بومی سازی روش فناورانه برای پرورش سخت پوستان به وسیله محققان کشور

به گزارش تور سریلانکا، به گزارش خبرنگاران به نقل از معاونت علمی و فناوری، سه دهه از شروع پرورش میگو در ایران می گذرد. با این وجود فراوری آن در واحد سطح تغییر چندانی نکرده است و در هر هکتار حدود 3 تن میگو فراوری می گردد. اما با روش های فناورانه می توان بهره وری آن را بالا برد و در هر 500 متر مربع 3 تن میگو فراوری کرد.

بومی سازی روش فناورانه برای پرورش سخت پوستان به وسیله محققان کشور

بیوفلاک یکی از این روش های فناورانه است. در این روش شرایط فراوری تحت کنترل است و همین موضوع خود بروز بیماری را به حداقل می رساند. بعلاوه تعویض آب هم در این روش پایین می آید که خود این مسئله آلودگی محیط زیست را کاهش می دهد.

بعلاوه در این سیستم مواد دفعی میگو همراه مواد غذایی مانده در آب به وسیله باکتری های موجود مصرف می گردد و فراوری فلاک می نماید. فلاک های فراوری شده به وسیله میگو به اسم غذا مصرف می شوند و باعث بهبود ضریب تبدیل غذایی می شوند. علاوه بر این به علت تحت کنترل بودن شرایط محیط پرورشی می توان تا سه دوره در سال فراوری داشت.

حال محققان و متخصصان کشور در کوشش هستند این روش را برای نخستین بار در کشور طراحی و اجرایی نمایند.

طرح فراوری متراکم میگو به روش بیوفلاک در شهرستان کنارک با حمایت کارگروه تخصصی توسعه فناوری های آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری آغاز شده است. با اتمام عملیات اجرایی و آغاز فاز بهره برداری، فناوری های مربوطه بومی سازی می گردد و فراوری متراکم میگو را با حداقل تعویض آب شاهد هستیم.

البته این طرح مزایای دیگری هم دارد که می توان به توسعه فناوری و تجاری سازی مزارع هوشمند پرورش میگو، توسعه کسب رو کار پرورش میگو به صورت گلخانه ای در منطقه ها کم برخوردار، ترویج کسب و کارهای عرضه آبزیان به صورت تازه، توسعه فراورینمایندگان تجهیزات و ملزومات آبزی پروری اشاره نمود.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 4 آبان 1400 بروزرسانی: 4 آبان 1400 گردآورنده: tour-srilanka.ir شناسه مطلب: 1187

به "بومی سازی روش فناورانه برای پرورش سخت پوستان به وسیله محققان کشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بومی سازی روش فناورانه برای پرورش سخت پوستان به وسیله محققان کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید