بعضی از مواد غذایی مضر در وعده صبحانه

به گزارش تور سریلانکا، به گفته متخصصین صبحانه را می توان به عنوان مهم ترین وعده غذایی در نظر گرفت؛ یک صبحانه خوب و کامل می تواند سرآغاز یک روز خوب باشد؛ درباره هر مسئله ای باور های غلطی وجود دارد و صبحانه هم از این ماجرا مستثنی نیست. بعضی باور های غلط سبب شده تا شما از مواد غذایی در وعده صبحانه خود بهره ببرید که نه تنها هیچ فایده ای برای سلامت شما ندارد! بلکه موجب آسیب رسیدن به شما نیز می شوند. دراین مقاله قصد داریم شما را با بعضی از این مواد غذایی آشنا کنیم.

بعضی از مواد غذایی مضر در وعده صبحانه
بارها تکرار شده که خوردن صبحانه موجب افزایش توانایی حل مساله و تمرکز بیشتر در فرد می گردد. اما این جمله معنی این را نمی دهد که روز خود را باید با غذاهای پر شده از قند، چربی و کربوهیدرات شروع کنید.در اینجا بدترین گزینه های غذایی که باید از خوردن آن ها در وعده صبح پرهیز کنید، معرفی شده اند.

غلات بدون سبوساین نوع غلات دارای کربوهیدرات و قند فراوان است در حالی که فیبر کمی دارد و باعث افزایش ناگهانی قند خون و افت ناگهانی آن می گردد. توصیه به انتخاب غلات صبحانه حاوی سبوس است که حداقل 3 گرم فیبر در هر وعده داشته باشد. شما می توانید فیبر اضافه را به وسیله مصرف توت ها، جوانه گندم، دانه کتان یا بادام خرد شده در وعده صبحانه به دست بیاورید.

غلات شیرین شدهسازمان غذا و داروی آمریکا متذکر شده است که رنگ های مواد غذایی مورد استفاده در این غلات در بچه ها منجر به بیش فعالی می گردد. این نوع مواد غذایی بعلاوه با شیرین نماینده های مصنوعی و طعم دهنده هایی که می تواند باعث چاقی گردد، بسته بندی شده است. اگر شما ترجیح می دهید که این نوع غلات را برای صبحانه بخورید، سعی کنید که آن ها را با فیبر بالا و قند کم امتحان کنید و یا این که به آن ها ترکیبات پروتئین و چربی های سالم بیفزایید.

ماست بدون چربیمصرف تنها یک فنجان ماست بدون چربی در هنگام صبح باعث احساس گرسنگی در اواسط روز می گردد. بسته به سطح فعالیت بدنی و وزن، هر فردی باید حداقل 250 تا 500 کالری در هنگام صبح دریافت کند؛ بنابراین می توانید از مصرف ماست بدون چربی به تنهایی اجتناب نموده و به آن بلغور جو که یک وعده غذایی کامل تر است و به انرژی شما اضافه می نماید، بیفزایید.1

سوسیس و کالباسگوشت های فرآوری شده و چاشنی های مورد استفاده بر روی آنها با بیماری های قلبی و سرطان روده بزرگ مرتبط هستند. بهتر است آنها را از همه وعده های غذایی خود حذف کنید و بیشتر از ماهی یک بار سراغشان نروید.

کورن فلکساگر چه خیلی ها هوادار کورن فلکس ها هستند اما باید بدانید که رنگ ها و مواد شیمیایی استفاده شده در کورن فلکس ها مضر است و می تواند باعث بیش فعالی بچه ها یا چاقی آنها گردد.

شیرینی و کیکمواد غذایی مثل شیرینی دانمارکی، رول دارچین و نان های شیرین و برشته شده، کالری و چربی بالایی دارند که باعث می شوند شما به خاطر حجم کم شیرینی ها سیر نشوید اما در عوض کالری زیادی را دریافت کنید.2

آبمیوهآبمیوه محتوی قند بالایی است و فیبر موجود در میوه ها از آن جدا شده است.

اگر در پی خوراکی ای هستید که از گرسنگی، افزایش وزن و بروز بیماری های مزمن جلوگیری کند، آبمیوه یکی از بدترین انتخاب هاست. بسیاری از آبمیوه های موجود در بازار، میزان کمی میوه طبیعی دارند و سرشار از شیرین نماینده ها، شکر و شربت ذرت با فروکتوز بالا هستند. میزان بالای شکر موجود در آبمیوه، احتمال بروز چاقی، سندروم متابولیک، دیابت نوع دو و سایر بیماری ها را افزایش می دهد.

حتی اگر به آبمیوه شکر اضافه نگردد، باز هم آبمیوه به خودیِ خود محتوی میزان زیادی قند است. مصرف زیاد آبمیوه (حتی طبیعی) می تواند موجب افزایش وزن گردد و همان تأثیرات مخرب آب میوه های صنعتیِ پُرشکر را داشته باشد.

در آبمیوه چربی و فیبر وجود ندارد که سرعت جذب را کاهش بدهد، بنابراین آبمیوه ها قند خون را به سرعت افزایش می دهند. نتیجه این امر افزایش ناگهانی انسولین خون، کاهش قند خون و احساس خستگی و گرسنگی مصرف نماینده است.3

اسموتی هااگر خودتان اسموتی درست کنید، گزینه های سالمی هستند، اما اسموتی های آماده ممکن است بیشتر از یک ساندویچ همبرگر و سیب زمینی سرخ نموده کالری داشته باشند! بعنوان مثال، یک اسموتی شکلات با کره بادام زمینی در هر وعده، 870 کالری، و یک اسموتی حاوی انبه و دانه چیا، در هر وعده 800 گرمی 500 کالری، 85 گرم قند (نزدیک به 21 قاشق چایخوری) دارد.

حتی اسموتی هایی که در فروشگاه مواد غذایی وجود دارند نیز می توانند به میزان نوشابه قند داشته باشند، و علی رغم طعمی که دارند، قسمت بیشترشان از آب سیب است.

صبحانه کوچکصبحانه های کوچک تر ممکن است برعکس آنچه بنظر می آید، باعث افزایش دور کمر شما شوند! در مطالعه ای که در مجله چاقی منتشر شد، 93 زن چاق مبتلا به سندرم متابولیک به دو گروه رژیمی که هر کدام 1400 کالری مصرف می کردند تقسیم شدند.

یک گروه، یک صبحانه بزرگ که مجموعا 700 کالری داشت خوردند، و در ناهار 500 کالری و در شام 200 کالری مصرف کردند. گروه دوم، برخلاف گروه اول، 200 کالری در صبحانه، 500 کالری در ناهار و 700 کالری در شام خوردند.

نتیجه؟ گروهی که صبحانه بزرگی خورده بودند، نزدیک به 8 کیلو وزن از دست دادند، در حالیکه گروهی که شام بیشتری خورده بودند، 3.5 کیلو وزن کم کردند. مطالعات دیگر نیز به نتایج مشابهی دست یافته اند و محققان بر این باورند که شاید مقاومت به انسولین ما در بعدازظهر و شب بیشتر می گردد، و بدن کالری کمتری می سوزاند.

ساندویچ تخم مرغیکی از محبوب ترین انتخاب ها برای صبحانه، ساندویچ کلاسیک تخم مرغ است (یک تخم مرغ سرخ شده، بهمراه ژامبون و پنیر روی نان حلقوی یا کماج انگلیسی تست شده). ساندویچ های صبحانه حدود 300 تا 400 کالری دارند (کمتر از صبحانه های فروخته شده در فروشگاه ها) اما غالب آنها تا 4 برابر بیشتر از پروتئین، کربوهیدرات کم کیفیت دارند! از آنجایی که آن ها بطور کلی با یک تخم مرغ درست می شوند، 25 تا 30 گرم پروتئین مورد احتیاج برای افزایش سیری و سنتز پروتئین را فراهم نمی نمایند.

ماست یونانیماست یونانی بعنوان یک ابر غذا شناخته می گردد، زیرا اگر با استفاده از فرایند آبگیری سنتی فراوری گردد، 2 برابر ماست معمولی پروتئین دارد و قند آن نیز نصف قند طبیعی ماست است. با اینحال یک گزارش از موسسه غیرانتفاعی watchdog Cornucopia می گوید که ماست، بعلت مقادیر بالای قند افزوده، مواد مصنوعی و غلیظ نماینده هایی که برای تهیه آن بکار می فرایند، به یک ماده غذایی بدرد نخور تبدیل می گردد.

این موسسه ادعا می نماید مارک هایی که اغلب از مواد مصنوعی و انواع طعم دهنده ها استفاده می نمایند، در هر فنجان، 5 تا 7 قاشق چایخوری قند افزوده دارند! این میزان، از قند موجود در یک دونات لعاب دار یا پودر قند بیشتر است. یک ماست یونانی ساده در هر اونس، حدود 1 گرم یا در هر فنجان 8 گرم (2 قاشق چایخوری) قند طبیعی شیر دارد، اما بعضی از انواع طعم دار آن، 3 تا 4 برابر این میزان قند دارند.4

پی نوشت:

1.www.mashreghnews.ir

2.www.namnak.com

3.www.borna.news

4.www.jadidtarin.com

منبع: راسخون
انتشار: 25 آبان 1400 بروزرسانی: 25 آبان 1400 گردآورنده: tour-srilanka.ir شناسه مطلب: 1208

به "بعضی از مواد غذایی مضر در وعده صبحانه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بعضی از مواد غذایی مضر در وعده صبحانه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید