داروی جدیدی که می توانند سرطان خون (لوسمی) را با عوارض جانبی کمتری درمان کند

به گزارش تور سریلانکا، محققان گروه جدیدی از دارو هایی را شناسایی نموده اند که می توانند در مبارزه با سرطان خون با عوارض جانبی کمتری نسبت به دارو های شیمی درمانی موجود مفید باشند.

داروی جدیدی که می توانند سرطان خون (لوسمی) را با عوارض جانبی کمتری درمان کند

دانشمندان دو مولکول را شناسایی نموده اند که می تواند به درمان سرطان خون یاری کند، به گونه ای که نسبت به داروهای شیمی درمانی موجود آسیب کمتری به سلول های سالم وارد کند.

این ترکیبات با استفاده از مکانیسم متفاوتی کار می نمایند که باعث می گردد برای سلول های سرطانی انتخابی تر باشند.

قبلا معین شده بود که فعالیت غیرطبیعی در آنزیمی به نام DNMT3A با تشکیل سلول های خونی غیرطبیعی با لوسمی میلوئید حاد مرتبط است. بسیاری از دارو های شیمی درمانی فعلی با غیرفعال کردن آنزیم DNMT3A کار می نمایند، اما متأسفانه، آن ها بعلاوه با فعالیت DNMT1، آنزیمی مشابه با نقش حیاتی در سلول های سالم، تداخل می نمایند. همین مطلب باعث بسیاری از عوارض جانبی سمی به وسیله بیماران تحت شیمی درمانی می گردد.

در تحقیق نو، محققان راه هایی را برای تاثیر تنها بر روی DNMT3A پیدا نموده اند. معین شده که این آنزیم در حین آغاز به کار، با پروتئین هایی، مجموعه ها یا کمپلکسی را تشکیل می دهد، بنابراین گروه تحقیقاتی تعداد زیادی از دارو های موجود را آنالیز کردندو به دو دارو رسیدند که مزاحم این فرآیند مشارکتی می شوند.

این دو دارو، پیرازولون و پیریدازین هستند که یک محل غیر فعال در DNMT3A را هدف قرار می دهند و از تشکیل کمپلکس جلوگیری می نماید و در نهایت اثرات آبشاری را که می تواند منجر به سرطان خون گردد، متوقف می نمایند. نکته مهم این است که این است که DNMT1 را تحت تأثیر قرار نمی دهند.

این پیشرفت می تواند پایه و اساس استفاده از دسته نوی از دارو ها برای درمان سرطان خون و سایر اشکال سرطان قرار گیرد، طوری که سمیت بسیار کمتری نسبت به دارو های شیمی درمانی موجود داشته باشند. با این حال، اثر درازمدت آنها باید بیشتر آنالیز گردد و باید دید که چطور می گردد بر کارایی آنها اضافه کرد.

چون این دارو ها در حال حاضر برای بیماری های دیگر استفاده می شوند، مرحله تایید آنها برای استفاده در بیماران آسان تر خواهد بود.

این تحقیق در مجله Medicinal Chemistry منتشر شده است.

منبع: یک پزشک
انتشار: 6 شهریور 1401 بروزرسانی: 6 شهریور 1401 گردآورنده: tour-srilanka.ir شناسه مطلب: 1474

به "داروی جدیدی که می توانند سرطان خون (لوسمی) را با عوارض جانبی کمتری درمان کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "داروی جدیدی که می توانند سرطان خون (لوسمی) را با عوارض جانبی کمتری درمان کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید