سلاطین قطعه سازی خودرو در جهان چه شرکت هایی هستند؟

به گزارش تور سریلانکا، قطعه سازی و خودروسازی در همه جای جهان لازم و ملزوم هم هستند، اما در این میان قطعه باکیفیت سبب فراوری خودروی با کیفیت بالا می گردد و متقابلاً وقتی داستان برعکس باشد، کیفیت نهایی خودروی فراوری شده هم چنگی به دل نمی زند. البته قطعه سازان و تامین کننده قطعات کارخانجات خودروسازی مجددا در نهایت، یک QC یا کنترل کیفیت قبل از سوار شدن قطعه روی خودرو انجام می دهند و خودروی خارج شده از روی خط نیز به وسیله کارشناسان در پیست مخصوص کارخانه یک تست ساده می گردد تا نقصی در آن نباشد.

سلاطین قطعه سازی خودرو در جهان چه شرکت هایی هستند؟

دنیای خودرو مملو از ساپلایرها (Suppliers) یا همان تامین نمایندگان قطعه است، رقابت بسیار بالاست و هر کدام از برندها در پی در اختیار گرفتن سهم بیشتری از بازار هستند. برای مثال تامین نمایندگان قطعه و فراورینمایندگان این قطعات به دو دسته شرکت های بزرگ و کوچک و فراورینمایندگان قطعات عمده (برای خودروهای تیراژ بالا) و قطعات محدود و سفارشی (برای خودروهای خاص از جمله سوپر اسپرت و لوکس ها و…) تقسیم بندی می شوند.

بیشتر بخوانید: آنالیز آپشن های محبوب و نحوه آپشن گذاری خودروها در بازار ایران

نگاهی به برترین قطعه سازان خودرو در دنیا

عموماً در بخش نخست بعضی آمارهای حدودی می گوید در دنیا 100 تامین نماینده قطعه بزرگ وجود دارند که برندهای مختلف خودرویی از آن ها تغذیه می نمایند. از این میان و طبق آخرین آمار رسمی که در مارچ 2021 منتشر شده است، درحال حاضر در مقیاس بین المللی 7 قطعه ساز هستند که در جدول برترین ها از بین 26 تا 46 میلیارد دلار در طول سال سودآوری دارند. در این جدول، نام های مطرحی که البته شنیدن اسمشان هم دور از انتظار نیست قرار دارند و مثل همواره آلمان ها که خودروسازی دنیا را راهنمایی می نمایند، نمایندگان بیشتری دارند. این قطعه سازان به ترتیب مقام عبارتند از:

  • کمپانی بوش آلمان با عایدی حدودی 47 میلیارد دلار در سال
  • کمپانی دنسو Denso ژاپن با عایدی حدودی 42 میلیارد دلار در سال
  • کمپانی مگنا Magna کانادا با عایدی حدودی 40 میلیارد دلار در سال
  • کمپانی تایرسازی کانتیننتال آلمان با عایدی حدودی 35 میلیارد دلار در سال
  • کمپانی ZF زد اف آلمان با عایدی حدودی 34 میلیارد دلار در سال
  • کمپانی آیسین سیکی Aisin Seiki ژاپن با عایدی حدودی 33 میلیارد دلار در سال
  • هیوندای موبیس Hyundai Mobis کره جنوبی با عایدی سالیانه 26 میلیارد دلار در سال
دفتر شرکت Mahle یکی از بزرگترین قطعه سازان خودرو در دنیا

این ها در حقیقت شرکت ها و هولدینگ های بسیار معتبر و قدیمی و بزرگی هستند که بخش بزرگی از قطعات برندهای مختلف و معروف خودرویی در دنیا را تامین می نمایند. البته شاید این سوال برایتان پیش بیاید که چرا خودروسازان خودشان به فرایند طراحی و فراوری قطعه روی نمی آورند؟

اگر بخواهم به صورت عامیانه توصیف کنم این بوده که یک آرشیتکت یا مهندس راه و ساختمان خودش فراوری نماینده اقلام و اجناس اولیه مثل بتون و تیرآهن و کلید و پریز و پارکت و سرامیک … و هزاران قلم مورد دیگر نیست، بلکه تمامی این اقلام را از تامین نماینده های مختلف خریده و سپس خودش به عنوان فوت نهایی کوزه گری ساختمان سازی را شروع نموده است. برای خودروسازان نیز همین داستان مصداق پیدا می نماید و چون فرایند طراحی و فراوری قطعه یک علم بسیار حساب شده و احتیاجمند مهندسی دقیق است، پس احتیاجمند متخصصان خاص خودش نیز می باشد.

نوع دوم قطعه سازان شرکت های کوچک هستند که شاید برایتان جالب باشد بدانید بعضی از آن ها همین شرکت های معروف تیونر خودرو در دنیا هستند که عایدی خود را از فراوری قطعه تامین می نمایند. شرکت های نام آشنایی چون برابوس که برای مرسدس بنز قطعات متفاوتی تامنی می نماید، شرکت منصوری که برای برندهایی چون پورشه و رولزرویس و … قطعه فراوری می نماید و یا هامان و ABT آلمان هم از این دسته هستند.

بیشتر بخوانید: چرا ایران باید در صنعت خودروسازی دنیا سرمایه گذاری کند؟

دفتر اصلی شرکت Brembo در ایتالیا

شرکت Brembo تامین نماینده بعضی از قطعات فراری

قبلی 1 از 2 بعدی

حال که بحث خودرو شد شاید برایتان جالب باشد بدانید مثلاً یک خودروی به روز دنیا مثل مرسدس بنز A کلاس از چه شرکت هایی قطعاتش به وسیله شرکت دایملر تامین می گردد. نخست اینکه تامین قطعات خودروها معمولاً به 5 گروه تقسیم می گردد شامل: نیروی محرکه، قطعات بیرونی، قطعات داخلی، الکترونیک و شاسی. برای مرسدس بنز A کلاس دقیقاً 25 شرکت تامین نماینده قطعه وجود دارند که اسامی چون Mahle، بوش، ZF، تاکاتا و مگنا بیشترین سهم را دارند. این اسامی حتی در فراوری عموم کلاس های مرسدس بنز نیز سهیم هستند.

اگر بخواهیم به صورت جزئی تر به اسامی اشاره کنیم در فراوری بخش قوای محرکه A کلاس 4 شرکت حضور دارند: Mahle که پیستون را تامین می نماید، Veritas قطعات سوخت رسان و انژکتور و … را فراوری می نماید، بخش موتوری و گیربکس که برعهده Schaeffler و Elringklinger است. این قطعاتی که روی خط فراوری دراختیار خودروسازان است با نام OEM یا همان Original Equipment Manufacture یا قطعات اصلی کارخانه ای شناخته می شوند که هم کیفیت بالاتری داشته و هم کمی گران تر هستند. بخش دیگر تامین نمایندگان نیز در بازار AM یا همان After Market حضور دارند که قطعات مورد احتیاج و روزمره و مصرفی و موارد دیگر را برای مصرف نمایندگان تامین می نمایند.

فهرست قطعات مرسدس بنز کلاس A و تامین نمایندگان آن ها

فهرست قطعات لامبورگینی هوراکان و تامین نمایندگان آن ها

قبلی 1 از 2 بعدی

حال از خودروی سواری مثل مرسدس بنز A کلاس فاصله گرفته و شاید برایتان جالب بتوجه باشد که بدانید مثلاً این داستان تامین نمایندگان قطعه در خودروی سوپر اسپرتی چون لامبورگینی اوراکان چگونه است. لامبورگینی که در تملک شرکت آئودی آلمان قرار گرفته است و بسیار از قطعاتش مثل موتور و شاسی و … در بعضی محصولات لامبورگینی مشترک است، قطعاتش به وسیله 30 شرکت تامین می گردد. مثلاً تایرها از طرف پیرلی، منیفولد هوا از طرف Mahle، دیسک های ترمز از طرف برمبو، سیستم صوتی و جهت یاب و … از طرف هارمن، بلبرینگ های چرخ به وسیله SKF و … هستند. در حقیقت، هر چه یک خودرو گران تر، لوکس تر و پیچیده تر می گردد تعداد قطعات به کارگرفته شده منحصربه فرد در آن بیشتر شده و احتیاجمند تامین نمایندگان بیشتری و حرفه ای تری است.

این داستان هم کاملا صدق می نماید که هر چه یک خودرو قطعات بیشتر و الکترونیک پیچیده تری داشته باشد، دارای هزینه نگهداری بالاتر و امکان خرابی بیشتر است. و بر عکس این داستان، خودروهای ساده تر با قطعات کمتر بسیار هزینه نگهداری پایین تر و از دوام بالاتری برخودار باشند. در دنیا برترین مثال برای این دسته خودروها تویوتا ژاپن و داچیا رومانی (در تملک رنو فرانسه است) و … هستند.

بیشتر بخوانید: آیا خودروسازان بزرگ دنیا به ایران برمی گردند؟

نگاهی به قطعه سازی خودرو در ایران

در کشورمان هم تا حدودی همین رویه در زنجیره طراحی و تامین و فراوری وجود دارد و به گفته نجفی منش، رئیس انجمن صنایع همگن قطعه سازی، در مصاحبه با خبرگزاری اندازه بیان نمود: در فراوری هر کدام از خودروهای ما حدود 8 هزار قطعه مورد استفاده قرار می گیرد.

در این خصوص، در اواخر آبان 1399 بود که مازیار بیگلو دبیر انجمن قطعه سازان در مصاحبه با خبرگزاری ایرنا گفته بود: با شروع دوره تازه تحریم ها در سال 1398، واحدهای فعال قطعه سازی به 900 واحد کاهش یافت، در سال 99 نیز تا کنون 200 واحد تعطیل یا نیمه تعطیل شده اند و اگر گشایشی ایجاد نگردد، بین 100 تا 150 واحد دیگر نیز به تعطیلی کشیده خواهند شد.

در کشورمان نیز عموم قطعات خودروهای خارجی به صورت وارداتی و آنطور که مسئولین امر می گویند عموم قطعات مورد احتیاج خودروهای داخلی به وسیله قطعه سازان داخل کشور تامین می گردد. برای مثال به نقل از فروردین 1398 بالغ بر 29 میلیون و 390 هزار و 900 دلار لوازم و قطعات خودرو به کشور وارد شده بود که احتمال می رود بیشتر مورد مصرف خودروهای وارداتی بوده است.

در هر حال، حرفه و شاید بهتر است بگوییم علم طراحی و فراوری قطعه در دنیا یکی از پرسودترین تجارت های موجود است و البته در کنار آن کارآفرینی بزرگی هم صورت می گیرد و این کارگران و کارشناسان و تکنسین ها هستند که چرخ این صنعت را در حال چرخش و رو به جلو نگاه می دارند.

این مسئله درخصوص خودروهای کلاسیک هم وجود دارد و برای مثال از دو طریق برای خودروهای قدیمی و کلاسیک و کلکسیونی تامین قطعه می گردد. مثلا شرکت های قدیمی چون مرسدس بنز و ب ام و و پورشه و مازراتی و آلفارومئو و فراری و لامبورگینی و … خود دارای بخش ها یا دپارتمان و یا مرکز کلاسیک با نام کلاسیک سنتر Classic Center هستند که همچنان از روی کتابچه های گذشته و با روش های تازه و یا از شماره فنی اقدام به فراوری قطعه می نمایند. شرکت هایی هم هستند که به صورت خصوصی در فراوری قطعات خودروهای کلاسیک مشغول هستند، اما از آنجایی که این فرایند بسیار سخت و زمان بر و احتیاجمند سرمایه گذاری فراوان است، عموما شرکت های مادر خودروسازی خودشان تامین نماینده بخش بزرگی از بازار قطعه هستند.

منبع: بلاگ دیوار
انتشار: 8 مرداد 1401 بروزرسانی: 8 مرداد 1401 گردآورنده: tour-srilanka.ir شناسه مطلب: 1453

به "سلاطین قطعه سازی خودرو در جهان چه شرکت هایی هستند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سلاطین قطعه سازی خودرو در جهان چه شرکت هایی هستند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید