استولنتبرگ: ناتو کنار اوکراین ایستاده است

به گزارش تور سریلانکا، دبیر کل ناتو در گفت وگو با وزیر خارجه اوکراین گفت که از تمامیت ارضی اوکراین حمایت می نماید و هرگز حضور روسیه در کریمه را به رسمیت نمی شناسد.

استولنتبرگ: ناتو کنار اوکراین ایستاده است

به گزارش گروه سیاسی خبرنگاران، دبیر کل ناتو سه شنبه در گفت وگو با وزیر خارجه اوکراین از حمایت این ائتلاف از کی یف در دور تازه تنش این کشور با روسیه اطلاع داد.

به نوشته وبگاه یوکرین تی وی ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو در ملاقات با دمیترو کولبا وزیر امور خارجه اوکراین با حمایت از کی یف، حضور نیروهای روسی در مرز با این کشور را محکوم کرد.

استولنتبرگ گفت: ما به طور جدی در خصوص آخرین تحولات نگران هستیم. در هفته های اخیر روسیه هزاران نیرو را به مرز اوکراین منتقل نموده است. این بزرگترین تمرکز نیروهای روسی از زمان الحاق کریمه در سال 2014 است. تجمع قابل توجه نیروهای روسی غیرقابل توجیه است و ما بسیار نگران هستیم.

استولتنبرگ گفت، روسیه باید جلوی این تجمع نظامی در اطراف اوکراین و اقدام های تحریک نماینده را متوقف کند. دبیرکل ناتو تأکید کرد که از تمامیت ارضی اوکراین حمایت می نماید و هرگز حضور روسیه در کریمه را به رسمیت نمی شناسد.

وی در ادامه گفت:حمایت ناتو از حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین پایدار است. ما همچنان از روسیه می خواهیم که پشتیبانی از شبه نظامیان در شرق اوکراین را متوقف نموده و نیروهای خود را از خاک اوکراین خارج کند. ناتو در کنار اوکراین ایستاده است.

این در حالی است که کاخ سفید نیز سه شنبه شب به وقت تهران از تماس رئیس جمهور آمریکا با همتای روس خود و اعلام حمایت از اوکراین در جراین این رایزنی اطلاع داد.

سخنگوی کاخ سفید در این زمینه اظهار داشت که جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در گفت وگو با ولادیمیر پوتین رئیس جمهورروسیه بر امنیت و تمامیت ارضی اوکراین تاکید نموده است. به گفته سخنگوی کاخ سفید، جو بایدن نسبت به تقویت مواضع نظامی روسیه در کریمه و مرزهای اوکراین ابراز نگرانی و به مسکو توصیه نموده از شدت تنش ها بکاهد.

همزمان با تشدید تنش بین مسکو و کی یف، رسانه ها از سفر فردا چهارشنبه وزیر دفاع و خارجه آمریکا به بروکسل برای برگزاری نشستی مجازی با وزرای دفاع و خارجه کشورهای عضو ناتو اطلاع دادند.

سال 2014 دولت روسیه به وسیله برگزاری همه پرسی، شبه جزیره کریمه را به خاک خود الحاق کرد که چالش هایی را در پی داشت. اوکراین و روسیه در سال 2015 و در قالب نشست نرماندی، در کنار آلمان و فرانسه به توافق رسیدند اما در سرانجام یافتن درگیری های مرزی ناموفق بودند.

اوکراینی ها هفته گذشته روسیه را به استقرار نیروهای نظامی در اطراف مرزهای مشترک متهم کردند و مدعی شدند جدایی طلبان تحت حمایت روسیه به صورت سیستماتیک، آتش بس در شرق اوکراین را نقض می نمایند. روسیه ادعای اوکراین را رد نموده و با هشدار به آمریکا اعلام نمودهبه نفع آمریکاست که کشتی های جنگی خود را از کریمه و سواحل روسیه دور نگه دارد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 19 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 19 اردیبهشت 1400 گردآورنده: tour-srilanka.ir شناسه مطلب: 945

به "استولنتبرگ: ناتو کنار اوکراین ایستاده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "استولنتبرگ: ناتو کنار اوکراین ایستاده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید