درمان غیر تهاجمی سرطان پوست با ذرات رادیواکتیو

به گزارش تور سریلانکا، استرالیایی های مبتلا به سرطان پوست غیرملانوما (non-melanoma) در حال آزمایش روش درمانی جدیدی هستند که قرار است جایگزین جراحی و پرتودرمانی های تهاجمی گردد.

درمان غیر تهاجمی سرطان پوست با ذرات رادیواکتیو

به گزارش خبرنگاران و به نقل از دیلی میل، درمان موسوم به Rhenium-SCT فرآیندی تک جلسه ای است که در آن پزشکان ماده ای خمیری را روی ضایعه پوستی می مالند تا سلول های سرطانی را از بین ببرد.

این خمیر رزینی حاوی ذرات رادیواکتیو است که می تواند سرطان های غیر ملانوما برای مثال سرطان کارسینوم سلول بازال (Basal cell carcinoma) را از بین ببرد.

این درمان در حال حاضر بر روی 200 نفر در استرالیا آزمایش می گردد.

جان مک گرات، (Jan McGrath) از اولین بیماران استرالیایی بود که این درمان را دریافت کرد. او در روز 25 فوریه در کلینیک گلد کست (Gold Coast) مورد درمان نهاده شد. او مبتلا به سرطان سلول بازال بود و ضایعه ای روی گوش خود داشت. وی که پیش از این برای سایر انواع سرطان پوست نیز تحت درمان نهاده شده بود،اذعان داشت که این روش تازه فوق العاده بوده است.

او می گوید: تجربه بسیار دلپذیری بود. من باید برای انجام آن تنها نزدیک به سه ساعت روی یک جایگاه می نشستم و تلویزیون دیدن می کردم.

طبق اعلام شورای سرطان استرالیا از هر سه نفر در این کشور یک نفر پیش از رسیدن به 70 سالگی به سرطان پوست مبتلا می گردد. حدود 99 درصد سرطان های پوستی که سالانه تشخیص داده می شوند، از نوع غیرملانوما هستند.

کریس مک کورمک (Chris McCormack)، مدیر بخش ملانوم و پوست مرکز سرطان پیتر مک کالوم (Peter MacCallum) می گوید که درمان رایج برای بیماران مبتلا به سرطان پوست، جراحی به همراه پرتو درمانی در موارد خاص است. او می گوید که عواملی مثل پوست روشن، محافظت کم در برابر نور خورشید و حساسیت دارویی می تواند باعث ایجاد این نوع سرطان پوست با شدت کمتر گردد. دکتر مک کورمک اضافه نمود: اگرچه این نوع سرطان ها به شدت رایج هستند، اما باعث فوت افراد زیادی نمی شوند و می توان در مراحل اولیه با آن ها مقابله کرد.

سیدارتا باکسی (Siddhartha Baxi)، استادیار و پزشکی که درمان Rhenium-SCT را برای بیماران کلینیک گلد کوست تجویز کرد، می گوید که این روش درمانی تازه، سلاحی مفید برای مقابله با سرطان پوست است. او اضافه نمود: ما گروهی از بیماران با انواع مختلف سرطان داریم که به طور مداوم به وسیله پزشکان ویزیت می شوند و مداخلات پزشکی معمول دریافت می نمایند. این بیماران خسته اند و در پی راه های جایگزین می گردند. بنابراین باعث افتخار است که بخشی از یک درمان نوآورانه باشیم که می تواند نحوه نگهداری از این بیماران را تغییر دهد. این درمان بدون درد برای سرطان های کم عمق که حدود سه میلی متر عمق دارند، مفید است. او می گوید در حال حاضر 500 نفر در سراسر دنیا این درمان را دریافت نموده اند و برای دو سال تحت نظر خواهند بود.

مطالعات کوچک منتشر شده حاکی از اثربخش بودن این درمان هستند، اما شواهد بیشتری برای تایید آن احتیاج است.

کن ریکارد-بل (Ken Rikard-Bell)، مدیر شرکت پزشکی OncoBeta می گوید: از آن جا که عنصر رنیوم (Rhenium) عمر کوتاهی دارد و تنها 17 ساعت باقی می ماند، فراوری آن به صورت محلی اهمیت بسیار زیادی دارد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 18 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 18 اردیبهشت 1401 گردآورنده: tour-srilanka.ir شناسه مطلب: 1384

به "درمان غیر تهاجمی سرطان پوست با ذرات رادیواکتیو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درمان غیر تهاجمی سرطان پوست با ذرات رادیواکتیو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید