کشف دو سفال 3 هزار ساله مربوط به دوره عیلام قدیم در مرودشت

به گزارش تور سریلانکا، میراث آریا/ براساس آخرین گزارش های بدست رسیده، کشف دو سفال 3 هزار ساله مربوط به دوره عیلام قدیم در مرودشت صورت پذیرفت.

کشف دو سفال 3 هزار ساله مربوط به دوره عیلام قدیم در مرودشت

محمد تقی قلعه نویی اظهار کرد: دو ظرف سفالی مربوط به دوره عیلام قدیم (بانش) در حین جدول کشی در روستای گلمکان از توابع بخش درودزن شهرستان مرودشت کشف شد.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مرودشت ادامه داد: براساس گزارش رئیس شورای بخش درودزن شهرستان مرودشت و منابع محلی مبنی بر کشف دو شی سفالی در حین جدول کشی در روستای گلمکان، موضوع در دستور کار پیگیری اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان مرودشت نهاده شد که پس از آنالیز و انجام صورت جلسه، این سفال ها به پایگاه میراث جهانی تخت جمشید منتقل شد.

قلعه نویی گفت: براساس آنالیز کارشناسان، اشیای کشف شده مربوط به دوره عیلام قدیم (بانش) هستند.

او بیان نمود: این اشیا شامل یک کاسه سفالی با نقوش هندسی به صورت مثلث بر روی لبه سفال با ارتفاع حدود 10 سانتیمتر و یک دیگچه ساده بدون نقش و نگار با شاموت شن و ماسه قرمز رنگ، سفال نخودی مایل به نارنجی مربوط به دوره باستانی عیلام قدیم است که به احتمال فراوان درگذشته های دور، برای نگهداری ادویه و مایعات خاص مورد استفاده قرار میگرفت.

قلعه نویی اضافه نمود: شهرستان مرودشت با داشتن آثار باستانی و تاریخی فاخر در دل خود از دوره های مختلف بویژه عیلامی، هخامنشی، ساسانی و دوره اسلامی یکی از مهمترین حوزه های فرهنگی و تاریخی در کشور بشمار می رود که مجموعه میراث جهانی تخت جمشید، نقش رستم، نقش رجب، تل باکون، میان رود، اشکفت گاوی و ده ها اثر شاخص فرهنگی دیگر در این شهرستان نشان از اهمیت و جایگاه مرودشت در عرصه های مختلف باستانی و تاریخی دارد.

منبع: همگردی
انتشار: 15 مرداد 1401 بروزرسانی: 15 مرداد 1401 گردآورنده: tour-srilanka.ir شناسه مطلب: 1460

به "کشف دو سفال 3 هزار ساله مربوط به دوره عیلام قدیم در مرودشت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف دو سفال 3 هزار ساله مربوط به دوره عیلام قدیم در مرودشت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید