کلیه ها وارد خواهد نمود و در صورتی که مستعد ابتلا به سنگ های اوراتی باشید با گرفتن این رژیم غذایی که از ریشه غیراصولی است، خود را در معرض ابتلا به این عارضه قرار خواهید داد. البته این به آن معنا نیست که در رژیم لاغری نباید گوشت خورد بلکه منظور این است که نباید بیش از اندازه مصرف کرد. همیشه خوردن حد مشخصی از انواع گوشت سفید به خصوص گوشت مرغ و ماهی برای این افراد به اسم یک گزینه ضروری و مورد احتیاج بدن توصیه می گردد.

سبزی زیاد و آب کم

سبزیجاتی مانند اسفناج، ریواس، جعفری، کرفس، فلفل سبز، بادمجان و... اگزالات فراوانی دارند و خوردنشان برای کسانی که مستعد ابتلا به سنگ کلیه اند می تواند زمینه تشکیل این سنگ را فراهم آورد و چون این سبزی ها از نوع کم کالری هستند، افراد تصور می نمایند به هر اندازه که می خواهند می توانند از آنها استفاده نمایند و این موضوع می تواند زمینه ساز این عارضه گردد. در حالی که باید رعایت تعادل در حین کاهش وزن شدید مورد توجه قرار گیرد و مقادیر معینی از این گروه غذایی در طول روز به مصرف برسند.

علاوه برسبزی ها، آب هم در رژیم های کاهنده وزن اهمیت زیادی دارد زیرا همان طور که گفتیم، کم آبی یکی از دلایل اصلی بروز سنگ کلیه است بنابراین در صورتی که در حال پیروی کردن از یک رژیم لاغری هستید، آب فراوانی بنوشید و اندازه مشخصی از سبزی های تازه و یا بخارپز شده بخورید تا به این ترتیب رژیم کاهنده وزن تان کمترین عارضه را برایتان در پی داشته باشد.

پس چه کنیم؟

یادتان باشد که ما تنها به یک جنبه از دردسرهای رژیم های غذایی ناصحیح اشاره کردیم، در حالی که آنها مسائل عدیده ای را برای مصرف نمایندگانشان در پی خواهند داشت. از این رو برای به حداقل رسانی مسائل یاد شده، نکات زیر را مورد توجه قرار دهید:

1. برای خود مقطع زمانی مشخصی را در نظر نگیرید زیرا در صورت طولانی تر شدن فرایند کاهش وزن، در ادامه دادن راستا ناامید خواهید شد.

2. در رسیدن به هدفتان ثابت قدم باشید.

3. در برنامه غذایی تان از همه گروه های غذایی اما در محدوده مشخصی بهره ببرید.

4. به علت کم کالری بودن در مصرف سبزیجات زیاده روی نکنید.

5. از آنجا که کاهش وزن و سوختن چربی ها با ایجاد مواد سمی بسیاری همراه خواهد بود تا می توانید آب بنوشید.

6. هرگز با هدف کاهش وزن سریع، خود را به رژیم های غذایی غیراصولی نسپارید.

7. در صورتی که در میان اعضای خانواده تان سابقه سنگ کلیه وجود دارد آن را با مشاور تغذیه تان در میان بگذارید تا وی نکات پیشگیری نماینده را مدنظر قرار دهد.

8 . رژیم گرفتن درست است که به عزم و اراده محکم شما بستگی دارد اما نوع رژیم لاغری که به اسم راهکار چاقی شما شناخته شده است هم حایز اهمیت است و نباید به راحتی از آن گذشت و تن خود را به هر برنامه غذایی لاغری غیراستانداردی با نتایج غیرواقعی سپرد.

منبع:www.salamat.com

منبع: راسخون
انتشار: 4 مهر 1400 بروزرسانی: 4 مهر 1400 گردآورنده: tour-srilanka.ir شناسه مطلب: 1155

به "عاقبت رژیم غذایی بد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عاقبت رژیم غذایی بد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید