9 غذای مخصوص سریلانکا که باید امتحان کنید (تور سریلانکا)

به گزارش تور سریلانکا، مثل تمام کشورهایی که در ساحل و اقیانوس ها هستند، اینجا هم غذاهای دریایی نقش مهمی دارد. اما تنوع غذایی در سریلانکا فقط به ماهی و غذاهایدریایی ختم نمی گردد. فرهنگ غذایی سریلانکا تحت تاثیر غذاهای اروپایی، هندی و... بوده. همین تنوع باعث شده مجموعه ای متفاوت از انواع غذاها با طعم های مختلف در سریلانکا سرو شوند. مثلا می دانید اگر در سریلانکا هوس پن کیک نمایند، چطور آن را درست می نمایند؟ یا چوب سیب چطور غذایی است؟ این مطلب را بخوانید.

9 غذای مخصوص سریلانکا که باید امتحان کنید (تور سریلانکا)

از سفر با تور سریلانکا به یکی از زیباترین کشورهای آسیایی سفر کنید و از شهرهای زیبای کلمبو و بنتوتا سریلانکا دیدن کنید.

1- ماهی ترش با ادویه کاری (Fish ambul thiyal):

همانطوری که از یک کشور در اقیانوس هند انتظار می رود، در سریلانکا هم ماهی و غذاهای دریایی در بین دیگر غذاها نقش اصلی را دارند. ماهی ترش همراه با ادویه کاری، از آن دسته خوردنی های پرهوادار در سریلانکاست. ماهی در این خوراک معمولا بزرگ است و برای طبخ آن به صورت مربعی برش داده می گردد. قطعات ماهی را در مخلوطی از برترین ادویه ها شامل فلفل سیاه، دارچین، زردچوبه و پودر کاری می خوابانند؛ البته سیر هم نقش مهمی دارد و حتما در تهیه این ماهی از آن استفاده می گردد. چیزی که به قول سریلانکایی ها نقش اصلی در این غذا دارد، نوعی میوه به نام گوراکا است. همان میوه ای که به ماهی طعم ترشی می دهد. این غذا را در رستوران های سریلانکا می توانید سفارش دهید. ماهی ترش معمولا با برنج سرو می گردد.

2- کوتو (Kottu roti)، همبرگر سریلانکایی:

در شلوغی بازارهای سریلانکا، وقتی صدای چیزی فلزی شنیدید که به روی هم سابیده می گردد، احتمالا در حال نزدیک شدن به کوتو هستید. کوتو نوعی همبرگر سریلانکایی به شمار میرود و بسیار محبوب است. در سریلانکا هر وقت هوس یک غذای چرب و فست فودی بنمایند، به سراغ کوتو می روند. باید بگوییم هر فرهنگ غذایی که داشته باشید، احتمالا شما هم از کوتو خوشتان خواهد آمد.

3- مرغ کاری (Kukul mas curry)

مرغ کاری یک غذای رایج در بین سریلانکایی هاست. این غذا در هر منطقه ای با ادویه های خاص آن ناحیه تهیه می گردد. اما به طور معمول در تهیه آن از موادی مانند هل، میخک، دانه های رازیانه و چوب دارچین استفاده می گردد. قبل از اینکه مرغ را در روغن داغ سرخ نمایند، باید در مخلوطی از پودر چیلی، پودر کاری، زردچوبه، لیمو و برگ پاندان بخوابانند. کمی هم شیره نارگیل به آن اضافه می نمایند تا مرغ کاری به یک غذای مقوی تبدیل گردد. این غذا با نوعی نان مخصوص سرو می گردد که به آن روتی می گویند.

4- لمپریز (Lamprais)، غذای آلمانی در سریلانکا!

در سریلانکا، مخلوطی از فرهنگ های غذایی متنوع را خواهید یافت. لَمپرِیز، یکی از این غذاهاست. در اصل این غذا، آلمانی است و و ازترکیب دو کلمه Lump و rice که به گوشت و برنج اشاره دارد، درست شده. کمی سس چیلی به لمپریز اضافه می نمایند و آن را در برگ موز سرو می نمایند. همه چیز برای چشیدن یک غذای خوشمزه آماده است. معمولا در مرکز برگ موز، دو اسکوپ برنج می ریزند، در کنار آن کوفته های گوشت را قرار می دهند و گاهی هم طعم دهنده های دیگری در کنار آن قرار می دهند.

5- هوپر یا آپا (Hoppers)

اینجا در سریلانکا، هر وقت پن کیک هوس نمایند، هوپر می پزند. خمیر هوپر معمولا از مخلوط آرد برنج با شیره نارگیل و کمی شکر درست می گردد. گاهی یک تخم مرغ نیمرو وسط هوپر قرار می دهند. کمی پیاز، لوبیا سبز، آب لیمو و نمک مواد دیگری است که گاهی به هوپر اضافه می گردد. این غذا معمولا موقع صبحانه یا شام صرف می گردد.

6- خوراک جک فروت سبز (polos)

پولوس غذای سریلانکایی از جک فروت تهیه می گردد. جک فروت بافت نشاسته ای دارد، چیزی شبیه به سیب زمینی. این میوه می تواند خیلی رسیده یا بر عکس سبز رنگ و نسبتا کال باشد؛ بهرحال جک فروت در هر مرحله ای قابل استفاده است. میوه را خرد نموده و تا زمانی که نرم گردد، می جوشانند. حالا وقت اضافه کردن سیر، پیاز، پودر چیلی و پودر کاری است. بفرمایید خوراک جک فروت سبز آماده است.

7- خرچنگ به سبک سریلانکا

همانطور که قبلا اشاره کردیم، غذاهای دریایی نقش مهمی در سریلانکا دارند، در بین این غذاها، خرچنگ پخته سریلانکایی هوادار خاصی در تمام جهان دارد. علتش طعم شیرین و کم نظیر این خرچنگ است. این غذا معمولا به سه شکل پخته و سرو می گردد: خرچنگ چیلی، خرچنگ فلفلی و خرچنگ کاری.

8- خوراک نارگیل (pol Sambol)

در کشوری که نارگیل اهمیت فراوانی دارد، حتما رد پای این میوه خوشمزه نواحی گرمسیری را خواهید دید. در سریلانکا یک پیش غذای خوشمزه با نارگیل در ست می نمایند که نامش پل سامبُل است. از مخلوط کردن نارگیل با پیاز قرمز، پودر چیلی یا چیلی خرد شده، آب لیموی تازه، نمک و ماهی مالدیوی (اگر در دسترس باشد) درست می گردد. این مواد حسابی خرد می شوند و در نهایت با هم مخلوط شان می نمایند. این مخلوط در کنار برنج و کاری سرو می گردد حتی گاهی چند تکه نانا کنارش گذاشته می گردد.

9- چوب سیب (wood apple)

مگر می گردد از خوردنی های سریلانکا بگوییم اما چوب سیب را فراموش کنیم! این میوه از نظرظاهری شبیه به نارگیل است و پوسته نسبتا سفتی دارد. در بازار سریلانکا قدم بزنید. مطمئنا پیش از تماشا چوب سیب، بوی مطبوع آن به بینی تان می رسد. ابتدا باید پوسته اش را خرد کنید، سپس معجون تیره رنگی شبیه به کشکش له شده را در میان پوسته می بینید. این میوه بلافاصله بعد از شکستن پوستش قابل مصرف است اما اسموتس چوب سیب، یک نوشیدنی پرهوادار در سریلانکاست. توصیه می کنیم در سفرتان به این کشور، حتما امتحانش کنید.

تهیه و تدوین: تحریریه خبرنگاران

لطفا در نشر دانسته های خود کوشا باشید.

برداشت و استفاده غیرتجاری از مطالب این وب سایت، حتی بدون ذکر منبع آزاد است.

منبع: دالاهو
انتشار: 22 شهریور 1401 بروزرسانی: 22 شهریور 1401 گردآورنده: tour-srilanka.ir شناسه مطلب: 1484

به "9 غذای مخصوص سریلانکا که باید امتحان کنید (تور سریلانکا)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "9 غذای مخصوص سریلانکا که باید امتحان کنید (تور سریلانکا)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید