محله های تهران و دلیل نامگذاری شان

به گزارش تور سریلانکا، اگر چه هنوز علت اصلی نامگذاری این محل معین نیست، اما بعضی آن را مرتبط به نوعی کفش برای حرکت در برف که در این منطقه استفاده و به زبان اصلی درک نامیده می شده، دانسته اند.

محله های تهران و دلیل نامگذاری شان

محله های تهران و علت نامگذاری شان

نویسنده: سپیده

درکه

اگر چه هنوز علت اصلی نامگذاری این محل معین نیست، اما بعضی آن را مرتبط به نوعی کفش برای حرکت در برف که در این منطقه استفاده و به زبان اصلی درک نامیده می شده، دانسته اند.

نیاوران

نام قدیم این منطقه گردوی بوده است و بعضی معتقدند که در زمان ناصرالدین شاه نام این ده به نیاوران تغییر نموده است. به این ترتیب که نیاوران مرکب از نیا (حد، عظمت و قدرت)؛ ور (صاحب) و ان علامت نسبت است و در مجموع یعنی کاخ دارای عظمت.

شمیران

نظریات مختلفی درباره ی نام شمیران وجود دارد. یکی از مطرح ترین نظریات عنوان شده، ترکیب دو کلمه ی سمی یا شمی به معنای سرد و ران به معنای جایگاه است و در واقع شمیران به معنای جای سرد است، به همین ترتیب نیز تهران به معنای جای گرم است.

بعلاوه در نظریه ی دیگری به علت وجود قلعه ی نظامی در این منطقه به آن شمیران می گفتند و بعلاوه بعضی معتقدند که یکی از 9 ولایت ری را شمع ایران می گفتند که بعدها به شمیران تبدیل شده است.

گیشا

نام گیشا که در ابتدا گیشا بوده است، برگرفته از نام دو بنیانگذار این منطقه (کینژاد و شاپوری) است.

پل چوبی

قبل از اینکه شهر تهران به شکل امروزی خود درآید، دور شهر دروازه هایی بنا شده بود تا دفاع از شهر ممکن باشد. یکی از این دروازه ها، دروازه شمیران بود با خندق هایی پر از آب در اطرافش که برای عبور از آن، از پلی چوبی استفاده می شد، امروزه از این دروازه و آن خندق پر از آب اثری نیست، اما این محل همچنان به نام پل چوبی معروف است.

محمودیه

(بین پارک وی و تجریش یا ولیعصر تا ولنجک)

در این منطقه باغی وجود داشت که متعلق به حاج میرزا آقاسی بوده است و چون نام او عباس بود، آن را عباسیه می گفتند، سپس علاء الدوله این باغ بزرگ را از دولت خرید و به نام پسرش، محمودخان احتشام السلطنه، محمودیه نامید.

منیریه

منیریه در زمان قاجار یکی از محله های اعیان نشین تهران بوده و گفته می گردد نام آن از نام زن کامران میرزا، یکی از صاحب منصبان قاجار، به نام منیر گرفته شده است.

یوسف آباد

منطقه ی یوسف آباد را میرزا یوسف آشتیانی مستوفی الممالک در شمال غربی دارالخلافه ناصری احداث کرد و به نام خود، یوسف آباد نامید.

ونک

نام ونک تشکیل شده است از دو حرف ون به معنی درخت و حرف ک که به صورت صفت ظاهر می گردد.

منبع: نشریه 7 روز زندگی، شماره 98.

منبع: راسخون
انتشار: 27 آذر 1400 بروزرسانی: 27 آذر 1400 گردآورنده: tour-srilanka.ir شناسه مطلب: 1241

به "محله های تهران و دلیل نامگذاری شان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "محله های تهران و دلیل نامگذاری شان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید