فضای مجازی جایگزین مناسبی برای آموزش حضوری نیست
به گزارش تور سریلانکا، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفت: آموزش های مجازی به ناچار در چرخه آموزش جای گرفتند، اثر مطلوب بر فرایند آموزش ندارند.
اگر علاقمند به دریافت بهترین خدمات تحصیل دانش آموزان در استرالیا هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم ویزای تحصیلی استرالیا، با دریافت مشاوره رایگان از مجربترین تیم مهاجرتی استرالیا، بهترین مسیر را به سوی دانشگاه های استرالیا انتخاب کنید.
مهری بهار، عضو هیئت علمی و استاد دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران در گفت وگو با خبرنگار درباره تاثیر اطلاع رسانی صفحات مجازی در اخبار به موقع همانند ویروس کرونا اظهار کرد: ویروس کرونا امکان بازبینی جدیدی را در فضای مجازی ایجاد نموده و این موضوع در تعاملات انسانی، روابط خانوادگی، اوقات فراغت و ...تاثیر بسیار خوبی گذاشته است.
او اضافه نمود: رسانه صورت دو وجهی در دوران مدرن دارد، یعنی هم باعث ایجاد شناخت و آگاهی می گردد و هم باعث ایجاد فضای نامقدس، افزایش خشونت و کلام ناپاک است.
بهار تاکید نمود: تاثیر صفحات مجازی یا رسانه بر مخاطب بستگی به نوع استفاده افراد دارد، اگرچه نقش رسانه ها و میزان نفوذ آنها در ساخت فرهنگی جوامع بر کسی پوشیده نیست.
این عضو هیئت علمی دانشگاه تهران توضیح داد: رسانه یا آموزش های مجازی دانشگاه ها به علت اینکه در این چند ماه اخیر قوی شده اند، در آینده نه چندان دور، صد در صد پیشرفت خوبی به همراه خواهند داشت و همین علت ممکن است شاهد جایگزین شدن آموزش مجازی به جای آموزش حضوری باشیم.
بهار با اشاره به اینکه استفاده از آموزش های مجازی امکان موازی با آموزش های رسمی ایجاد نموده است، توضیح داد: یعنی کلاس های مجازی جایگزین کلاس های حضوری یا فیزیکی شده اند.
او با بیان اینکه اهمیت آموزش های رسمی یا حضوری دانشگاه ها در حفظ آداب و رسوم و سنت های قدیمی تر است، تاکید نمود: یعنی با حضوری برگزار شدن کلاس ها حفظ قواعد، فاصله کم دانشجویان و دانش آموزان با اساتید و معلمان و رعایت درجه مراتب به وجود خواهد آمد و در این صورت شان اساتید و احترام به آن ها حفظ خواهد شد، اما در صورت مجازی برگزار شدن کلاس ها و صحبت کردن در فضای مجازی بین اساتید و دانشجویان باعث می گردد تا احترام به استاد کاهش پیدا کند و روابط صمیمی تر گردد و دیگر حالت رسمی نباشد.
این عضو هیئت علمی دانشکده اجتماعی دانشگاه تهران ادامه داد: طبق نظر سنجی از استادان و دانشجویان، فضای مجازی یا کلاس های الکترونیکی نمی توانند همانند کلاس های حضوری تاثیر مطلوب بر فرایند آموزش داشته باشند.
بهار توضیح داد: رسانه یک فضای نقد گونه است که به علت تعاملات دو سویه احساسات را به راحتی بیان می نماید و این قبیل موارد برای افراد فرهیخته و با ظرفیت مناسب است، اما نمی تواند جایگزین مناسبی برای آموزش به دانشجویان و دانش آموزان باشد.
این عضو هیئت علمی دانشکده اجتماعی دانشگاه تهران با بیان اینکه صفحات مجازی در دوران کرونا باعث تایید اجباری افراد در استفاده از آن شد، تاکید نمود: همزمان با بروز ویروس کرونا و تعطیلی آموزش حضوری، شاهد برقراری تعاملات جدید ارتباطی و آموزش ها به صورت مجازی شدیم و به همین علت امروزه می توان به درک این موضوع رسید که استفاده از صفحات مجازی می تواند تاثیرات مثبتی داشته باشد.
بهار با اشاره به مضرات استفاده از کلاس های مجازی اظهار کرد: آموزش های مجازی باعث رهاشدگی و عقب افتادگی دانشجویان و دانش آموزان از کلاس حضوری خواهد شد همچنین این کلاس ها تعامل و گفت و گوی بدون مرتبه یعنی بدون احترام و با جنبه محبت آمیز و خودمانی را ایجاد می نماید.
او گفت: کلاس های مجازی حس گذر را از دانشجویان و دانش آموزان می گیرد؛ برای مثال دانش آموز پایه اول با الکترونیکی بودن کلاس ها درکی از پیشرفت تحصیلی خود نداشته و نمی تواند رفتن به کلاس بعد را تصور کند. کلاس های مجازی نمی توانند جایگزین مناسبی برای کلاس های حضوری باشند، اما با توجه به بروز ویروس کرونا و غافل گیری همه ما به ناچار و با تایید خودمان باید از آن استفاده کرد.
تبدیل تهدید به فرصت با استفاده از آموزش های مجازی
آموزش مجازی جایگزین مناسب تدریس حضوری
تاریخچه شکل گیری آموزش مجازی در دانشگاه های ایران
آموزش های مجازی برای ترم آینده با جدیت بیشتری دنبال می گردد
مزایا و معایب آموزش مجازی در دانشگاه ها/ جامعه دانشگاهی آمادگی پذیرش آموزش مجازی را دارد؟
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان