بادی بررسی چیست و چه اطلاعاتی را در اختیار ما قرار می دهد؟

به گزارش تور سریلانکا، چنانچه اطلاعات دقیق تری از شرایط بدنتان داشته باشید، شرایط سلامت بدنتان را بهتر کنترل می کنید و راحت تر می توانید برای آغاز رژیم های غذایی یا برنامه های ورزشی برنامه ریزی کنید. تست بادی بررسی یا بادی کامپوزیشن یکی از روش های بسیار کارآمد و مدرن برای سنجش شرایط بدن است که اطلاعات بسیار مفیدی در مورد شرایط بدنی شما ارائه می نماید. در این مطلب قصد داریم به بادی بررسی و اهمیت آن بپردازیم؛ همراه ما باشید.

بادی بررسی چیست و چه اطلاعاتی را در اختیار ما قرار می دهد؟

تست بادی آنالیز چیست؟

در تست بادی آنالیز شاخصی به نام بادی کامپوزیشن مورد آنالیز قرار می گیرد. بادی کامپوزیشن (Body composition) اصطلاحی تخصصی است که به طور کلی برای سنجش ترکیبات بدن به کار می رود. این شاخص به درصد چربی، استخوان و عضله در بدن اشاره دارد. پزشکان شرایط بادی کامپوزیشن شما را می سنجند تا دریابند آیا وزن شما با شرایط بدنی تان متناسب است یا خیر.

سنجش بادی کامپوزیشن نسبت به روش های سنتی تر مانند شاخص توده بدنی یا BMI می تواند شرایط بدنی شما را بسیار دقیق تر توصیف کند. شاخص توده بدنی تنها به نسبت بین قد و وزن می پردازد؛ درحالی که تست بادی آنالیز می تواند نسبت بین چربی و عضله و سایر پارامترهای مهم در سلامت بدن را پایش کند.

سنجش بادی کامپوزیشن به وسیله دستگاه های آنالیز نماینده بدن یا بادی آنالیزور انجام می گردد. این دستگاه ها می توانند شرایط توده چربی بدن، توده عضلانی و درصد چربی بدن را مشخص نمایند. موارد ذیل پارامترهایی هستند که به وسیله دستگاه بادی آنالیز مورد سنجش قرار می گیرند و نتایج آن ها در تحلیل بادی آنالیز مورد استفاده قرار می گیرد:

  • درصد آب سلولی (آب داخل و خارج سلولی)
  • درصد چربی بدن
  • توده چربی بدن
  • توده عضلانی اسکلتی
  • توده عضلانی سگمنتال
  • سطح چربی احشایی
  • میزان املاح در بدن
  • میزان متابولیسم پایه
  • نسبت دور کمر به لگن
  • سن بیولوژیک

بادی آنالیز چه اهمیتی دارد؟

با استفاده از نتایج تست بادی آنالیز پزشک یا متخصص تغذیه می تواند مشخص کند که چند درصد از وزن بدن شما چربی است؛ بنابراین تست بادی آنالیز می تواند نشانگر سطح سلامت بدن شما باشد.

بادی کامپوزیشن یا شرایط ترکیبات بدن اهمیت بسیاری دارد چرا که ممکن است دو نفر دقیقاً هم وزن و هم قد باشند اما میزان درصد چربی و عضلاتشان با یکدیگر متفاوت باشد. بنابراین، تنها شاخص وزن نمی تواند ملاک مناسبی برای سنجش سلامت در افراد باشد چرا که ترازو نمی تواند به شما بگوید چه میزان از بدن شما از چربی و چه میزان از توده عضلانی تشکیل شده است. بادی کامپوزیشن در یک بدن سالم به گونه ای است که شامل میزان چربی کمتر و توده عضلانی بیشتر باشد. چربی بیش از حد در بدن می تواند منجر به بیماری هایی مانند سرطان، دیابت، بیماری های قلبی و… گردد.

بیشتر اهداف رژیم غذایی و تناسب اندام بر کاهش یا افزایش وزن تمرکز دارند؛ چنانچه شما بدون کسب آگاهی در خصوص ترکیبات بدنتان تنها بر کاهش وزن تمرکز کنید، ممکن است در نهایت توده عضلانی تان را از دست بدهید. تست بادی آنالیز به شما یاری می نماید تا دقیقاً روی همان مواردی کار کنید که شرایط بدنتان را متناسب می نماید.

یکی از دیگر مواردی که به وسیله تست بادی کامپوزیشن یا بادی آنالیز مشخص می گردد نوع چربی های موجود در بدن شماست. به طور کلی دو نوع چربی در بدن وجود دارد: چربی ضروری و چربی ذخیره شده. چربی ضروری در استخوان ها، کبد، کلیه ها، روده ها و ماهیچه ها وجود دارد و وجود آن برای عملکرد طبیعی بدن مورد احتیاج است.

چربی ذخیره شده به صورت توده است و زیر پوست شما ذخیره می گردد تا بدن از آن برای جذب انرژی استفاده کند. اگر چربی ذخیره شده در بدن فرد بیش از حد باشد ممکن است سبب بروز مشکلاتی مانند اضافه وزن و… گردد. تست بادی آنالیز به شما یاری می نماید تا میزان و نوع چربی های موجود در بدنتان را بدانید.

اما موضوع مهم تر در خصوص بادی کامپوزیشن تغییراتی است که بدن فرد در فرایند دوران رژیم تغذیه و فعالیت ورزشی تجربه می نماید. بدون آنالیز این تحلیل ها نمی توان در خصوص مثبت بودن این تغییرات مطمئن شد. پس از ایجاد تغییرات در رژیم غذایی و انجام ورزش با تفسیر نتایج آنالیز می توان این تغییرات را رصد کرد و آنالیز کرد که آیا برنامه غذایی و فعالیت ورزشی متناسب بوده است یا خیر.

دستگاه بادی آنالیز چیست؟

دستگاه این بادی یکی از رایج ترین دستگاه ها برای بادی آنالیز و سنجش ترکیبات بدن است. این دستگاه با روش آنالیز مقاومت بیوالکتریک تحلیلی از شرایط ترکیبات بدنی ارائه می دهد. در این روش تعدادی الکترود روی پوست قرار می گیرند. بعضی از این الکترودها جریان را به بدن فرد می فرستند و تعدادی دیگر، سیگنال ها را بعد از عبور از بافت های بدن دریافت می نمایند. به طور کلی جریان الکتریکی از میان عضلات نسبت به چربی راحت تر عبور می نماید و این به علت میزان آب بالاتر در عضلات بدن است و سیگنال الکتریکی در بافت های متفاوت چربی و عضله، رفتار متفاوتی دارد. در نهایت با تحلیل این جریان، میزان آب، توده عضلانی بدن و توده چربی میزان گیری می گردد.

دستگاه آنالیز بدن، ارزیابی دقیقی از میزان توده عضلانی و توده چربی و محل ذخیره چربی ها و عضله ها در بدن شما ارائه می دهد. به عنوان مثال اگر بازوی چپ شما 300 گرم بیشتر نسبت به بازوی راست عضله داشته باشد، گزارش بادی آنالیز آن را نشان خواهد داد.

پس از به دست آوردن اطلاعات اصلی از شرایط و ترکیبات بدنی شما، دستگاه برایتان مشخص می نماید با توجه به شاخص توده بدنی، نسبت کمر به لگن و درصد چربی و عضله بدن، شما وزن مناسبی دارید یا خیر. اگر با وزن مناسب خود فاصله دارید، آیا دچار چاقی یا لاغری هستید؟ تا چه حد؟ این اطلاعات برای مشخص نوع رژیم غذایی و برنامه ریزی تمرینات ورزشی برای رسیدن به تناسب اندام به شما یاری بسیاری می نماید.

آنالیز نتایج تست بادی آنالیز به وسیله کارشناس تغذیه یا مربی ورزشی به آن ها یاری می نماید تا برنامه های غذایی و ورزشی شما را دقیقاً مطابق با شرایط بدنی تان تنظیم نمایند. بهتر است به صورت دوره ای تست بادی کامپوزیشن یا بادی آنالیز را انجام دهید تا روند پیشرفتتان به خوبی رصد گردد. علاوه بر انجام این تست می توانید از ابزارهای دیگری مانند ترازوهای دیجیتال هوشمند نیز بهره ببرید. برای خرید تجهیزات پزشکی و انواع ترازوی دیجیتال می توانید به خبرنگاران مراجعه کنید.

ترکیب بدنی ایده آل

پس از دریافت نتایج دستگاه بادی آنالیز، می توانید بفهمید شرایط بدنتان چقدر با شرایط ایده آل فاصله دارد، برای رسیدن به شرایط ایده آل چه رژیم غذایی را باید رعایت کنید و چه نوع تمریناتی را باید انجام دهید. ترکیب بدنی یا بادی کامپوزیشن ایده آل در خانم ها و آقایان به توضیح ذیل است:

بادی کامپوزیشن ایده آل (آقایان)

  • درصد توده عضلانی: 45%
  • چربی ضروری: 3%
  • چربی ذخیره شده: 12%
  • استخوان ها: 15%
  • سایر موارد (امعاء و احشاء): 25%

بادی کامپوزیشن ایده آل (خانم ها)

  • درصد توده عضلانی: 36%
  • چربی ضروری: 12%
  • چربی ذخیره شده: 15%
  • استخوان ها: 12%
  • سایر موارد (امعاء و احشاء): 25%

و در خاتمه؛ نکات مهم برای انجام تست آنالیز بدن

  • برای این که تست دقیق تری انجام دهید به مراکز معتبر مراجعه کنید. تفسیر و تحلیل بادی آنالیز بهتر است به وسیله پزشک انجام گردد.
  • برای این که نتایج دقیق تری از تست بادی آنالیز بگیرید این تست را در هنگام ناشتا و پیش از خوردن غذا انجام دهید.
  • در میزان گیری سطح چربی بدن، میزان آب بدن تأثیرگذار است و انجام آنالیز بدن بلافاصله پس از استحمام، ورزش و سونا پیشنهاد نمی گردد.
  • پیش از تست بادی آنالیز فعالیت بدنی سنگین انجام ندهید.
  • پیش از انجام تست بادی آنالیز آب زیادی ننوشید و از نوشیدن موادی مانند چای و قهوه هم اجتناب کنید.

این مطلب فقط جنبه آموزش و اطلاع رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه های این مطلب حتما با یک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه برطرف مسؤولیت خبرنگاران مگ را بخوانید.

منابع: webmd, gleneagles, privateswimming

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 19 خرداد 1403 بروزرسانی: 19 خرداد 1403 گردآورنده: tour-srilanka.ir شناسه مطلب: 1657

به "بادی بررسی چیست و چه اطلاعاتی را در اختیار ما قرار می دهد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بادی بررسی چیست و چه اطلاعاتی را در اختیار ما قرار می دهد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید