کشف فسیل عقرب 450 میلیون ساله ، شکارچی خشن اقیانوس

به گزارش تور سریلانکا، فسیل نادر یک عقرب دریایی متعلق به 450 میلیون سال پیش که در دوره اردویسین در استان ژجیانگ فعلی در جنوب چین می زیسته، کشف شده است.

کشف فسیل عقرب 450 میلیون ساله ، شکارچی خشن اقیانوس

به گزارش ایسنا، دانشمندان در چین به شکل تصادفی با فسیل یک عقرب دریایی نادر باستانی برخورد کردند. این کشف، این پتانسیل را دارد که نور جدیدی بر روی گروه پهن بال سانان منقرض شده بیاندازد.

این مطالعه به وسیله موسسه زمین شناسی و دیرینه شناسی نانجینگ آموزشگاه علوم چین (NIGPAS) رهبری شد.

آرکوپتروس آنجینس (Archopterus anjiensis) نامی است که به این گونه تازه شناسایی شده داده شده و به عنوان اولین فسیل ثبت شده کژدم دریایی کشف شده در این کشور شناخته شده است.

بر اساس گزارش ها، این فسیل متعلق به دوره اردویسین و 450 میلیون سال پیش است که در منطقه ونچانگ واقع در شهرستان آنجی در استان ژجیانگ جنوب چین کشف شده است.

این گونه منقرض شده 15 سانتی متری به طرز شگفت انگیزی برخلاف مقدار کوچکش، یک شکارچی خشن اقیانوسی بوده است.

کشف فسیل عقرب 450 میلیون ساله / شکارچی خشن اقیانوس/ عکس

پهن بال سانان (Eurypterida) که به صورت عامیانه با عنوان کژدم های دریایی شناخته می شوند راسته ای از بندانتها درنده منقرض شده هستند که در طول دوران دیرینه زیستی و بین 467 تا 252 میلیون سال پیش می زیستند.

این جانوران برخلاف لقبی که بر آن ها گذاشته شده از کژدم ها نیستند و خویشاوندی نزدیک تری با تیغ دمان دارند. اغلب گونه های این راسته کوچک بودند و کمتر از 20 سانتی متر طول داشتند، اما بعضی نیز مانند جیکولاپتروس با 2.5 متر طول بزرگ ترین جانوران بندپای تاریخ محسوب می شوند.

آخرین پهن بال سانان در انتها دوره پرمین و در جریان رویداد انقراض پرمین-تریاس به طور کامل از میان رفتند.

وانگ هان نویسنده ارشد این مطالعه می گوید: طول آرکوپتروس آنجینس با پوسته بالایی سهموی، شاخک های خاص، بدنه گلدانی شکل و یک زائده تناسلی نوع A (زنانه) سه قسمتی، 15 سانتی متر تخمین زده می گردد.

این گونه به احتمال زیاد در آب های عمیق در اعماق چند صد متری می زیسته است.

این مطالعه، این گونه تازه کشف شده را به عنوان یک یافته نادر برجسته می نماید، زیرا تنها 12 پهن بال سان متعلق به دوره اردویسین در سطح جهانی یافت و ثبت شده است. بر اساس این پژوهش، پهن بال سانان یک گروه منقرض شده از بندانتها هستند.

این کشف غیرعادی فسیلی می تواند تکامل اولیه گونه های پهن بال سان را که میلیون ها سال پیش بخش هایی از ابرقاره گندوانا (Gondwana) را اشغال نموده بودند، روشن کند.

پهن بال سانان برای اولین بار در دوره زمین شناسی اردویسین ظاهر شدند. این مطالعه تاکید می نماید که آن ها در اواخر سیلورین (Silurian) و اوایل دوونین (Devonian) به حداکثر تنوع خود رسیدند و در انتها پرمین (Permian) منقرض شدند.

پهن بال سانان به علت ریخت شناسی غیرمعمول و تنوع زیست محیطی، تقریباً همه مکان های روی زمین از دریا گرفته تا آب شیرین و حتی محیط های خشکی را اشغال کردند. در نتیجه، دانشمندان بر این باورند که برای درک انتقال محیط های اکولوژیکی در دوره پالئوزوئیک حیاتی هستند.

در این مکان بعلاوه فسیل هایی از دیگر جانداران دریایی مانند اسفنج ها را که زمانی در اعماق دریا می زیسته اند، یافت شده است.

منبع: فرارو
انتشار: 30 اردیبهشت 1402 بروزرسانی: 30 اردیبهشت 1402 گردآورنده: tour-srilanka.ir شناسه مطلب: 1593

به "کشف فسیل عقرب 450 میلیون ساله ، شکارچی خشن اقیانوس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف فسیل عقرب 450 میلیون ساله ، شکارچی خشن اقیانوس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید