روش های درمان افسردگی بدون مصرف دارو

به گزارش تور سریلانکا، افسردگی یکی از حالات روحی ناخوشایند است که فرد را دچار یاس و ناامیدی می نماید. راههای درمان افسردگی تنها محدود به مصرف داروهای تجویز شده نیست.

روش های درمان افسردگی بدون مصرف دارو

بیماری های روحی به دلیل نداشتن علائمی مثل درد ، دیرتر از بیماری های جسمی مورد توجه قرار می گیرند. افسردگی یکی از شایع ترین بیماری های روحی است که ممکن است هر فردی و با هر سنی را درگیر کند. فردی که دچار افسردگی شده باشد احساس ناامیدی شدیدی دارد و امید به زندگی در او بسیار پایین است. برای درمان قطعی افسردگی باید جنبه های مختلفی را در نظر گرفت. به منظور درمان افسردگی علاوه بر مراجعه به مشاور یا روانپزشک روش های دیگری هم وجود دارد که به فرایند درمان فرد دچار شده کمک زیادی می نمایند. در ادام این مقاله با این روش ها آشنا می شوید.

افسردگی چیست و چرا اتفاق می افتد؟

حس افسردگی به مراتب قوی تر و نامطلوب تر از دوره های کوتاه مدت یأس و ناراحتی است که همه ما گاه و بی گاه با آن روبرو می شویم. معمولا بسیار طولانی مدت می گردد و می تواند روزها، هفته ها و حتی ماه ها طول بکشد. عوامل مختلفی در بروز افسردگی تاثیرگذار هستند مثل: شرایط زندگی ، اتفاقات ناگوار ، بیماری های جسمی ، وراثت ، جنسیت (زنان بیشتر از مردان مستعد افسردگی هستند) و مصرف الکل یا مواد مخدر.

چطور افسردگی را درمان کنیم؟

برای درمان افسردگی علاوه بر مراجعه به پزشک یا روانپزشک و مصرف داروهایی در این زمینه کارهای دیگری هم می توان در کنار آن ها انجام داد. تغییر در رفتار، فعالیت های جسمانی، شیوه زندگی و حتی تغییر تفکر و نگرش شما از جمله مهم ترین حربه های ذاتی است که برای غلبه کردن بر افسردگی در اختیار دارید. افسردگی باعث می گردد که آنطور که باید و شاید نتوانید از زندگی لذت ببرید، ولی بخش عمده ای از درمان آن بر عهده خود شما است، می توانید روح و روان خود را برای درمان و رهایی از افسردگی کمک کنید و یا آن را به حال خود تنها بگذارید و شرایط را بدتر کنید. انجام این نکات می توانند در درمان افسردگی بدون استفاده از دارو بسیار مفید باشند:

همه ما نیاز داریم خود را به کاری مشغول کنیم. اگر برای حل مسائل دیگران کوشش کنید کمتر به خودتان می اندیشید. افرادی که دچار افسردگی شده اند نیازمند یک برنامه برای انجام فعالیت های روزانه و در واقع ایجاد یک روزمرگی هستند. یکی از اثرات منفی افسردگی این است که فرد برنامه و ساختار طبیعی زندگی اش را از دست می دهد و روزها یکی پس از دیگری هدر می فرایند. ایجاد یک برنامه روتین و منظم باعث می گردد که شما بتوانید به زندگی طبیعی قبلی خود بازگردید.

یکی از روش هایی که به درمان افسردگی کمک زیادی می نماید ورزش است. ورزش بر روی مواد شیمیایی مغز تأثیر می گذارد. ورزش کردن باعث می گردد ماده شیمیایی به نام اندورفین در بدن شما ترشح گردد که ماده شادی زا می باشد. تمرینات ورزشی همچنین در دراز مدت نیز مزایای زیادی برای افراد افسرده دارند. فعالیت بدنی و ورزش به صورت منظم باعث می گردد مغز عملکرد بهتری داشته باشد و فرد بیشتر مثبت اندیش باشد و افکار منفی را از خود دور کند. حتی چند بار پیاده روی در هفته می تواند کمک بسکمک به نشاط روحی شما کند.

سعی کنید خوب بخورید، وعده غذایی متوازنی داشته باشید. هیچ رژیم غذایی جادویی برای درمان افسردگی وجود ندارد ولی توجه کردن به آنچه که می خورید ایده خوبی است. شواهدی وجود دارند که بر اساس آنها غذاهای حاوی اسیدچرب امگا3 نظیر ماهی سالومون و تون، و همچنین غذاهای حاوی اسیدفولیک نظیر اسفناج و آووکادو و سبزیجات و میوه جات تازه می توانند در درمان افسردگی مؤثر باشند.

گاهی انسان بر اثر ارتکاب گناه دچار افسردگی می گردد ولی یادتان نرود که خداوند مهربان و توبه پذیر است. شما نیز باید خودتان را ببخشید. خشم نیز احساس سرخوردگی را به همراه دارد و این احساس به افسردگی منجر می گردد اگر اشتباهات دیگران را ببخشید علاوه بر اینکه کمک زیادی به فرایند درمان افسردگی خود می کنید احساس آرامش خواهید کرد.

اهداف کوچک معین کنید، اهدافی که می دانید می توانید آنها را انجام دهید و در آن ها پیروز باشید، برای مثال تمیز کردن اتاقتان و یا آب دادن باغچه و هر کار کوچک دیگر. این کار باعث می گردد به مرور زمان احساس بهتری در خود پدید آورید و با اضافه کردن اهداف بیشتر به مرور زمان، به زندگی طبیعی خود بازگردید و با این کار به درمان افسردگی خود کمک کنید.

یادتان باشد هیچ کس به اندازه خداوند نسبت به مردم دلسوزی ندارد. هرگز نتایج مثبت دعا خواندن را نادیده نگیرید. دعا خواندن راه بسیار خوبی برای حرف زدن با خداوند است و یکی از بهترین راه های ضدافسردگی محسوب می گردد.

خواب کافی و منظم تاثیر زیادی در درمان افسردگی دارد. با قاطعیت می توان گفت کم خوابی یکی از عواملی است که می تواند فرایند افسردگی را بدتر کند. در این شرایط بهتر است در فرایند زندگی خود تغییراتی ایجاد کنید. به عنوان مثال سعی کنید هر روز صبح سر ساعت معینی از خواب بیدار شوید، در طول روز چرت نزنید تا بتوانید شب راحت تر بخواب بروید. هنگام خواب تمام عواملی را که می توانند حواس شما را پرت نمایند از خود دور کنید، برای مثال حداقل یک ساعت قبل از خواب به سراغ تلویزیون یا کامپیوتر نروید. به مرور زمان با رعایت این نکات متوجه خواهید شد که برنامه خواب شما بهتر شده است.

به منظور درمان افسردگی خودتان به تماشای فیلم های کمدی و مطالعه کتاب های سرگرم نماینده بپردازید. بهترین کار این است که به همراه دوستانتان بخندید. خندیدن روی مواد شیمیایی مغز تأثیر مثبت می گذارد و باعث می گردد احساس خوبی پیدا کنید.

از دست ندادن روحیه و مبارزه با افکار منفی بخش بزرگی از درمان افسردگی را برعهده دارد، چرا که این بیماری، یک بیماری روحی و روانی است. بخاطر داشته باشید که شما تجربه ای را پشت سر می گذارید که عده زیادی سپری نموده اند. شما به تدریج این دوره را پشت سر می گذارید، گرچه ممکن است باور این موضوع برایتان مشکل باشد اما افسردگی می تواند تجربه مفیدی باشد. می تواند شما را به شخصی سرسخت تر و قوی تر تبدیل کند که می توانید شرایط ها و روابط افراد را شفاف تر ببینید و درک بهتری از روابط بین افراد داشته باشید شما ممکن است قادر به اخذ تصمیمات و تغییرات مهمی در زندگی خود باشید که قبلاً از آن اجتناب می کردید.

وقتی شما افسرده باشید، احساس رخوت و بی حوصلگی دارید؛ برای همین بهتر است کارهای جدیدی انجام دهید تا برای خود تنوع ایجاد کنید. برای مثال به موزه بروید. کتابی را که قبلا خوانده اید انتخاب کنید و دوباره مطالعه کنید ولی اینبار در پارک و یا فضای آزاد! به کلاس های متفاوت بروید و از محیط خانه و تنهایی کمی فاصله بگیرید. هنگامی که خود را در معرض انجام کارهای جدید قرار می دهید مواد شیمیایی در مغز شما ترشح می شوند. تغییر و افزایش این مواد که دوپامین نام دارند باعث احساس لذت، شادی و یادگیری می گردد. بنابراین برای تسریع در فرایند درمان افسردگی دست از کوشش کردن نکشید و سعی کنید هر کاری را که به شما احساس خوبی می دهد را انجام دهید.

گردآوری: مجله اینترنتی خبرنگاران

منبع: setare.com
انتشار: 12 آبان 1399 بروزرسانی: 12 آبان 1399 گردآورنده: tour-srilanka.ir شناسه مطلب: 573

به "روش های درمان افسردگی بدون مصرف دارو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روش های درمان افسردگی بدون مصرف دارو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید