اولین پوسترهایی که مردم را به سینما کشاند!

به گزارش تور سریلانکا، پوسترهای سینمایی را یکی از مهمترین راه های تبلیغات و جذب مخاطب می دانند؛ هنری که همزمان با ورود پرده نقره ای به کشور، در ایران نیز شکل گرفت و با پشت سر گذاشتن فراز و فرودهای زیاد، همچنان نقش بسیار مهمی را در جذب مخاطبان ایفا می نماید. هرچند بعضی معتقدند که طراحی پوستر در ایران به سمت ستاره محوری رفته و در عین حال بعضی دیگر بر این باورند که هنر طراحی پوستر همگام با سینما با پیشرفت های زیادی همراه بوده است.

اولین پوسترهایی که مردم را به سینما کشاند!

از وبسایت ویکی پدیا دیدن نمایید.

به گزارش خبرنگاران، طراحی پوستر فیلم یکی از ابزارهای مهم در تبلیغ و جذب مخاطب محسوب می گردد که طبیعتاً اگر از سطح کیفی خوبی برخوردار باشد، می تواند نقش بسیاری مهمی در سرنوشت یک اثر ایفا نماید. هرچند که به باور بعضی کارشناسان با پیشرفت روزافزون فناروری های ارتباطی، دیگر پوسترها همچون سابق نمی توانند در عرصه جذب مخاطب یکه تازی نمایند، اما با این وجود باز هم نمی توان منکر تاثیرگذاری آنها شد.

می توان گفت که تاریخ طراحی پوستر فیلم در ایران همان با شروع ورود سینما به کشور بود. 21 مهر 1286، اولین آگهی نمایش فیلم در عکاسخانه روسی خان ایوانف و در روزنامه حبل المتین چاپ شد. با استقبال روزافزون مردم و رسمیت یافتن سینما در جامعه ایرانی، در پاییز 1288 اولین پوستر سینمای ایران به معنای دعوت به تماشای فیلم در سینما فاروس منتشر شد. البته باید این نکته را در نظر داشت که این پوستر بر اساس مدارک تاریخی موجود به عنوان اولین پوستر فیلم شناخته می گردد و احتمالا پوسترهای دیگری نیز قبل از این تاریخ به چاپ رسیده اند.

در این میان طبیعی است که اگر پوستر فیلم بتواند هیجان کافی را در مخاطب برانگیزد و منجر به ترغیب او برای خرید بلیط گردد، پیروز بوده است و در غیر این صورت ارتباط برقرار نکردن پوستر با مخاطب می تواند ارتباط مستقیم با کاهش فروش فیلم داشته باشد. بنابراین هنر سینما نه تنها یک رابطه محکم با هنر گرافیک دارد بلکه نیازمند آن است.

بر همین اساس در این گزارش به مناسبت هفته گرافیک، بعضی از پوسترهای سینمای ایران در سال های نخست که صنعت سینما در ایران در حال رونق دریافت بود تا اوایل دهه 50، مرور شده است.

بعضی از اطلاعات این گزارش از کتاب صد و پنج سال اعلان و پوستر فیلم در ایران به قلم زنده یاد مسعود مهرابی، برداشته شده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 8 خرداد 1400 بروزرسانی: 8 خرداد 1400 گردآورنده: tour-srilanka.ir شناسه مطلب: 980

به "اولین پوسترهایی که مردم را به سینما کشاند!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اولین پوسترهایی که مردم را به سینما کشاند!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید