تاخیر در سفر تیم مذاکره کننده دولت افغانستان به دوحه

به گزارش تور سریلانکا، سهیل شاهین، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر گفته است بعضی مسایل فنی باعث شده است که زمان شروع گفت وگوهای صلح میان افغانی روشن نشود.

تاخیر در سفر تیم مذاکره کننده دولت افغانستان به دوحه

همراه ما باشید و با تور دوحه از مروارید خلیج فارس دیدن کنید و زیبایی های شهر دوحه را در خاطراتتان ثبت کنید.

وزارت دولت در امور صلح افغانستان به خبرنگارانی که قرار بود این تیم را به دوحه همراهی نمایند، گفته بود که هواپیمای حامل آنها و اعضای هیات مذاکره نماینده روز آدینه 4 سپتامبر به قطر پرواز خواهد نمود اما این سفر انجام نشده است.

پیشتر اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان در نشست کابینه گفت که تمامی موانع از سر راه مذاکرات صلح برداشته شده است و این مذاکرات به زودی آغاز خواهد شد.

با وجود آمادگی دولت افغانستان به آغاز مذاکرات، گروه طالبان تا به امروز رسما اعضای هیات مذاکره نماینده خود را معرفی ننموده است.

سهیل شاهین، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر گفته است بعضی مسایل فنی باعث شده است که زمان آغاز گفت وگوهای صلح میان افغانی روشن نگردد. اما روشن ننموده است که منظورش از این مسایل چه چیزی است. اما گزارشگرانی که فرایند صلح را از نزدیک دنبال می نمایند می گویند اختلافاتی در درون طالبان درباره چیدمان هیات مذاکره نماینده به ویژه بین ملا عبدالغنی برادر، فرد شماره دوم گروه طالبان و شیرمحمد عباس استانکزی، رئیس هیات مذاکره طالبان به وجود آمده است و پاکستان برای حل این اختلافات کوشش می نماید.

به گزارش ایندیپندنت، اما دو مقام ارشد غربی در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد گفته اند که این مذاکرات حتما به زودی برگزار خواهد شد.

دیبورا لاینز، فرستادۀ ویژۀ سازمان ملل متحده برای افغانستان گفت: مذاکرات آغاز خواهند شد. امیدواریم که در روزهای آینده مذاکرات میان افغان ها رسماً آغاز شوند. تأکید می کنم که روزهای آینده، نه هفته های آینده.

مقامهای افغان تایید می نمایند که حمد بن خلیفه آل ثانی، امیر قطر و عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان، نخستین دور مذاکرات دولت افغانستان با طالبان را گشایش خواهند کرد.

مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا و شاه محمد قریشی، همتای پاکستانی او نیز تمایل دارند که در این نشست تاریخی که قرار است در هتل شرایتون دوحه برگزار گردد، شرکت نمایند.

از سوی دیگر دیپلماتهای کشورهای ذینفع در افغانستان نیز در این جلسه شرکت می نمایند.

دولت دوحه قوانین عادی اش برای قرنطینه کردن بازدیدنمایندگان خارجی را در خصوص هیات های مذاکره نماینده افغانی معلق نموده است. اما تمام اعضای دو هیات و خبرنگارانی که همراه با تیم دولت افغانستان از کابل به دوحه سفر می نمایند، آزمایش ویروس کرونا را سپری نموده و منتظر پروازند.

تمام زندانیان طالبان از زندانهای دولت افغانستان آزاد شده اند و حتی 7 زندانی خطرناکی که عامل قتل شهفرایندان خارجی بودند نیز در دوحه تحت نظارت قرار می گیرند تا آخرین شرط طالبان هم برای آغاز مذاکرات برآورده گردد.

از سوی دیگر، طالبان نیز با آزادی چند نیروی ویژه دولت افغانستان، به خواسته کابل پاسخ مثبت داده است.

در همین حال انتظار می رود 21 عضو هیات مذاکره نماینده دولت افغانستان برای آغاز مذاکرات به زودی وارد دوحه پایتخت قطر شوند.

هیات مذاکره نماینده طالبان به رهبری ملا عبدالغنی برادر نیز از سفر پاکستان به دوحه بازگشتند و منتظر آغاز مذاکرات اند.

برای دولت افغانستان حفظ نظام و دستاوردهای 19 ساله و آتش بس دائم جدی ترین موضوعی است که در میز مذاکره مطرح می گردد. اما طالبان که با حمایت پاکستان تشکیلاتی برای مذاکره ساخته است، بر بازگشت امارت اسلامی اصرار خواهد نمود.

معصوم استانکزی، رییس هیات مذاکره نماینده جمهوری اسلامی افغانستان می گوید که تیم آن ها در مذاکره با طالبان از ارزش های افغانستان دفاع خواهد نمود. او در توییتی نوشت: هیات مذاکره نمایندۀ جمهوری اسلامی افغانستان به نمایندگی از ملت و دولت، مذاکرات صلح را با هدف یک افغانستان مترقی، آزاد و متحد که در آن حقوق همه شهفرایندان افغانستان حفظ گردد، به زودی آغاز خواهد نمود.

اگر دو طرف تحت فشار جامعه جهانی از مواضع خود اندکی کوتاه بیایند و برای انتها جنگ و خشونت 40ساله گام بردارند، ایجاد حکومت وقت برای پیشبرد توافق صلح به یک بحث جدی تبدیل خواهد شد. ، ایسنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 15 شهریور 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: tour-srilanka.ir شناسه مطلب: 457

به "تاخیر در سفر تیم مذاکره کننده دولت افغانستان به دوحه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاخیر در سفر تیم مذاکره کننده دولت افغانستان به دوحه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید