کلاهبرداری خودرویی با ترفند بیعانه گیری ، حقه ای قدیمی که هنوز قربانی می گیرد

به گزارش تور سریلانکا، کلاهبرداری خودرویی با ترفند بیعانه گیری یک حقه قدیمی است که همچنان قربانی می گیرد. افزایش قیمت خودرو در سال های اخیر در عین کاهش قدرت خرید مردم، فرصت های سو استفاده زیادی را در اختیار شیادان و کلاهبرداران قرار داده است. جَک زنی، سرقت خودرو به همراه مدارک در هنگام بازدید خودرو و… از جمله ترفندهای کلاهبرداری خودرویی است. اما یکی از ترفندهای قدیمی شیادان حوزه خودرو، ترفند بیعانه گیری است. یکی از مخاطبان خبرنگاران با ارسال یک ویدئو مستند از این ترفند، در این باره شرح داده است.

کلاهبرداری خودرویی با ترفند بیعانه گیری ، حقه ای قدیمی که هنوز قربانی می گیرد

خبرنگاران - مجتبی اسماعیلی: کلاهبرداری خودرویی با ترفند بیعانه گیری به وسیله انتشار آگهی فروش خودرو در فضای مجازی با قیمتی پایین تر از عرف بازار انجام می گردد.

یکی از مخاطبان خبرنگاران در این باره گفت: کلاه برداران در بازه های زمانی رکود یا رونق گرفتن بازار خودرو فعالیت خود را بیشتر می نمایند. این شیادان با درج آگهی فروش یک خودرو سالم که قیمتی بسیار پایین تر از عرف بازار دارد، اقدام به تحریک و تطمیع خریداران می نمایند.

این مخاطب خبرنگاران در ادامه با انتشار تصویر آگهی فروش یک دستگاه پراید 111 هاچ بک مشکوک به کلاهبرداری خودرویی در یکی از سایت های پر بازدید خرید و فروش خودرو ادامه داد: این آگهی فروش یک دستگاه پراید 111 هاچ بک بی رنگ و در حد صفر است. فروشنده قیمت آن را 150 میلیون تومان اعلام نموده است. در حالیکه قیمت کارشناسی این خودرو در بازار خیلی بیشتر است.

کلاهبرداری خودرویی با جعل عنوان مشاغل شیفتی

اگر با این افراد تماس بگیرید و دلیل قیمت پایین خودرو را جویا شوید به شما می گویند که گرفتاری مالی دارند و مجبور به فروش زیر قیمت خودرو هستند. در حالیکه می توانند با مراجعه به یک نمایشگاه، خودرو را فوری و با قیمتی بالاتر از آگهی منتشر شده، به فروش برسانند. این افراد برای پوشش کلاهبرداری خودرویی، معمولا خود را به عنوان تکنسین اورژانس، مامور آتش نشانی و… معرفی می نمایند. با این کار هم اعتماد طعمه ها را جلب می نمایند و هم می گویند که فرصت بازدید برای خودرو را ندارند و مشتریان زیادی در صف خرید ایستاده اند. درنهایت هم، از شما می خواهند که مبلغی را به عنوان بیعانه پرداخت کنید تا خودرو را برای شما نگه دارند.

در ادامه گزارش به تشریح تماس مخاطب خبرنگاران با یکی از این شیادان می پردازیم.

شیفت بیمارستان هستم و فرصت بازدید دادن ندارم!

یکی از مخاطبان خبرنگاران با آنالیز آگهی فروش یک دستگاه پراید 131 مدل 90 مشکوک به کلاهبرداری خودرویی با قیمت 148 میلیون تومان شرح داد: این پراید 131 به عنوان خودرویی سالم و بی رنگ آگهی شده است. قیمت کارشناسی این خودرو در بازار حداقل 180 میلیون تومان است. حتی اگر فروشنده قصد فروش سریع آن را داشته باشد، با مراجعه به یک نمایشگاه خودرو می تواند به راحتی حدود 160 میلیون تومان پول بگیرد.

این مخاطب خبرنگاران جهت بازدید خودرو با فروشنده تماس گرفت و یک خانم پاسخ داد: ساعت 8:30 دقیقه فردا صبح تماس بگیرید چون من شیفت بیمارستان هستم و فرصت بازدید دادن ندارم. صبح تماس بگیرید و اگر خودرو موجود بود تشریف بیاورید. چون یک خریدار هم از تبریز قرار است بیاید. اگر هم مایل هستید مبلغ پنج میلیون تومان بیعانه به شماره کارتی که می فرستم واریز کنید. در این صورت خودرو را برای شما نگه می داریم و آگهی را پاک می کنیم.

وقتی مخاطب خبرنگاران از فروشنده مشکوک به کلاهبرداری خودرویی پرسید که چرا خودرو را با قیمت بیشتری به نمایشگاه و کاسبان خودرو نمی فروشید، پاسخ شنید: من کارمند شیفتی بیمارستان هستم و فرصت این کارها را ندارم.

در نهایت فروشنده شماره کارت خود جهت واریز بیعانه برای مخاطب خبرنگاران که او را یک طعمه فرض نموده است، ارسال می نماید و در انتظار دریافت پول می ماند.

اما پس از اینکه مخاطب خبرنگاران پولی را واریز نمی نماید، با تماس طلبکارانه یک مرد روبرو می گردد که می گوید: چرا بیعانه را واریز نکردید؟ وقتی مخاطب خبرنگاران از او طلب بازدید حضوری می نماید، فروشنده با لحن تندی به او می گوید: چرا از اول نگفتید؟ من کلی خریدار را به خاطر حرف شما پراندم… در نهایت هم تماس قطع می گردد.

در صورت روبرو با کلاهبرداری خودرویی چه کار کنیم؟

مخاطب خبرنگاران درباره پرداخت بیعانه به فروشنده گفت: اگر بیعانه را واریز می کردم، پس از مدت کوتاهی آگهی پاک می شد و تلفن فروشنده هم خاموش می شد.

برای جلوگیری از زیان خود در روبرو با کلاهبرداری خودرویی هرگز به قیمت های نامتعارف و پایین اعتماد نکنید و از پرداخت بیعانه پیش از بازدید خودرو و عقد قرارداد بپرهیزید. اما در صورتی که در دام شیادان افتادید با مراجعه به پلیس فتا و ارائه مستندات و ادله، حتما از کلاهبرداران شکایت کنید.

منبع: بیت ران
انتشار: 7 شهریور 1403 بروزرسانی: 7 شهریور 1403 گردآورنده: tour-srilanka.ir شناسه مطلب: 1667

به "کلاهبرداری خودرویی با ترفند بیعانه گیری ، حقه ای قدیمی که هنوز قربانی می گیرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کلاهبرداری خودرویی با ترفند بیعانه گیری ، حقه ای قدیمی که هنوز قربانی می گیرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید