محبوب ترین سوغات بهبهان چیست؟

به گزارش تور سریلانکا، بهبهان دارای سوغات فراوانی از جمله گل نرگس، عبا، ظروف مسی، نمد و چند کالای دیگر است که می توانید در سفر به این شهر آنها را تهیه کنید.

محبوب ترین سوغات بهبهان چیست؟

بهبهان یکی از شهرهای استان خوزستان است که درناحیه جنوب غربی این استان به مساحتی در حدود 3195 کیلومترمربع قرار گرفته ودارای آب و هوای کوهپایه ای و نیمه بیابانی است. عمده جمعیت بهبهان را قوم لر تشکیلمی دهد اما در کنار آن ها، اقوام فارس و عرب نیز در شهر زندگی می کنند.

بهبهان یکی از شهرهای تاریخی ایران است که قدمتآن به هزاره دوم پیش از میلاد بازمی شود. در بهبهان مناطق گردشگری فراوانی مانند روستایتنگ تاب، روستای خاییز و پشتگر وجود دارد. همچنین در سفر به این شهر می توانید ازاماکن تاریخی فراوانی چون کاروانسرای خیرآباد، حمام بکان، آب انبارها، بازار قدیم،کتیبه تنگ سروک، آتشکده چهارطان و چندین اثر تاریخی دیگر دیدن کنید . همچنین از قدیم صنایعدستی فراوانی توسط مردم این دیار تولید می شده است که می توانید در سفر خود بهبهبهان آن ها را از بازارهای قدیمی شهر تهیه کنید و به عنوان سوغات با خود بهشهرتان ببرید. در اینجا به 9 مورد از محبوب ترین سوغات بهبهان اشاره کرده ایم.

1. گل نرگس

زادگاه اصلی گل نرگس در شهر بهبهان است وزیباترین و قدیمی ترین دشت گل نرگس در ایران متعلق به این خطه است. گل نرگس بهبهاندر سال 1991 با شرکت در جشنواره گل هلند توانست رتبه نخست را به دست آورد.

2. عبا بافی

عبا بافی یکی از آن صنایع دستی است که اصالت آنبه ایران بر نمی شود و توسط مهاجران وارد کشور ما شده است. با توجه به ورود اسلامبه ایران و هم زبانی مردم جنوب کشور ما همسایگان عربی، این صنعت دستی در شهرهایجنوبی گسترش یافت و تا به امروز نیز ادامه دارد.

3. ساخت قلیان

استفاده از قلیان در فرهنگ قدیم استان های جنوبیایران بسیار رواج داشته است، از همین رو هنرمندان این خطه نیز به ساختن قلیان های دست سازروی آورده اند و کم کم قلیان به یکی از سوغات این شهر تبدیل شد و مسافران در سفرخود به این شهر اقدام به خرید قلیان های تزیینی می کنند.

4. ظروف مسی

مسگری از جمله صنایع دستی است که کارگاه های آندر تمام شهرهای ایران وجود دارد. اگر به بازار قدیم شهر بهبهان سری بزنید می توانیدظروف زیبای مسی را مشاهده کنید که در مدل های مختلف توسط استادکاران این صنعتساخته می شود و می تواند یک گزینه مناسب برای خرید سوغات به حساب آید.

5. نمدمالی

قدیمی ترین روشی که ایرانیان با آن یک زیراندازدرست می کردند روش نمدمالی است، از نمدمالی برای درست کردن کلاه، لباس، چادر، زیراندازو ... استفاده می کنند. از آنجا که استان خوزستان دارای ایل های عشایری بزرگی است، پشم مرغوب در این منطقه به راحتی به دست می آید، و همین امر سبب گسترش نمدمالیدر شهر بهبهان شده است و به عنوان سوغات این شهرتوسط گردشگران خریداری می شود.

6. گیوه

گیوه دوزی در بهبهان قدمتی 200 ساله دارد و در مدل هایمختلفی از جمله گیوه جتری، گیوه تخته لاستیکی و گیوه لته ای به صورت دست دوز توسطهنرمندان گیوه دوز این شهر دوخته می شود.

7. ورشو سازی

ورشو سازی در بهبهان مانند سایر نقاط کشورمانرواج داشته است، در این شهر استادکاران، ظروف و کالاهای متفاوتی را با استفاده ازهنر دست خود طراحی کرده و می سازند. خرید یک سماور یا یک سینی می تواند سوغاتیمناسبی از بهبهان باشد.

8. ظروف سفالی

ساخت ظروف سفالی در شهرهای مختلف استان از جملهشوش، اهواز و بهبهان صورت می گیرد. بهبهان نیز در میان این شهرها به ساخت ظروفسفالی زیبا معروف است.

9. لحاف دوزی

یکی از مشاغل دستی است که علاوه بر مردان، زناننیز در آن فعالیت می کنند. در اینجا انواع لحاف ها ازجمله لحاف مخصوص عروس، لحافمخصوص سیسمونی، خوشخواب و انواع تشک به صورت دست دوز تهیه می شود و می توان انتخابمناسبی برای تهیه سوغات این شهر باشد.

منبع: setare.com
انتشار: 8 بهمن 1399 بروزرسانی: 8 بهمن 1399 گردآورنده: tour-srilanka.ir شناسه مطلب: 745

به "محبوب ترین سوغات بهبهان چیست؟" امتیاز دهید

4 کاربر به "محبوب ترین سوغات بهبهان چیست؟" امتیاز داده اند | 4 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "محبوب ترین سوغات بهبهان چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید