قبل از نصف کردن قرص حتما بخوانید

به گزارش تور سریلانکا، در خصوص نصف کردن قرص و نگهداری از آن چندین هشدار جدی وجود دارد که در یک بخش حساسیت و در بخش دیگر از بین رفتن اثر دارو مطرح می گردد.

قبل از نصف کردن قرص حتما بخوانید

به گزارش خبرنگاران به نقل از نمناک، باید افرادی را دیده باشید که قرص را به دو نیم تقسیم می نمایند و بخشی از آن را می خورند و بخش دیگری را برای بعد نگه می دارند.آیا این کار درست است؟

وقتی از داروخانه قرصی را می گیرید که دز آن بیشتر از حد احتیاج است،مثل اینکه قرص 50 mg احتیاج داشته باشید اما به شما قرص 100 mg بدهند،حال ممکن است شما آن را به دو نیم تقسیم کنید.

نکات مهمی که قبل از نصف کردن قرص باید بدانید

1. ابتدا با پزشک مشورت کنید و اسم قرص خود را بگوئید،اگر دکتر تائید کرد قرص را به دو نیم تقسیم کنید.

2. بعضی قرص ها داخل جعبه شان بروشور دارند که توضیحات لازم را در خصوص این که احتیاج است این قرص به دو نیم تقسیم گردد یا نه را دارد.اگر سر نخی پیدا نکردید احتیاجی نیست آن را نصف کنید.

3. کپسول را نمی گردد نصف کرد چون داخل آن پودری است و مواد آن بیرون می ریزد.

4. بعضی قرص ها دیر روی سیستم بدن تاثیر می گذارد و نباید به دو نیم تقسیم شوند چون اثر خود را از دست می دهند.

5. بعضی داروها اگر بیشتر از چند دقیقه در مجاورت هوا باشند تاثیر خود را از دست می دهند،بنابر این قرصی هم که نصف گردد در این مورد اثری ندارد.

6. وقتی شما قرصی را نصف می کنید، نصف دیگر را کجا نگهداری می کنید؟ نگهداری قرص هم کار سختی است چون گرد و خاک روی آن مینشیند.

7. آیا می توانید با دقت آن را به دو نیم تقسیم کنید؟ غیرممکن است وقتی قرص را به دو نیم تقسیم می کنید، یک مقدار دز آن اشتباه می گردد و ممکن است با دستور پزشک تفاوت داشته باشد.

رابطه حساسیت و پیدایش آلرژی با نصف کردن قرص

پزشکان بلژیکی در آنالیز های خود دریافتند نصف کردن بعضی داروهای خاص همچون داروهای ضداضطراب می تواند موجب بروز حساسیت پوستی گردد که خود نگران نماینده و دردسرساز است. طبق مشاهدات این پزشکان، نصف کردن یک قرص پیش از مصرف آن باعث می گردد ذرات ریزی از دارو در هوا منتشر گردد که پس از تماس این ذرات با قسمت های حساس پوست همچون صورت، پلک و گردن، التهاب و حساسیت پوست را به همراه خواهد داشت.

به گفته پزشکان داروهای حاوی تترازپام، زولپیدم و ترازدون که برای درمان افسردگی، اضطراب و بی خوابی تجویز می شوند، بیشتر می توانند موجب بروز واکنش های آلرژیک شوند. پزشکان توصیه می نمایند در صورت لزومِ دو نیم کردن قرص ، حتما باید از دستکش و ماسک استفاده گردد تا از هر نوع التهاب و حساسیت احتمالی پیشگیری به عمل آید.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 15 دی 1399 بروزرسانی: 15 دی 1399 گردآورنده: tour-srilanka.ir شناسه مطلب: 708

به "قبل از نصف کردن قرص حتما بخوانید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قبل از نصف کردن قرص حتما بخوانید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید