آخرین اخبار از جزئیات دستمزد 1401

به گزارش تور سریلانکا، به گزارش خبرنگاران، آخرین اخبار از جزئیات دستمزد 1401 چیست؟

آخرین اخبار از جزئیات دستمزد 1401

به نقل از خبرآنلاین، محمدرضا تاجیک عضو کارگری شورای عالی کار اضافه کرد: توافق شرکای اجتماعی ما در شورای عالی کار این است که برای تعییدستمزد ن 1401، تبصره 2 ماده 41 (حداقل مزد بدون آن که مشخصات جسمی و روحی کارگران و ویژگی های کار محول شده را مورد توجه قرار دهد باید به مقدار ای باشد تا زندگی یک خانواده که تعداد میانه آن به وسیله مراجع رسمی اعلام می گردد را تأمین نماید.) اولویت کاری باشد.

وی ادامه داد: دستمزد کارگران باید به گونه ای باشد که فرد بتواند زندگی کند، متأسفانه عدد فعلی دستمزد فقط یاری می نماید که کارگر زنده بماند. در حال حاضر دستمزد تنها 40 درصد از هزینه های زندگی فرد را پوشش می دهد.

زندگی کارگر با درصد نمی چرخد

تاجیک در مورد اعدادی که از سوی نمایندگان مجلس در مورد مقدار افزایش دستمزد 1401 مطرح می گردد، گفت: ترکیب شورای عالی کار مشخص است و نمایندگان مجلس در این شورا حضور ندارند بنابراین اعلام درصد و عدد جنبه خوبی ندارد و تورم زا بوده و بار روانی دارد؛ اعلام درصد نمی تواند زندگی کارگران را بچرخاند.

عضو شورای عالی کار اضافه کرد: توقع ما از دولتمردان حمایت از کارگران است. در روزهای آینده با فراکسیون کارگری مجلس هم جلسه ای خواهیم داشت که توقع حمایت از سوی آنها داریم.

احتمال اجرای مزد منطقه ای برای سال 1401

تاجیک در مورد مزد منطقه ای نیز گفت: مرکز پژوهش های سازمان تأمین اجتماعی پژوهشی در مورد مزد منطقه ای تهیه نموده که امروز دوشنبه در کمیته دستمزد این پژوهش مورد آنالیز قرار خواهد گرفت.

عضو کارگری شورای عالی کار توضیح داد: ماده 41 قانون کار به صراحت تاکید دارد که دستمزد باید بر اساس صنایع و منطقه ها مشخص گردد؛ جامعه کارگری با مزد منطقه ای مسئله ای ندارد زیرا در این صورت شهرهایی که تورم بالاتری دارند، دستمزد بیشتری باید بپردازند.

وی گفت: به شرط فراهم شدن زیرساخت ها و انجام پژوهش های دقیق جامعه کارگری مخالفتی با مزد منطقه ای نخواهد داشت زیر ا خروجی مثبتی در مورد دستمزد به دست می آید، اما در اینجا دولت چالش خواهد داشت زیرا مهاجرت از شهر به شهر افزایش می یابد.

تاجیک توضیح داد: اگر زیرساخت ها فراهم گردد و پژوهش های دقیقی صورت گیرد، احتمال اجرای مزد منطقه ای برای دستمزد 1401 زیاد است. وظیفه دولت این است که طرح را به صورت عادلانه در کشور اجرا کند.

بعضی از کارفرماها فکر می کردند که با مزد منطقه اای عدد پایین تری برای دستمزد مشخص خواهند کرد اما اصلاً این گونه نیست. ماده 41 صراحتاً تاکید دارد که باید مزد کارگر به مقدار ای باشد که هزینه های زندگی کارگر را پوشش دهد.

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 10 خرداد 1401 بروزرسانی: 10 خرداد 1401 گردآورنده: tour-srilanka.ir شناسه مطلب: 1398

به "آخرین اخبار از جزئیات دستمزد 1401" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آخرین اخبار از جزئیات دستمزد 1401"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید