یوکا؛ این گیاه قوی!

به گزارش تور سریلانکا، حتما یوکا را در منطقه ها مختلف با آب و هوا و شرایط محیطی متفاوتی دیده اید. همین خود نشانه سرسختی بی میزان یوکا است! پس این گیاه را پرورش دهید!

یوکا؛ این گیاه قوی!

یوکا گیاه بومی منطقه ها بیابانی جنوب غربی آمریکا، مکزیک است. این گیاه با آب و هوای منطقه ها جنوبی آمریکا هم آدابته شده. گاهی یوکا را به علت شباهت زیادش با دراسنا اشتباه می گیرند که باعث می گردد نگهداری مورد احتیاجش انجام نگردد. در هر صورت این گیاه، گیاهی آرام رشد و جالب است و به خاطر مقاومت عالی که در برابر خشکی دارد مناسب افراد فراموشکار است!

اگر تا به حال پیروز شده اید این گیاه سرسخت را بکشید احتمالا به خاطر درست مراقبت نکردن از آن در طول فصل زمستان بوده است. انواعی از یوکا وجود دارد که خار های سوزنی ریزی بر روی برگ شان دارند، بهتر است برای نگهداری این گیاه درون خانه از انواع بی خار آن بهره ببرید.

شرایط رشد

- نور

این گیاه به مکانی روشن با نور بدون فیلتر و مستقیم احتیاج دارد. یوکا در آفتاب کامل رشد بهتری دارد پس برترین مکان برای آن در جلوی پنجره جنوبی (جایی که بقیه گیاهان می سوزند!) است.

- آبیاری

یوکا به خیس و غرقابی ماندن خاکش بسیار حساس است. در طول فصول رشد، بهار و تابستان، گیاه را منظم آبیاری کنید اما از سالم بودن و کافی بودن سوراخ های زهکش گلدان مطمئن شوید. حتما اجازه دهید خاک گلدان یوکا در بین دو آبیاری خشک گردد سپس آبیاری مجدد را انجام دهید. در فصل زمستان آبیاری را کمتر نموده و هر از گاهی گیاه را آبیاری کنید. هیچ وقت اجازه ندهید زیر گلدانی گیاه یوکاتان پر از آب باقی بماند و سریع زیر گلدانی را خالی کنید.

- دما

این گیاه طیف دمایی گسترده ای را تحمل می نماید. نباید فراموش کنید که یوکا گیاه بیابان است جایی که روزهای گرم و شب های سرد دارد! اما در کل دمای بین 2 درجه زیر صفر تا 32 درجه سانتی گراد مسئله ای برای گیاه به وجود نمی آورد.

- خاک

یوکا به خاکی سست و سبک با زهکشی خوب احتیاج دارد.

- کود دهی

در طول فصل رشد یوکا را با کود هایی که مواد غذایی را به تدریج آزاد می نمایند و در اختیار گیاه قرار می دهند، کود دهی کنید. برای نتیجه بهتر کود دهی را بر طبق دستور نوشته شده روی بسته کود انجام دهید.

تکثیر

راحت ترین راه تکثیر یوکا استفاده از پاجوش های درآمده در کنار گیاهان بزرگ تر است. در هنگام تعویض گلدان پاجوش های درآمده را با احتیاط جدا کنید و یا در هر زمان دیگری آنها را با استفاده از یک چاقوی تیز و تمیز جدا کنید و در گلدان جدایی بکارید. این گیاه را بعلاوه می توان از طریق قلمه ساقه تکثیر کرد. ساقه ای به طول حداقل 10 سانتی متر ببرید و در هورمون ریشه زایی قرار دهید و درون خاک مناسب بکارید.

تعویض گلدان

یوکا گیاهی آرام رشد است و معمولا چند سال یک بار احتیاج به تعویض گلدان پیدا می نماید. این گیاه خاک سبک را دوست دارد البته تا زمانی که آنقدر سنگین نشده که گلدان را سرازیر کند! تعویض گلدان گیاه های بزرگ می تواند سخت باشد پس به جای آن 5 سانتی متر سطحی خاک گلدان یوکا را جدا کنید و به جای آن خاک تازه در گلدان بریزید. اگر گیاه یوکاتان خیلی بزرگ نیست و تعویض گلدان سخت نشده یا به هر صورت می خواهید گلدانش را عوض کنید، گیاه را با احتیاط از گلدان خارج کنید، خاک اطراف ریشه و طوقه را، تا حدی که به ریشه آسیب نرسد، جدا کنید. گلدانی یک سایز بزرگ تر از گلدان قبلی گیاه فراهم کنید و با خاک تازه پرش کنید. حالا یوکا را در گلدان جدیدش بکارید!

منبع: فوت و فن
انتشار: 17 مرداد 1401 بروزرسانی: 17 مرداد 1401 گردآورنده: tour-srilanka.ir شناسه مطلب: 1462

به "یوکا؛ این گیاه قوی!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یوکا؛ این گیاه قوی!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید