استامینوفن، آسم بچه ها را شعله ور می نماید

به گزارش تور سریلانکا، در همه خانه هایی که فرزند خردسال و یا نوزاد دارند به خصوص در فصل پاییز که احتمال سرماخوردگی بیشتر است، قطره های داروی استامینوفن با طعم های متعدد پیدا می گردد و پدر و مادرها گاهی با کوچک ترین علایم سرماخوردگی مانند آب ریزش بینی آن را به کودک شان می دهند اما با توجه به مطالعات اخیر به نظر می رسد باید پدر و

استامینوفن، آسم بچه ها را شعله ور می نماید

استامینوفن، آسم بچه ها را شعله ور می نماید

ترجمه: دکتر سیداحسان بیکایی

در همه خانه هایی که فرزند خردسال و یا نوزاد دارند به خصوص در فصل پاییز که احتمال سرماخوردگی بیشتر است، قطره های داروی استامینوفن با طعم های متعدد پیدا می گردد و پدر و مادرها گاهی با کوچک ترین علایم سرماخوردگی مانند آب ریزش بینی آن را به کودک شان می دهند اما با توجه به مطالعات اخیر به نظر می رسد باید پدر و مادرها کمی درباره مصرف این دارو احتیاط نمایند.

یک مطالعه وسیع با آنالیز بچه ها زیر هفت سال در بیش از 31 کشور جهان نشان داد که دادن داروی مسکن پاراستامول یا همان استامینوفن به نوزادان می تواند موجب افزایش احتمال ابتلای آنان به بیماری آسم یا اگزما در سنین شش تا هفت سالگی گردد.

نتایج این مطالعه که در مجله پزشکی لانست منتشر شد، تعیین کرد بچه های که در سنین نوزادی آب ریزش بینی و سرفه بیشتری داشته اند و بیشتر این دارو را گرفته اند احتمال ابتلا به آسم در آنها بیشتر است. در این مطالعه حدود 205 هزار کودک مورد آنالیز قرار گرفتند و تعیین شد بچه های که در نوزادی از استامینوفن استفاده نموده اند 47 درصد بیشتر از بچه ها دیگر احتمال ابتلا به آسم دارند.

از داروی استامینوفن به طور معمول در مواقع تب خفیف، دردهای ملایم و سردردها استفاده می گردد. استفاده معمولی از استامینوفن حدود 61 درصد احتمال ابتلا به آسم را افزایش می دهد اما مصرف دوزهای بالا در سال اول زندگی حتی اگر ماهی یک بار هم باشد احتمال خطر را تا سه برابر افزایش می دهد.

استفاده معمولی از این دارو به مصرف سالی یک بار یا میانه کمتر از ماهی یک بار گفته می گردد. شک به ارتباط بین این دارو و آسم بچه ها به علت افزایش هم زمان این بیماری و مصرف دارو در سال های اخیر به وجود آمد و تحقیقات صحت این ادعا را اثبات کرد ه اند. یکی از فرضیه ها این است که استامینوفن مقدار آنتی اکسیدان ها را در بدن کاهش می دهد. این آنتی اکسیدان ها با جلوگیری از به وجود آمدن رادیکال های آزاد آثار مفیدی برای بدن دارند و جلوی آسیب های این مولکول ها را می گیرند. با کاهش آنتی اکسیدان ها در بدن از طریق این دارو، ریه ها در معرض استرس اکسیداتیو قرار می گیرند و آسم به وجود می آید.

این نظر دکتر بیزلی یکی از محققان این پژوهش است. به عقیده ایشان استامینوفن به غیر از آسم، کودک را در سنین شش تا هفت سالگی در معرض بیماری هایی مانند اگزما و حساسیت فصلی (آب ریزش بینی، عطسه و التهاب مخاطات) هم قرار می دهد.

با این همه محققان تاکید نموده اند که استامینوفن همچنان باید به اسم داروی اصلی درمان سرماخوردگی های اطفال و بیماری های خفیف نوزادان مصرف گردد چون تنها داروی جایگزین آن آسپرین، ممکن است عوارض خطرناکی مانند نشانگان نادر و خطرناک تری را در پی داشته باشد و مدت هاست که مصرف آن توصیه نمی گردد. به همین علت باید از همان داروی استامینوفن اما به مقدار کافی استفاده و مصرف آن را کنترل کرد.

یک نکته مهم دیگر که در جریان این مطالعه تعیین شد ارتباط بین حساسیت فصلی و آب ریزش بینی در بچه ها و احتمال ابتلا به آسم بزرگسالی در آنان است. آنالیز 6461 نفر در 14 کشور جهان نشان داد که کسانی که در کودکی دچار آب ریزش بینی و حساسیت و رینوره بودند 5/3 برابر بیشتر محتمل است که در بزرگسالی گرفتار آسم شوند.

این مساله با توجه به تاثیر مصرف استامینوفن در بروز آب ریزش های فصلی بینی و حساسیت فصلی نشان می دهد والدینی که این دارو را بیش از مقدار به کودک خود می دهند باید نگران بیماری های آسم کودکی و حتی در سنین بزرگسالی باشند.

منبع:www.salamat.com

منبع: راسخون
انتشار: 3 مهر 1400 بروزرسانی: 3 مهر 1400 گردآورنده: tour-srilanka.ir شناسه مطلب: 1153

به "استامینوفن، آسم بچه ها را شعله ور می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "استامینوفن، آسم بچه ها را شعله ور می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید