پادوها حال فوتبال را بد کرده اند ، خیانت به خوزستان با خرید فوتبالیست غیربومی

به گزارش تور سریلانکا، خبرنگاران/خوزستان سرمربی سابق تیم فوتبال استقلال خوزستان با بیان این که متاسفانه در خوزستان اجازه نمی دهند افراد متخصص و شایسته در مسند کار قرار گیرند، گفت: افرادی از استان های دیگر بخش مدیریتی فوتبال خوزستان را پیش می برند که شناخت کافی از فوتبال خوزستان ندارند، ضمن این که فوتبال این خطه برای آن ها اهمیت چندانی ندارد تا استعدادهای ما را وارد عرصه ظهور و پرورش کنند.

پادوها حال فوتبال را بد کرده اند ، خیانت به خوزستان با خرید فوتبالیست غیربومی

داریوش یزدی در گفت و گو با خبرنگاران درباره موضوع استعدادیابی فوتبال، اظهار کرد: در ابتدا باید بگویم موضوع استعدادیابی از مدیریت کلی فوتبال سرچشمه می گیرد و اگر مدیریت صحیح و حرفه ای باشد این موضوع به استان ها هم سرایت می کند. در بحث استعداد نیز دو موضوع کلی مطرح است؛ یکی یافتن استعداد و دیگری پرورش استعداد است. در بخش اول در خوزستان از دیرباز شاهد استعدادهای زیادی بودیم و هستیم، حتی خیلی ها خوزستان را به برزیل مهد فوتبال جهان تشبیه می کنند و در واقع این موضوع نیز صحت دارد اما درباره یافتن این استعدادها باید گفت، باتوجه به این که در گذشته آنقدر منابع اقتصادی و تکنولوژی وارد فوتبال نشده بود، هر شخصی که مستعد بود به سادگی به سطح بالاتر یعنی باشگاه ها و حتی تیم ملی راه پیدا می کرد ولی در حال حاضر شرایط متفاوت است و از زمانی که پول وارد فوتبال شد، استعدادیابی فوتبال نیز مقداری با چالش روبرو شد و استعدادهای واقعی پنهان شدند.

مدیران غیربومی از علل بی توجهی به استعدادهای خوزستان

وی درباره شرایط حاکم بر فوتبال گفت: با ورود افراد غیرمتخصص که به دلیل ضعف مدیریت فوتبال وارد این عرصه شدند، استعدادیابی به چالش کشیده شده است زیرا آن ها از منابع اقتصادی خانواده ها استفاده و یک جوان بی استعداد را وارد چرخه فوتبال می کنند و آن جوان مستعد هم به دلیل نداشتن پول از این چرخه خارج می شود و از علل آشفتگی که می بینید همین موضوع است. متاسفانه در خوزستان اجازه نمی دهند افراد متخصص و شایسته در مسند کار قرار گیرند و افرادی از استان های دیگر بخش مدیریتی فوتبال خوزستان را پیش می برند که شناخت کافی از فوتبال خوزستان ندارند، ضمن این که فوتبال این خطه برای آن ها اهمیت چندانی ندارد تا استعدادهای ما را وارد عرصه ظهور و پرورش کنند.

خیانت بی شمار روسای قبلی فدراسیون به فوتبال

این مربی فوتبال اضافه نمود: متاسفانه فدراسیون فوتبال ایران دورانی را سپری می کند که با مسائل بزرگی از قبیل فقدان ریاست، دست و پنجه نرم می کند و از سویی، روسای قبلی فدراسیون نیز خیانت های بی شماری را به فوتبال کشور کردند. متاسفانه دلالی در فوتبال در 10-15 سال گذشته رشد چشمگیری داشته و باعث رشد نکردن استعدادهای واقعی در فوتبال ما شده است.

انتظار برای صعود به جام جهانی با سلام و صلوات!

وی گفت: متاسفانه حاصل کار مدیران در فدراسیون های قبلی، عجز و ناتوانی در رویارویی با تیم های عراق و بحرین بوده و کار ما به جایی رسیده است که با سلام و صلوات باید منتظر صعود از گروه و رفتن به جام جهانی باشیم. متاسفانه خروجی چنین مدیریت های ضعیفی باعث بروز چنین اتفاقانی برای فوتبال کشور می شود.

فدراسیون فاسد راه نفوذ اشخاص فاسد به فوتبال

یزدی درباره علل حضور اشخاص غیرمتخصص در فوتبال نیز خاطرنشان کرد: در گذشته روال به این شکل بود که ایجنت ها و استعدادیاب ها زیر نظر فیفا فعالیت می کردند و ملزم به اخذ مدارک رسمی استعدادیابی از فیفا بودند اما از چند سال پیش این امر به فدراسیون ها محول شد و در هر کشوری اشخاص استعدادیاب زیر نظر فدراسیون آن کشور فعالیت می کنند و متاسفانه وقتی فدراسیونی فاسد باشد، افراد فاسد نیز به راحتی در آن نفوذ می کنند.

پادوها حال فوتبال را بد کرده اند

وی ادامه داد: من مخالف حضور مدیر برنامه در فوتبال نیستم ولی افراد بی شماری در کنار این مدیر برنامه ها به عنوان پادو و دستیار فعالیت می کنند که همگی فاسد و ناسالم هستند و متاسفانه حال فوتبال را بد کرده اند. در حال حاضر وقت آن رسیده که یک شخص صادق و متخصص در راس فوتبال کشور قرار بگیرد و این چرخه معیوب را بازسازی کند.

خرید فوتبالیست غیربومی بی کیفیت خیانت به خوزستان است

این مربی فوتبال همچنین درباره حضور غیربومی ها در تیم های خوزستانی نیز خاطرنشان کرد: مربیانی که در سال های اخیر وارد فوتبال استان شدند، متاسفانه بازیکنان جوانی را از مکان قبلی خدمت شان، استان های همجوار یا استان های دیگر وارد رده های پایه تیم های خوزستانی کردند که باتوجه به استعدادهای بی شمار در فوتبال خوزستان، این کار یک خیانت است. به نظر من جذب بازیکنان غیربومی بی کیفیت خیانت به خوزستان است. در گذشته خوزستان مهد فوتبال بود و بازیکنان بی شماری را به سطح اول فوتبال کشور ارائه می داد ولی در حال حاضر شرایط به گونه دیگر است و واردات بازیکن در سطح اول و حرفه ای قابل قبول است اما به شرطی که آن بازیکن وارداتی برای ما مثمر ثمر باشد.

وی با اشاره به آن چه برای استعدادیابی حرفه ای در فوتبال نیاز است، گفت: برای شروع به استعدادیابی حرفه ای به امکانات ابتدایی از قبیل زمین های چمن، سالن های ورزشی و مربیان متخصص که در بخش پایه ابتدا صداقت در عمل و سپس دانش کافی داشته باشند، نیازمندیم. به عنوان مثال باشگاهی مثل فولاد خوزستان یا سپاهان اصفهان امکانات بسیار خوبی دارند که هم سو با باشگاه های بزرگ در جهان است که گاها باشگاه هایی در اروپا نیز از چنین امکاناتی برخوردار نیستند و باید از این ظرفیت ها در فوتبال پایه استفاده شود.

چرخه معیوب استعدادیابی، خانواده ها را هم به فساد می کشاند

یزدی درباره نقش خانواده ها در ایجاد فساد در فوتبال پایه، اضافه نمود: همانطور که می دانید ورود به مدارس فوتبال رایگان نیست و در چنین شرایطی استعدادهای نابی که شرایط اقتصادی مناسبی ندارند، نمی توانند وارد فوتبال شوند از طرفی خانواده ها برای دیده شدن فرزندان شان پول هایی را به اشخاصی یا باشگاه هایی پرداخت می کنند و به این فساد دامن می زنند که این اتفاق نیز خانواده ها را به فساد می کشاند.

چند درصد از بازیکنان پایه فولاد به تیم بزرگسالان راه پیدا کردند؟

وی با اشاره به وظایف باشگاه ها در این باره نیز خاطرنشان کرد: باشگاه های فوتبال کار اصلی خودشان را انجام نمی دهند و به جای آن دیگران را مورد هجمه قرار می دهند. یکی از وظایف اصلی مدیریت باشگاه ها موضوع سلامت در بخش پایه است که متاسفانه در خوزستان این اتفاق صورت نمی گیرد. به عنوان نمونه یک باشگاهی مثل فولاد که در بخش فوتبال کاملا حرفه ای فعالیت می کند باید موضوع استعدادیابی و پرورش استعداد را در یک فرایند چند ساله تعریف کند. در سال های اخیر تمامی رده های سنی فولاد خوزستان در کشور در حال قهرمانی هستند اما چند درصد از بازیکنان آن ها به تیم بزرگسالان راه پیدا کرده اند؟ آیا خروجی تیم های پایه به تیم بزرگسالان کافی بوده است؟ پس اگر در فوتبال صداقت و سلامت باشد و آلوده فساد نشد، حتی با ایراداتی هم می توان در یک باشگاه فوتبال پیروز و مثمر ثمر بود.

بازیکن سابق فوتبال اضافه نمود: در فلسفه استعدادیابی باید همگان از مدیریت گرفته تا مربیان و استعدادیاب ها و همچنین سایر دست اندرکاران، نقش سالم و صادقی را در پیشبرد و پیشرفت فوتبال بازی کنند تا شاهد اتفاقات مثبت در استان و کشور باشیم.

یک فوتبالیست قطعا نمی تواند مربی خوبی باشد

وی درباره روش های استعدادیابی در جهان هم گفت: به عنوان مثال در کشور آلمان که پیشرو در رشته فوتبال است 70 سال پیش افرادی مربی و استعدادیاب بودند که حتی نمی دانستند تیم شان در بازی بعد با چه تیمی رو در رو خواهد شد و دارای سواد آکادمیک فوتبالی نبودند اما نظراتی که داشتند در زمان خودشان چاره ساز بود. اما در حال حاضر افرادی در فوتبال این کشورها فعالیت می کنند که افرادی متخصص و حرفه ای هستند. همچنین کسی که فوتبالیست است قطعا نمی تواند مربی یا پرورش دهنده خوبی باشد اما یک مربی یا استعدادیاب اگر فوتبالیست بوده باشد می تواند از تجربیاتش در این زمینه استفاده کند.

عزیزی در استعدادیابی چندان پیروز نبودند

یزدی اضافه نمود: شخصی مثل مورینیو که فوتبالیست یک باشگاه معمولی و سطح پایین بود، توانست یک مربی پیروز باشد و دلیل پیروزیت او نیز فراگیری دانش و تخصص فوتبال بود. مورینیو توانست با تمامی شاخصه هایی که برای یک مربی خوب بودن لازم است آشنا شود و آن ها را به فوتبال عرضه کند تا همگان بر پیروز بودن وی صحه بگذارند اما باید بدانیم مربیانی مثل مورینیو استثنا هستند. نسخه کامل تر از خوزه مورینیو نیز فرانتس بکن باوئر بود که در همه ادوار فوتبالش از زمان بازیکنی تا مربیگری و مدیریت توانست بالاترین افتخارات را کسب کند و نمونه کامل یک شخص پیروز در فوتبال است که دانش و تجربه را توامان دارد. در این باره می توان در کشور خودمان، خداداد عزیزی را مثال زد که در فوتبال فوق ستاره بود اما در مربیگری یا استعدادیابی آن چنان نتوانست خوب کار کنند. از نظر من استعدادیاب و پروش دهنده استعداد باید تجربه فوتبال و دانش فنی را توامان داشته باشد تا به پیروزیت دست پیدا کند.

تلاش و صداقت، بزرگترین بخش پیروزیت یک فوتبالیست

وی درباره تجربیاتش از هدایت تیم ها و کار با بازیکنانی که بعدها پیروز شدند نیز گفت: در 30 سال گذشته تجربیات بسیاری در باشگاه ها و ورزش مدارس به دست آوردم، تا جایی که توانستم نیز به افراد مستعد فضای پیشرفت دادم تا توانایی هایشان را به عرصه ظهور بگذارند. به عنوان مثال با بازیکنانی از جمله حسین ماهینی، وحید امیری، علی حمودی، رشید مظاهری، امید سینگ، حمید بوحمدان و بازیکنان دیگری کار کردم و فضای رشد در اختیار آن ها قرار داده شد، البته نمی توانم بگویم این بازیکنان به واسطه شخص من مطرح شدند زیرا بزرگترین بخش پیروزیت یک فوتبالیست، تلاش و صداقت خودش است.

فاکتور فوتبالیست شدن فقط استعداد ذاتی نیست

این مربی فوتبال ادامه داد: من به عنوان یک مربی همیشه سعی کردم استعدادهای واقعی را جذب کنم و از ورود اشخاصی که استعداد نیستند و ساپورت های منفی داشتند، جلوگیری کنم. هرچند بنده نیز قطعا اشتباهاتی داشته ام ولی سعی کرده ام از صداقت و شکل واقعی فاصله نگیرم. حقیقتا فاکتورهای فوتبالیست شدن فقط استعداد ذاتی نیست و ظرفیت های جسمانی، روانی و ذهن قدرتمند فرد نیز برای رسیدن به سطوح بالای فوتبال بسیار حائز اهمیت است.

وجود افراد با لیاقت در خوزستان برای مدیرعاملی فولاد

یزدی همچنین خاطرنشان کرد: آقای آذری با سال ها تجربه در مدیریت که اصطلاحا از افراد با تجربه در مدیریت فوتبال است، مرتبا در حال صحبت در مورد تیم بزرگسالان فولاد است و یک بار نشنیده ام که راجع به مسایل پایه و اساسی فوتبال صحبت کند. بعد از یک سالی که از مدیریت او در فولاد خوزستان می گذرد تا این لحظه او هیچ برنامه ای برای فوتبال پایه فولاد خوزستان یا صحبتی در این مقوله ارایه نداده است. البته آذری دارای تجربیاتی در مدیریت فوتبال است ولی ما در استان مدیران و افرادی را داریم که بتوانند فولاد را هدایت کنند. با تمام احترامی که برای آذری قائل هستم اما باید گفت کجای کار کوتاهی صورت گرفت که فردی از بیرون وارد استان خوزستان شد، درحالی که افراد با لیاقتی در استان ما جهت فعالیت در این زمینه وجود داشت.

باید اجازه داد افراد سالم وارد فوتبال شوند

وی در خاتمه، خطاب به مدیران باشگاه ها نیز گفت: دست من از صحبت کردن راجع به چگونگی فعالیت ریاست فدراسیون کوتاه است و شاید در جای مناسب و در صورت نیاز بشود در این رابطه گفت و گو کرد اما روی صحبت و خواهشم از مدیران باشگاه ها این است که نگاه به بخش پایه، حضور بازیکنان و مربیان شرافتمندانه و سالم باشد و اجازه دهند افراد سالم وارد فوتبال شوند که در آن زمان فوتبال ما در آسیا و فراتر از آن در جهان نیز حرف برای گفتن خواهد داشت.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 12 دی 1399 بروزرسانی: 12 دی 1399 گردآورنده: tour-srilanka.ir شناسه مطلب: 703

به "پادوها حال فوتبال را بد کرده اند ، خیانت به خوزستان با خرید فوتبالیست غیربومی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پادوها حال فوتبال را بد کرده اند ، خیانت به خوزستان با خرید فوتبالیست غیربومی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید