آمـازون فاتح بازار ایتـالیا در دوران کـرونا
به گزارش تور سریلانکا، پاندمی کرونا رفتار کاربران دنیا را حتی در کشورهایی که نسبتاً سنتی تر هستند یا جمعیت سالمند بیشتری در آنها دیده می گردد نیز تغییر داده و به سوی تجارت الکترونیک سوق داده شده اند. یکی از کشورهایی که چرخش سریع جمعیت آن به سوی خرید آنلاین، بسیاری را غافلگیر نموده، ایتالیاست که حالا دیگر بعضی آن را بهشت آمازون در دوران کرونا می خوانند.
وفاداری ایتالیایی ها به خرید آنلاین
آمازون یکی از عظیم ترین برنده های تجارت آنلاین در دنیا بوده و پیروزیت های این غول دنیای تجارت الکترونیک در دوران کرونا مضاعف شده است. این پلتفرم در کشورهایی همچون امریکا، آلمان و بریتانیا در دوران قبل از کرونا نیز محبوبیت ویژه ای داشت و بیشتر مردم به آمازون علاقه مند بودند ولی در روزگار کرونایی، این وابستگی بیشتر شد و مردم محصولات مختلف از دستمال توالت گرفته تا اسباب بازی، غذا، لباس، دارو، مواد بهداشتی و ضدعفونی نماینده و... را روی این پلتفرم به صورت آنلاین خریداری کردند.
اما موضوعی که کمتر به آن توجه شده، این است که مردم در کشورهایی همچون ایتالیا که در مقابل تجارت الکترونیک مقاومت نشان می دادند نیز در دوران کرونا به آمازون گرایش پیدا کردند. آمازون در دوران کرونا عملاً بازارهای ایتالیا را فتح کرد. این غول دنیای تجارت الکترونیک در جامعه و سرزمینی با زندگی مردم عجین شد که نسبت جمعیت سالمند آن بالاست و ترجیح می دهند خرید حضوری داشته باشند و پول نقد پرداخت نمایند اما حالا خرید آنلاین به جزء جدایی ناپذیر زندگی آنها تبدیل شده است.
با بسته شدن مغازه ها و ممنوعیت خرید فیزیکی، میزان خرید آنلاین یک جهش فوق العاده پیدا کرد و فرصتی عظیم در اختیار کمپانی های فعال در زمینه فروش آنلاین بویژه غول این عرصه، آمازون قرار داد. هرچند بعضی اعتقاد داشتند با باز شدن مغازه ها مردم باز هم به سوی خرید سنتی بازمی گردند اما ماجرا به گونه دیگری رقم خورده و خریدارانی که حالا دیگر راحتی خرید آنلاین، انبوه کالاها، تخفیف ها و... را با تمام وجود حس نموده اند باز هم به خرید آنلاین وفادار مانده اند.
ایتالیا یکی از نخستین کشورهای اروپایی محسوب می گردد که بشدت درگیر ویروس کرونا شد و از آن ضربه فراوانی دید. ایتالیایی ها بیشتر ترجیح می دادند با پول نقد و به صورت حضوری خرید نمایند ولی وقتی به عنوان نخستین کشور اروپایی، قرنطینه در کل کشور اجرا شد، مردم شروع به خرید آنلاین کردند. امروز ایتالیا بهتر از بسیاری دیگر از کشورهای اروپایی پیروز به کنترل ویروس کووید 19 شده و در حال حاضر بسیاری از مشاغل فعال هستند اما سلیقه و ذائقه مردم تغییر نموده و به سمت تجارت الکترونیک گرایش پیدا نموده اند. دیوید پارما، از تحلیلگران مؤسسه Ipsos در میلان به دنبال انجام تحقیقاتی درباره تغییر رفتارمصرف نمایندگان ایتالیایی گفت: این تغییر، واقعی و عمیق است و آمازون عظیم ترین برنده در بازار ایتالیا محسوب می گردد.
امریکای شاقتصادی، عظیم ترین بازار آمازون
اما بازارهای اصلی آمازون کدام کشورها هستند؟ آمازون از چه زمانی در ایتالیا فعالیت خود را شروع کرد و در حال حاضر در کدام رتبه جای گرفته است؟ امریکای شاقتصادی عظیم ترین بازار آمازون است و دوسوم تجارت 245.5میلیارد دلاری دنیای این غول دنیای فناوری رابه خود اختصاص داده است ولی آمازون این کمپانی حاضر در سیاتل تصمیم گرفت علاوه بر امریکا، بازارهای اروپا را نیز فتح کند به همین دلیل هم بازارهای جدیدی را هدف گرفت.
آمازون در سال 2010 وارد ایتالیا شد و نخستین بار بر کتاب بچه ها تمرکز کرد اما در طول یک دهه پیروزیت چندانی در ایتالیا کسب نکرد. طبق اطلاعات و گزارش Eurostat، گروه آمار اتحادیه اروپا، در سال گذشته کمتر از 40درصد از ایتالیایی ها خرید آنلاین انجام دادند که این رقم در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی از جمله بریتانیا یا آلمان چندان مناسب نیست. سال گذشته در بریتانیا 87درصد جمعیت این کشور خرید آنلاین انجام دادند و این رقم در آلمان به 79درصد رسیده است.
اما چرا بازار خرید آنلاین در دوران پیش از کرونا در ایتالیا داغ نبود؟ آنجلا مارسیلا مدیر آمازون در ایتالیا گفت: بعضی مسائل ساختاری وجود داشت که باید با آن روبه رو می شدیم. متأسفانه در کشور ما بعضی اطلاع کمی از مسائل مرتبط با تکنولوژی دارند اما پاندمی یک شوک ناگهانی به کل جمعیت ایتالیا بود و اتفاق تازه ای رخ داد تا جایی که 75درصد از ایتالیایی ها در طول دوران قرنطینه خرید آنلاین انجام دادند.
وی ادامه داد: ایتالیا در اتحادیه اروپا سالمندترین کشور به شمار می رود و بسیاری از مردم نگران سرقت اطلاعات اقتصادی خود هستند به همین دلیل هم در خرید آنلاین احتیاط می نمایند. ازسوی دیگر آمازون در بعضی نقاط ایتالیا به دلیل کمبود پهنای باند و جاده های ضعیف برای ارائه بسته ها بویژه در جنوب این کشور با مشکل روبه رو بود.طبق تحقیقات دانشگاه پلی تکنیک میلان با اینکه پیش از این تجارت الکترونیک تنها 8درصد از کل هزینه های خرده فروشی را در کشور به خود اختصاص می داد، تخمین زده می گردد کل فروش آنلاین در ایتالیا تا انتها امسال میلادی رشدی 26درصدی را نسبت به سال گذشته تجربه کند و رکوردی 22.7میلیارد یورویی برجای بگذارد.
یک کنسرسیوم ایتالیایی فروش در ایتالیا با نام Netcomm این رقم را یک جهش 10ساله دانسته و یادآور شده است بین ماه های ژانویه و مه (اواسط دی ماه 98 تا اردیبهشت 99) امسال میلادی بیش از 2میلیون ایتالیایی برای نخستین بار خرید آنلاین و تجارت الکترونیک را تجربه نموده اند و عملاً با این بخش از فناوری ارتباط برقرار نموده اند که رقم قابل توجهی است.
اشتغالزایی آمازون
جدا از جمعیت سالمند ایتالیا و ترس آنها از خرید آنلاین و مسائل ساختاری در بعضی نقاط، موانع جدی تری هم برای فعالیت آمازون در این کشور وجود داشت که البته بعضی از این موانع همچنان وجود دارند. طبق اطلاعات و گزارش Eurostat، گروه آمار اتحادیه اروپا، کسب و کارهای تجاری کوچک و متوسط جامعه ای یکپارچه را در ایتالیا تشکیل می دهند که 67 درصد اقتصاد این کشور و 78 درصد اشتغال را درون خود جای داده است که این ارقام بسیار بالاتر از نرخ متوسط کشورهای عضو اتحادیه اروپاست. باتوجه به این ظرفیت، بسیاری از فروشندگان بشدت از حضور پررنگ آمازون در ایتالیا دلخور هستند، چراکه این پلتفرم بعضی کالاها را با قیمتی پایین تر از مغازه ها به فروش می رساند و این موضوع حتی در شرایط عادی بدون کرونا هم می تواند زنگ خطری برای آنها باشد.اما در مقابل بعضی دیگر از فروشندگان متوجه ظرفیت آمازون برای افزایش سود خود شده اند. در شهر ساحلی آمالفی ایتالیا یک کارخانه پاستا با قدمت 500ساله وجود دارد که بیش از 140 مدل پاستا فراوری می نماید.
صاحب کارخانه گفت: آمازون برای من یک مونوپل و انحصار خطرناک محسوب می شد که می تواند تجارت و کسب و کارم را از بین ببرد ولی در پاندمی کرونا و طولانی شدن قرنطینه که بیشتر مغازه های شهرهای مختلف تعطیل بودند انتخاب دیگری جز آمازون نداشتم، فراوریات خود را بر پلتفرم آمازون و به صورت آنلاین ارائه کردم و وقتی نتیجه را دیدم شگفت زده شدم. پسر 24ساله وی که مدت ها کوشش داشت تا پدر را با تجارت الکترونیک و فروش آنلاین آشنا کند هم گفت: کرونا برای ما یک فرصت بود و هم نسل های پدرم متوجه شدند که نمی توان بدون فناوری زندگی کرد. اگر درآمازون حضور نداشته باشید، به عنوان یک فروشنده دیده نمی شوید.
آنجلا مارسیلا، مدیر آمازون در ایتالیا نیز در این باره گفت: آمازون یک خط نجات برای مشتریان در دوران کرونا بود و همچنین راهی تازه برای کسب و کارها ایجاد کرد تا کالاها و محصولاتشان را به صورت آنلاین به دست مردم برسانند. آمازون به محض مشاهده تقاضا برنامه ریزی کرد تا دو مرکز و انبار جدید و 7 ایستگاه تحویل در ایتالیا راه اندازی کند. این کمپانی همچنین میخواهد تا انتها امسال میلادی هزار و 600 نفر دیگر را استخدام کند تا تعداد کارکنان تمام وقت خود را در ایتالیا به بیش از 8هزار و 500 نفر برساند درحالی که این رقم در سال 2011 کمتر از 200نفر بوده است. مارسیلا گفت ما می خواهیم به سرمایه گذاری و اشتغالزایی شتاب بخشیم. با توجه به نرخ بیکاری 9درصدی در ایتالیا که این رقم در جنوب ایتالیا به 20درصد هم می رسد بسیاری از مردم از توسعه فعالیت آمازون و اشتغالزایی آن استقبال می نمایند.
البته افزایش سفارش ها در دوران قرنطینه دردسرهایی هم برای کارکنان آمازون در ایتالیا ایجاد کرد. با افزایش فشار کار به کارکنان آمازون، اعتراض ها بالا گرفت.به همین دلیل هم درنهایت آمازون برای مدتی ارسال کالاهای غیرضروری را ممنوع نمود و بیشتر تمرکز بسته بندی و ارسال کالاها بر محصولات مرتبط با بچه ها، سلامت، محصولات حیوانات خانگی، خواربار، غذا و لوازم ضروری خانه بود تا از فشار کاری کارکنان این کمپانی کاسته گردد.
کارکنان آمازون از فشار بالای کاری و یکنواختی آن به دلیل لزوم رعایت پروتکل های بهداشتی گلایه مندند اما با توجه به بیکاری فزاینده در دنیا و ایتالیا به دلیل بحران کرونا و همچنین این موضوع که متوسط دریافتی آنها نسبت به کارهای مشابه بیشتر است مسائل را تحمل می نمایند.
اخبار مربوط به ویروس کرونا در ایران و دنیا را اینجا بخوانید
منبع: ایران آنلاین