آینه الکتروکرومیک چیست و چگونه کار می نماید؟
به گزارش تور سریلانکا، برای بسیاری از ما پیش آمده است که حین رانندگی در شهر یا اتوبان چراغ خودروی پشت سرمان در آینه منعکس گردد به همین علت خودرو سازان در پی راهکار از فناوری الکتروکرومیک استفاده کردند. در این مطلب به آنالیز آینه های الکترو کرومیک، تاریخچه، نحوه کارکرد، مزایا و معایب آن ها خواهیم پرداخت.
به گزارش خبرنگاران و به نقل از آخرین خودرو، آینه الکتروکرومیک (یا فتوکرومیک) نوعی آینه هوشمند است که با دریافت جریان الکتریکی می تواند رنگ سطح خود را تغییر دهد. این تغییر رنگ به طور اتوماتیک و بر اساس مقدار نوری که از خودروهای پشتی به آینه می تابد انجام می گردد. این قابلیت یاری می نماید تا بازتاب شدید نور چراغ های خودروهای عقب کاهش یابد و از خستگی چشم راننده جلوگیری گردد. آینه های الکتروکرومیک به ویژه در شرایط رانندگی شبانه، در جاده های تاریک یا خیابان های با نور کم، بسیار کارآمد است.
تاریخچه آینه های الکتروکرومیک
آینه های الکتروکرومیک برای اولین بار به وسیله شرکت آمریکایی Gentex توسعه یافتند. این شرکت در سال 1986، نخستین آینه الکتروکرومیک تجاری را معرفی کرد. اولین خودروهایی که به این فناوری مجهز شدند، مدل های لوکس جنرال موتور امریکایی بود. یکی از نخستین چالش هایی که این فناوری با آن روبرو شد، قیمت بالای فراوری و احتیاج به تکنولوژی پیشرفته در فراوری لایه های الکتروکرومیک بود. با گذشت زمان و پیشرفت های تکنولوژیکی، این چالش ها رفع شده و آینه های الکتروکرومیک به طور گسترده تری در خودروهای مختلف استفاده شدند. اولین خودروی ایرانی که به این نوع آینه مجهز شد تارا V4 ایران خودرو بود که در سال 1402 بود.
آینه الکتروکرومیک دارای چه بخش هایی است؟
آینه های الکتروکرومیک از چندین بخش اصلی تشکیل شده اند.
سنسور نور محیطی: این سنسور وظیفه دارد شدت نور محیط را تشخیص دهد و بر اساس آن، شرایط آینه را تنظیم کند. این سنسور معمولاً در پشت آینه نصب می گردد.
سنسور نور تابیده شده به آینه: این سنسور در جلوی آینه نصب شده و وظیفه تشخیص نور چراغ های خودروهای عقب را بر عهده دارد.
پردازنده مرکزی: پردازش اطلاعات دریافتی از سنسور ها و کنترل جریان الکتریکی به لایه ژل الکتروکرومیک به وسیله این پردازنده انجام می گردد.
لایه ژل الکتروکرومیک: این لایه با دریافت جریان الکتریکی تغییر رنگ می دهد و باعث کاهش بازتاب نور در آینه می گردد.
در بخش بعدی، به شرح نحوه عملکرد این اجزا در فرآیند تغییر رنگ آینه خواهیم پرداخت.
آینه الکتروکرومیک چگونه کار می نماید؟
عملکرد آینه های الکتروکرومیک بر اساس هماهنگی دقیق میان اجزا و فناوری های به کاررفته در آن ها است. ابتدا سنسور نور محیطی که در جلوی خودرو واقع شده است، مقدار روشنایی محیط را ارزیابی می نماید. در روزهای روشن، این سنسور شرایط روشن را گزارش می دهد و آینه در حالت عادی قرار می گیرد. اما با کاهش نور محیط، مانند هنگام رانندگی در شب یا در تونل ها، سنسور تاریکی را شناسایی می نماید.
همزمان، سنسور نور تابیده شده به آینه که در پشت قاب آینه نصب شده است، نور چراغ های خودروهای پشتی را تشخیص می دهد. اگر شدت نور زیاد باشد، این سنسور سیگنال های لازم را به پردازنده مرکز ارسال می نماید. سپس پردازنده اطلاعات هر دو سنسور را آنالیز نموده و در صورت تایید شرایط، یک جریان الکتریکی به لایه ژل الکتروکرومیک ارسال می گردد. ژل الکتروکرومیک به جریان الکتریکی حساس است و با دریافت آن، سطح خود را تیره می نماید. این تیرگی باعث می گردد تا نور کمتری به چشم راننده بازتاب گردد و از خستگی چشم جلوگیری گردد.
این فرآیند در کسری از ثانیه رخ می دهد و با تنظیم مداوم سطح تیرگی، باعث می گردد تا تجربه رانندگی به ویژه در شب بهبود یابد. در بعضی مدل های پیشرفته، چندین سطح تیرگی متفاوت در آینه وجود دارد که امکان تنظیم دقیق تر مقدار نور بازتابی را فراهم می نماید.
این آینه ها مناسب چه افرادی هستند؟
آینه های الکتروکرومیک به طور ویژه برای رانندگانی که در جاده های تاریک و منطقه ها با نور کم رانندگی می نمایند، مناسب هستند. بعلاوه این فناوری برای افرادی که با مسائل بینایی روبرو اند یا رانندگانی که به طور مداوم در شب رانندگی می نمایند، بسیار کارآمد است. این آینه ها با کاهش خستگی چشم و افزایش تمرکز راننده، تجربه ای بهتر از رانندگی در شب را فراهم می نمایند.
کمپانی های پیشتاز در ساخت این آینه ها
شرکت های متعددی در زمینه فراوری آینه های الکتروکرومیک پیشرو هستند. Gentex به عنوان نخستین و بزرگ ترین فراورینماینده این آینه ها شناخته می گردد. سایر شرکت ها نظیر Magna و Murakami نیز در این صنعت فعالیت دارند و با توسعه فناوری های پیشرفته تر، سهم بزرگی از بازار را در اختیار دارند.
مزایا و معایب
آینه های الکتروکرومیک دارای مزایای متعددی هستند که شامل کاهش خستگی چشم، بهبود تجربه رانندگی در شب، کاهش انعکاس نور چراغ های عقب و افزایش ایمنی می گردد. این آینه ها به طور اتوماتیک تنظیم می شوند و احتیاج به تنظیم دستی را رفع می نمایند. از سوی دیگر، معایبی نظیر هزینه بالاتر در مقایسه با آینه های معمولی و احتیاج به تعویض در صورت خرابی لایه ژل الکتروکرومیک وجود دارد.
آینه های الکتروکرومیک به عنوان یکی از فناوری های پیشرفته در خودروهای مدرن، توانسته اند با بهبود ایمنی و راحتی رانندگی، جایگاه ویژه ای در صنعت خودرو کسب نمایند. این آینه ها با کاهش بازتاب نورهای مزاحم و افزایش دقت در نمایش تصاویر، به ویژه در شرایط رانندگی شبانه، به یکی از ضروریات خودروهای امروزی تبدیل شده اند.
58322
منبع: خبرآنلاین