اغراق بعضی شعرها در شأن علی (ع) نیست

به گزارش تور سریلانکا، محمد سلمانی از شعرهایی که باور مخاطب را ضعیف می نمایند، می گوید و اظهار می نماید: اغراق های بعضی شعرها در شأن حضرت علی (ع) نیست.

اغراق بعضی شعرها در شأن علی (ع) نیست

این شاعر در گفت وگو با خبرنگاران، درباره کیفیت شعر معاصر در موضوع سیره حضرت علی (ع) اظهار کرد: باید درباره شعرهای آیینی که سروده می گردد، آسیب شناسی انجام گردد، چون اغراق ها و غلوهایی در برخی از سروده ها دیده می گردد که اصلا در شأن آن حضرت نیست.

او در ادامه گفت: شاعران باید در شعرهای شان خصوصیات آن حضرت را واقعی تر و انسانی تر بیان نمایند تا درس یا آموزه ای برای مردم و مخاطبان باشد. اما آسیب شناسی شعرهای آیینی در حوصله این فرصت کوتاه نمی گنجد و جلسات مستمری را می طلبد که کارشناسان بنشینند و این شعرها را آنالیز نمایند.

سلمانی با بیان این که در شعرهای آیینی نسل امروز آسیب هایی وجود دارد که در گذشته هم بوده است اظهار کرد: هم در پیشینه ادبی مان و هم در میان شعرهایی که توسط نسل امروز سروده می گردد، شعرهایی که با مضمون حضرت علی (ع) سروده می گردد، زیاد داریم؛ در میان این ها هم گونه های خوب وجود دارد و هم گونه هایی که اشکالات و ایرادهایی دارند که باید برطرف شوند.

او اضافه نمود: در شعرها پیش از این هم اغراق و غلو وجود داشته است، اما گاهی در شعرها چیزهایی را به حضرت علی (ع) نسبت می دهند که مخاطب را زیر سوال می برد، و وقتی مخاطب باهوش و هوشمندی این شعرها را می خواند، باورهایش را ضعیف می نماید.

این شاعر همچنین با اشاره به مشاهدات خود از سروده های شاعران در فضای مجازی اعلام کرد: شاعران ما در دوره ها و مناسبت های مختلف در فضای مجازی فعالیت داشته اند و برای ماه رمضان هم برنامه هایی گذاشته اند، مطالعات شان را در یک حوزه خاص متمرکز نموده و بیشتر تفحص می نمایند و مثلا می گویند که می خواهند کتابی را بخوانند؛ در نتیجه انگیزه سرودن شان در این ماه بیشتر می گردد و هم برای ماه رمضان و هم درباره شهادت حضرت علی (ع) شعر می گویند.

محمد سلمانی در خاتمه با یادآوری این که صدا و سیما باید به شعر درباره حضرت علی (ع) و شعرهای متناسب در ماه رمضان بیشتر بپردازد، گفت: شاعران با اعتقادات روز مردم حرکت می نمایند. در یک دوره باورها عمیق تر و در یک دوره باورها سطحی تر می گردد و شاعران چون از خود مردم هستند و زبان مردم را دارند زبان روز مردم در آن ها دیده می گردد و برای همین تفاوت هایی در شعر دوره های مختلف می بینیم.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 8 مرداد 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: tour-srilanka.ir شناسه مطلب: 361

به "اغراق بعضی شعرها در شأن علی (ع) نیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اغراق بعضی شعرها در شأن علی (ع) نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید