خبرنگاران زنجان جزو 10 استان برتر معدن خیز کشور است

به گزارش تور سریلانکا، زنجان- خبرنگاران- استاندار زنجان گفت: این استان در کنار مزین بودن به پایتخت شور و شعور حسینی، دیار غواصان دریادل و مهد خیران، یکی از 10 استان برتر معدن خیز کشور بوده و هم اکنون بیش از 50 واحد شمش روی در این استان فعالیت می نمایند.

خبرنگاران زنجان جزو 10 استان برتر معدن خیز کشور است

فتح الله حقیقی روز چهارشنبه در مراسم افتتاح معدن زیرزمینی سولفوره انگوران اضافه نمود: ظرفیت اسمی این واحدها 300 هزار تن است اما بنا به دلایلی با 50 درصد ظرفیت، فعالیت دارند.

وی اعلام کرد: شمار معادنی که بارنامه اخذ می کردند از 120 معدن در سال 97 به 250 مورد رسیده که نشان از افزایش مطلوب فعالیت معدنی در زنجان دارد.

حقیقی اضافه نمود: با وجود معادن غنی و ارزشمند در استان زنجان، هیچ زمانی به ویژه در سال های اخیر خام فروشی ننموده ایم و چرخه فراوری به صورت کامل است و مواد را به صورت فرآوری شده به فروش می رسانیم.

وی با بیان اینکه 75 درصد صادرات استان، صنایع معدنی است، گفت: به دلیل اینکه خام فروشی نمی کنیم، متوسط ارزش هر تن کالای صادراتی استان بیش از 2.5 برابر متوسط کشوری بوده و چون واردات استان مواد اولیه است ارزش هر تن کالای وارداتی استان نیز نصف متوسط کشور است.

استاندار زنجان گفت: میزان حقوق دولتی اخذ شده از معادن استان از 14 میلیارد تومان به 32 میلیارد تومان افزایش پیدا نموده است.

وی با بیان اینکه زنجان، سومین استان امن کشور بوده و در بهبود فضای کسب و کار نیز رتبه سوم را دارد، گفت: در سال گذشته نه تنها هیچ واحد فراوریی به واحدهای تعطیل استان اضافه نشد بلکه 11 واحد که بین چهار تا 11 سال تعطیل بودند با بیش از یک هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری به چرخه فراوری بازگشتند.

وی گفت: هفت واحد فراوریی با سه هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری نیز به واحدهای استان اضافه شد.

حقیقی با بیان اینکه مجموعه مدیریتی استان در خدمت واحدهای فراوریی بوده و مسائل آن ها را پیگیری و برطرف می نماید، توضیح داد: در برابر این امر از واحدها خواسته ایم تا از نیروهای بومی استان در واحدها به کارگیری نمایند مگر اینکه نیروی متخصص آن حوزه در استان نباشد.

وی گفت: معادن متعددی از جمله معدن آلونیت با ذخیره قطعی 80 میلیون تن در زاج کندی وجود دارد که آماده واگذاری به ایمیدرو یا قرارگاه خاتم هستیم.

وی توضیح داد: شرط واگذاری معادن این است که واحد فرآوری نیز در کنار معدن، ایجاد گردد.

حقیقی با بیان اینکه از 67 نوع ماده معدنی کشور 36 نوع در استان زنجان استخراج می گردد، گفت: مطلوب است تا معادن با این طرفیت، توجه و عنایت ویژه ای نیز به توسعه شهرستان و جاده ها روستایی داشته باشند.

وی ابراز کرد: امیدواریم با اختصاص اعتبار لازم از سوی معدن انگوران، جاده زنجان- دندی- تکاب به زودی به بهره برداری برسد و بتوان از آن استفاده کرد.

ReplyForward

منبع: ایرنا
انتشار: 2 مهر 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: tour-srilanka.ir شناسه مطلب: 493

به "خبرنگاران زنجان جزو 10 استان برتر معدن خیز کشور است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران زنجان جزو 10 استان برتر معدن خیز کشور است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید