انتقاد مقامات افغانستان از کندی گفت وگوهای صلح با طالبان

به گزارش تور سریلانکا، شماری از مقامات بلند پایه دولت افغانستان پس از دو ماه گفت وگوی بی نتیجه با طالبان با انتقاد از کندی فرایند گفت وگوهای صلح ،چشم انداز موفقیت این گفت وگوها را بسیار سخت ارزیابی کردند.

انتقاد مقامات افغانستان از کندی گفت وگوهای صلح با طالبان

عبدالله عبدالله رییس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان در سفری به استان هرات و سخنرانی در نهمین نشست امنیتی هرات گفت که در مذاکرات قطر هیچ پیشرفتی حاصل نشده و رسیدن به صلح بسیار سخت است.

عبدالله در سخنان خود اشاره نمود که تا به امروز هیچ تصمیمی برای بازگرداندن هیأت مذاکره نماینده به کابل گرفته نشده است اما محاسبه طالبان برای امتیاز گیری با از افزایش خشونت در مذاکرات صلح کاری اشتباه است.

رییس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان از ادامه جنگ و خشونت در 24 استان افغانستان بعنوان مانعی در فرایند صلح یاد کرد و اضافه نمود که ادامه جنگ، افزایش خشونت و ایجاد ترس و وحشت در بین مردم بدون اینکه اراده قوی برای مذاکره وجود داشته باشد، باعث ادامۀ جنگ و پیچیده تر شدن اوضاع افغانستان و منطقه است.

وی هشدار داد که ادامه جنگ هیچ برنده ندارد .

داود مرادیانرییس انستیتیو مطالعات استراتژیک افغانستان هم در این نشست گفت امید به خارجی ها باعث صلح نمی گردد بلکه صلح واقعی باید از خود افغانها شروع گردد.

امرالله صالح معاون اول ریاست جمهوری افغانستان هم در سخنانی به وسیله دیدئو کنفرانس، با انتقاد از افزایش خشونت ها تاکید نمود طالبان باید به آتش بس متعهد باشد تا فرایند مذاکرات صلح شروع گردد.

وی با اشاره به حمله طالبان به دانشگاه کابل و کشته شدن تعداد زیادی از غیر نظامیان اظهار داشت طالبان می خواهد با افزایش خشونت امتیازات بیشتری در مذاکرات صلح بدست آورد.

رنگین دادفر سپنتا، مشاور سابق امنیت ملی افغانستان گفت وگوهای صلح را فرایند تحمیلی از سوی آمریکا دانست و هشدار داد با ادامه این گفت وگوها بازنده اصلی، مردم افغانستان خواهند بود.

سپنتا اضافه نمود که آمریکایی ها بیشتر از اینکه با دولت و مردم افغانستان همسو باشد به کوشش سازش با گروه طالبان و امارت اسلامی است.

نصرالله ستانکزی استاد دانشگاه کابل با اشاره به سوء استفاده آمریکایی ها از شرایط موجود گفت که آنها اگر ببینند منافع آنها در حضور نظامیان آمریکایی در افغانستان است و آنها را باید در این کشور نگهدارند، ممکن است به قرارداد امنیتی با حکومت افغانستان استناد نمایند و اما اگر بخواهند که فرار نمایند و از افغانستان خارج شوند به توافقنامه دوحه استناد می نمایند.

گفت وگوهای صلح بین هیأت مذاکره نماینده دولت و گروه طالبان پس از سالها کوشش و آزادی بیش از پنج هزار زندانی طالبان که به گفته معاون رییس جمهور افغانستان شماری زیادی از آنها اکنون به میدان جنگ برگشته اند، در 23 شهریور ما با حضور وزیران خارجه شماری زیادی از کشورهای منطقه و دنیا شروع شد و تا به امروز که بیش از دو ماه از آن می گذرد، دو طرف هیچ پیشرفتی نداشته و این شرایط باعث ناامنی مردم و آگاهان سیاسی و حتی شکوه دولت مردان افغانستان نیز شده است. ، ایرنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 24 آذر 1399 بروزرسانی: 24 آذر 1399 گردآورنده: tour-srilanka.ir شناسه مطلب: 662

به "انتقاد مقامات افغانستان از کندی گفت وگوهای صلح با طالبان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انتقاد مقامات افغانستان از کندی گفت وگوهای صلح با طالبان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید