معرفی شیر پنیر و خواص درمانی آن

به گزارش تور سریلانکا، در اغلب نواحی معتدله کشورهای آسیایی و اروپایی، قفقاز، سیبری و در ایران بیشتر در استان های شمالی، شمال غربی، خراسان، سمنان، اراک و تهران انتشار دارد.

معرفی شیر پنیر و خواص درمانی آن

نویسنده: صمصام صانعی

شیرپنیر گونه های مختلفی دارد. در اینجا به نام علمی و مشخصات مربوط به یک گونه از آنها که از نظر خواص دارویی نسبت به دیگر گونه ها مرغوب و معروفتر می باشد اشاره شده است.

نام علمی:

Galium verum L.، نام فرانسه Caille lait و نام انگلیسی آن Joint grass می باشد. نام های دیگر آن به فارسی، عربی و در کتب طب سنتی، شیرپنیر، علف ماست، علف شیر، بقلة اللبن، عاقداللبن، یوقورت اوتی، غالیون، قالیون، خیشره و خیثره نامیده شده است. گیاهی است علفی و یک تا چند ساله با ساقه ای چهارگوش به ارتفاع حدود 60 سانتی متر و برگ های آن باریک، نخی شکل و به شکل گروهی و چتری از نقاط مختلف ساقه بیرون می آیند. گل های آن که از کناره گروه برگ بیرون می آیند زرد رنگ و کوچک می باشند. تیره گیاه: روناس Rubiaceae

نوع گیاه:

بوته

مشخصات ظاهری:

گیاهی است علفی و یک تا چند ساله با ساقه ای چهارگوش به ارتفاع حدود 60 سانتی متر و برگ های آن باریک، نخی شکل و به شکل گروهی و چتری از نقاط مختلف ساقه بیرون می آیند. گل های آن که از کناره گروه برگ بیرون می آیند زرد رنگ و کوچک می باشند.

طبیعت شیرپنیر:

طبق نظر حکمای طب سنتی طبیعت آن گرم و خشک می باشد.

رویش جغرافیایی:

در اغلب نواحی معتدله کشورهای آسیایی و اروپایی، قفقاز، سیبری و در ایران بیشتر در استان های شمالی، شمال غربی، خراسان، سمنان، اراک و تهران انتشار دارد.

ترکیبات شیمیایی و مواد موجود در گیاه:

گلوکوزیدهای آسپرولوزید و پریموروزید روبیادین، اسید گالیتانیک، اسید سیتریک و نوعی ماده رنگی قرمز از نوع آلیزارین در آن تشخیص داده شده است.

بخش مورد استفاده:

سرشاخه های گلدار. ضمناً ریشه، برگ و شیره گیاه تازه هم خواص دارویی دارند.

نحوه مصرف:

معمولاً به صورت دم نموده یا جوشانده استفاده می نمایند.

خواص درمانی:

آرام نماینده و ضد تشنج، برطرف نماینده به سختی ادرار کردن و قابض، ضد هیستری و برطرف نماینده حمله و صرع، اشتهاآور و نیروبخش، ضد اسکوربوت و مفید برای بیماری گواتر می باشد. ضمناً برای داءالرقص در دختران جوان، دفع سنگ کلیه، ناراحتی های کبدی، درد معده، سوزش ادرار و آب آوردن بدن هم مفید است. در استعمال خارجی شیره گیاه برای برطرف سودا، بیماری های جلدی، اگزما و اولسرهای دیر علاج مؤثر می باشد.

منبع مقاله :

صانعی، صمصام؛ (1395)، طبّ الصمصام -آشنایی با بیش از 400 نوع از گیاهان دارویی- (جلد دوم)، تهران: انتشارات حافظ نوین، چاپ اول.

منبع: راسخون
انتشار: 13 آبان 1400 بروزرسانی: 13 آبان 1400 گردآورنده: tour-srilanka.ir شناسه مطلب: 1197

به "معرفی شیر پنیر و خواص درمانی آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی شیر پنیر و خواص درمانی آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید