مورد خاص واکسیناسیون بیماران خاص

به گزارش تور سریلانکا، یازدهم فروردین به طور رسمی اعلام شد، افرادی که در گروه بیماران خاص قرار می گیرند، می توانند برای تزریق واکسن به مراکز درمانی مراجعه نمایند؛ اتفاقی که شاید ابتدا خوشایند بود اما کمی بعد مسائل بیماران خاص آغاز شد. یکی از این مسائل تعیین نبودن مراکز واکسیناسیون بیماران خاص بود.

مورد خاص واکسیناسیون بیماران خاص

به گزارش خبرنگاران به نقل از روزنامه خبرنگاران، مسائل این گروه از بیماران اما به چنین مساله ای محدود نشد، چون کمبود واکسن در دوره هایی باعث شد بسیاری از بیماران خاص در صف های طولانی منتظر بمانند.

چند روز پیش فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران، از افزایش سرعت واکسیناسیون بیماران خاص گفت و بیان کرد مراکز واکسیناسیون بیماران خاص زیرنظر دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزایش و به چهار مرکز می رسد و به زودی 35 هزار بیمار خاص در تهران واکسینه می شوند.

درست است که واکسیناسیون بیماران خاص، با این وعده قرار است سرعت بیشتری بگیرد اما یک مشکل هنوز باقی مانده است و آن این که بسیاری از این بیماران تمایلی به واکسینه شدن ندارند. دلیل این بی میلی به نظر مدیران انجمن های بیماران خاص، نبود مطلعی و نیز تبلیغات ضد واکسن است که در شبکه های مجازی وجود دارد.

با این وجود اما به گفته مهدی شادنوش، رئیس مرکز مدیریت بیماری های وزارت بهداشت حدود 70هزار نفر از بیماران خاص واکسن زده اند. این درحالی است که بیماران از بی توجهی های دیگری نیز رنج می برند، بی توجهی هایی که کمبود دارو و افزایش حدود200 درصدی بهای دارو را در پی داشته است.

مردمی که نامطلع هستند

این روزها مسائل واکسیناسیون بیماران خاص کاهش پیدا نموده و آنطور که یونس عرب، مدیرعامل انجمن تالاسمی ایران به ما می گوید، روزهای ابتدای واکسیناسیون بسیاری از پرسنل کادردرمان درک درستی از تزریق واکسن به بیماران خاص نداشتند و نمی دانستند که فرایند تزریق و نیز مراقبت پس از تزریق برای آنها چگونه باید باشد .

او ادامه می دهد: می توان گفت عمده افراد بزرگسالی که به بیماری تالاسمی مبتلا هستند، واکسینه شده اند.

درست است که فرایند واکسیناسیون پیشرفت داشته اما هنوز هم مسائلی وجود دارد. یکی از چالش هایی که افراد مبتلا به تالاسمی با آن رو به رو هستند، تخصیص و تزریق دوز دوم واکسن است . آن طور که رئیس انجمن تالاسمی کشور می گوید، بیش از 10هزار نفر مبتلا به تالاسمی در کشور واکسینه شده اند اما این عدد، در مقابل حدود 18هزار و700 فردی که در کشور به بیماری تالاسمی مبتلا هستند، اندک است.

عرب می گوید بخشی از جمعیت مبتلایان به تالاسمی در سنین کودکی قرار دارند و نمی توانند واکسن بزنند او اما از درصد قابل توجهی از افراد مبتلا به تالاسمی صحبت می نماید که به خاطر تبلیغات منفی در امر واکسیناسیون، تمایلی به واکسینه شدن ندارند : در یکی از شهرهای کشور حدود 60فرد مبتلا به تالاسمی وجود دارد اما فقط 13نفر از آنها برای تزریق واکسن مراجعه نموده اند.

او دلیل این مهم را نامطلعی مردم و نیز بی توجهی وزارت بهداشت و درمان در امر مطلع سازی می داند. درست است که این روزها بسیاری از افراد مبتلا به تالاسمی در حال واکسینه شدن هستند اما مشکل اصلی این روزهای آنها نه کرونا که تامین داروها و تجهیزات پزشکی است. به گفته عرب در چند ماه گذشته و با نوسانات ارزی، بسیاری از دارو و تجهیزات پزشکی، با افزایش قیمت سرسام آوری روبه رو شده است.

این روزها بسیاری از افراد مبتلا به تالاسمی نیز با افزایش 200درصدی هزینه های دارویی روبه رو هستند. اگر در هفته گذشته، آنها داروهای مکمل کلسیم را 60هزار تومان می خریدند حالا باید حدود 200هزار تومان هزینه

پرداخت نمایند. اگر در ماه گذشته، بعضی از افراد مبتلا به تالاسمی داروی IVIG را 700هزار تومان می خریدند این روزها باید حدود 3تا4میلیون تومان برای تهیه این دارو هزینه نمایند.

افزایش قیمت دستگاه پمپ دسفرال (دستگاه همراه که کار آهن زدایی را انجام می دهد) اما از همه بیشتر است؛ در چند ماه گذشته این دستگاه 6برابر افزایش قیمت داشته و اگر ماه گذشته 3 میلیون تومان به فروش می رسید، این روزها حدود 18میلیون تومان به فروش می رسد.

حالا به همه این ها باید فهرست بلندبالایی از داروها و تجهیزات پزشکی را که موردنیاز افراد مبتلا به تالاسمی است، اضافه نمود؛ فهرست بلندبالایی از داروهای قلبی،عروقی و کلیوی. این درحالی است که هر روز پوشش بیمه ای بیماران خاص و افراد مبتلا به تالاسمی آب می رود.

خطر تبلیغات ضد واکسن

حدود دو ماه پیش بود که به طور رسمی اعلام شد بیماران خاص می توانند برای تزریق واکسن به مراکز معین شده و بیمارستان هایی که به بیماران خاص، خدمات درمانی می دهند مراجعه نمایند. اما در این مدت واکسیناسیون بیماران خاص که جمعیت شان حدود 540 هزار نفر برآورد می گردد به کندی اجرا شده است. به نظر احمد قویدل، مدیرعامل پیشین انجمن هموفیلی، دلیل کندی واکسیناسیون بیماران خاص، مشکل در توزیع واکسن کروناست. به گفته او واکسن کرونا به خوبی و توسط وزارت بهداشت و درمان تامین شده اما این بخش توزیع واکسن است که به درستی فعالیت نمی نماید.

این درحالی است که قویدل می گوید این تنها دلیل آمار پایین واکسینه شدن افراد مبتلا به هموفیلی نیست. به گفته قویدل آمار واکسیناسیون افراد مبتلا به بیماری هموفیلی پایین است و از 700 نفری که تنها در تهران باید به دو مرکز واکسیناسیون مراجعه می کردند، فقط 200 نفر برای تزریق واکسن مراجعه نموده اند. آن طور که او می گوید، دلیل اصلی عدم تمایل افراد مبتلا به هموفیلی برای تزریق واکسن، تبلیغات منفی و عدم مطلعی از اثرات مثبت واکسن است. قویدل شرح می دهد که وزارت بهداشت و درمان از اثرات مثبت واکسینه شدن افراد مبتلا به بیماری های خاص، نگفته و بسیاری از افرادی که به بیماری خاص مبتلا هستند فریب تبلیغات منفی شبکه های مجازی را خورده اند. درست است که بسیاری از افراد مبتلا به هموفیلی، تمایلی به تزریق واکسن ندارند اما دلیل نمی گردد که آنها نخواهند فرایند درمان را انجام دهند یا داروهایشان را مصرف ننمایند. شرایط تامین دارو برای افراد مبتلا به بیماری هموفیلی از نظر قویدل خوب است؛ چراکه کشور در فراوری داروی فاکتور 7 و 8 پیشرفت های خوبی نموده و به خودکفایی رسیده است. او می گوید بسیاری از افرادی که مبتلا به بیماری هموفیلی هستند، از داروی ایرانی استفاده می نمایند. با این وجود، مسائل فراوری دارو اما همچنان وجود دارد؛ بعضی از افراد مبتلا به بیماری هموفیلی باید داروی فاکتور 9 مصرف نمایند؛ دارویی که از پلاسما و با روش هسته ای فراوری می گردد و چون ایران تحریم است، پلاسماهای خون از داوطلبان گرفته و به شرکتی در آلمان فرستاده می گردد تا فرایند فراوری فاکتور 9 در آن کشور انجام گردد و دوباره به ایران بازگردد؛ اتفاقی که باعث افزایش قیمت داروی فاکتور 9 در بازار دارویی می گردد. قویدل می گوید که اگر تحریم ها وجود نداشت، داروهای بیماران مبتلا به هموفیلی، ارزان تر و در دسترس تر بودند.

او می گوید با هر کمبود دارویی که به دلیل نوسانات ارزی به وجود می آید، بسیاری از افراد مبتلا به هموفیلی دچار معلولیت می شوند؛ اگر دارو به افراد مبتلا به هموفیلی نرسد، صدمات جبران ناپذیری به آنها وارد می گردد.

قویدل می گوید که به جز مسائل دارویی هزینه های درمان نیز افزایش پیدا نموده و این درحالی است که کمیت و کیفیت خدمات روزانه کاهش پیدا می نماید. او شرح می دهد که در گذشته خدمات درمانی زیادی به افراد مبتلا به بیماری هموفیلی داده می شد، این روزها اما وزارت بهداشت و درمان هر روز از خدمات ارائه شده بیماران خاص و افراد مبتلا به بیماری هموفیلی کم می نماید؛ امروز برای هر فرد مبتلا به هموفیلی تا سقف دو میلیون تومان خدمات رایگان ارائه می گردد و اگر هزینه خدمات بیشتر از این باشد، خود بیماران باید هزینه ها را پرداخت نمایند؛ فشاری که روی شانه افراد مبتلا به بیماری هموفیلی و خانواده های شان بیشتر از گذشته سنگینی می نماید .

رنج ام اس

بیماران مبتلا به ام اس نیز این روزها دغدغه های زیادی دارند؛ دغدغه هایی که افزایش هزینه های دارو و درمان در آتش آنها می دمد.

عبدالحسین هوشمند، رئیس انجمن ام اس به ما می گوید : روزهای ابتدایی واکسیناسیون تعداد اندکی واکسن به عنوان سهمیه به بیماران خاص اختصاص داده شد؛ مسئله ای که فرایند واکسیناسیون را کند کرد. هوشمند می گوید با درخواست های بی شمار از وزارت بهداشت و درمان، توانستند سهمیه واکسن را افزایش دهند. حالا 60 تا 70 درصد افراد مبتلا به ام اس دوز اول واکسن را در همه استان ها به جز تهران تزریق نموده اند و در بعضی از استان ها نیز دوز دوم واکسن در حال تزریق است. در تهران اما شرایط فرق می نماید و این فرایند کندتر است. در پایتخت، 30 هزار فرد مبتلا به بیماری ام اس زندگی می نمایند اما حدود 5000 نفر از آنها واکسن کرونا تزریق نموده اند. آن طور که مدیرعامل انجمن ام اس می گوید، فرایند واکسیناسیون در تهران از دیگر شهرها کندتر است، چرا که تعداد افراد مبتلا به بیماری ام اس در این کلانشهر از دیگر شهرها بیشتر است.

دانشگاه های علوم پزشکی تهران، شهید بهشتی و ایران، مسؤول تزریق واکسن کرونا به بیماران خاص هستند و مدیران انجمن های بیماران خاص از دانشگاه های علوم پزشکی خواسته اند تا سهمیه واکسن بیشتری را برای واکسینه کردن افراد مبتلا به بیماری های خاص در نظر بگیرند . درخواستی که البته با قول و قرارهایی همراه بوده و وزارت بهداشت و درمان قول مساعد داده تا واکسن بیشتری برای واکسینه کردن بیماران خاص درنظر بگیرد. مصرف دارو و استفاده از روش های درمانی خاص، همواره دغدغه افراد مبتلا به بیماری ام اس نیز بوده است .

بنابراین خرید دارو و مراجعه به مراکز درمانی برای انجام فرایند درمان برای آنها همیشگی است.

هوشمند می گوید: هر کدام از افراد مبتلا به بیماری ام اس می توانند از بسته خدماتی وزارت بهداشت و درمان استفاده نمایند. این بسته خدماتی شامل 25 خدمت است. نکته مهم اما افزایش هزینه های خدمات مکمل است. افرادی که به بیماری ام اس مبتلا می شوند، داروهای مکمل مانند کلسیم استفاده می نمایند یا این که در دوره درمان باید از لوازم بهداشتی خاص استفاده نمایند یا این که در فرایند درمان خود باید در جلسات کاردرمانی یا توانبخشی شرکت نمایند؛ این در حالی است که تامین این نیازها بسیار پرهزینه است و چون در فهرست خدمات بسته وزارت بهداشت و درمان و نیز تحت پوشش بیمه قرار نمی گیرد، افراد مبتلا به بیماری ام اس برای ادامه فرایند درمان، خود باید هزینه این خدمات را پرداخت نمایند؛ بنابراین عمده مسائل درمانی افراد مبتلا به بیماری ام اس در خدمات مکمل خلاصه شده است .

موج منفی در فضای مجازی

درست است که روزانه حدود 500 سالمند و بیمار خاص واکسن کرونا تزریق می نمایند اما این روزها در فضای مجازی، تبلیغات منفی زیادی برای انواع واکسن های کرونا وجود دارد؛ اتفاقی که باعث شده بسیاری از بیماران خاص بترسند و نخواهند واکسن کرونا تزریق نمایند. آن طور که یونس عرب می گوید، بسیاری از افراد مبتلا به بیماری های خاص از درمان های جدید یا مصرف داروهای جدید می ترسند و حتی دو تا سه سال زمان می برد تا آنها قبول نمایند درمان جدیدی را انجام دهند. این درحالی است که بعضی افراد ندانسته با انتشار پیغام های نادرست در فضای مجازی به این ترس دامن می زنند. مثلا بسیاری به اشتباه ادعا می نمایند واکسن های کرونا حاوی میکروچیپ است. آنها به این ترس و شایعه دامن می زنند که بعضی دولت ها می خواهند از این طریق شهفرایندان را کنترل نمایند.

هرچند چنین ادعاهایی باعث ترس افراد دیگر جامعه هم شده اما افراد مبتلا به بیماری های خاص به دلیل شرایطی که با آن رو به رو هستند بیشتر تحت تاثیر قرار می گیرند و به اشتباه تصور می نمایند شاید واکسن شدت بیماری آنها را بیشتر کند. در فضای مجازی بعضی با مطرح کردن سوال های عجیب، ترس بیماران خاص را بیشتر می نمایند؛ مثلا می پرسند چرا بیماران خاص باید قبل از مردم عادی واکسینه شوند؟ این درحالی است که پاسخ این سوال کاملا معین است، چرا که به دلیل بیماری سیستم ایمنی بعضی از آنها ضعیف تر از افراد دیگر است و به همین دلیل بهتر است در اولویت تزریق واکسن قرار بگیرند.

با شرایط خاص

مرد مو سفید نموده اما قامتی صاف دارد و دستانش به نسبت افراد سالمندی که واکسن تزریق می نمایند، جوان تر است. مرد می گوید که مبتلا به هموفیلی و جزو بیماران خاص است و به خاطر همین با داشتن حدود 50سال سن، برای تزریق واکسن مراجعه نموده و بعد از چندبار مراجعه و پرس وجو متوجه شده در خانه سلامت منطقه فرمانفرمانیان می تواند واکسن تزریق کند و از محل زندگی اش یعنی محله ای در شمال غرب پایتخت به جنوب تهران مراجعه نموده است. می گوید که برای واکسن زدن باید پفراینده پزشکی اش در مرکز سلامت تایید گردد که تایید مدارک یک ساعتی وقتش را گرفته است.

او می گوید: به یک ساعت انتظار راضی ام و این مدت زمان انتظار در مقابل چهار روز تهرانگردی برای تزریق واکسن می ارزد. مرد میانسال می گوید که به چند بیمارستان برای تزریق واکسن مراجعه نموده و این در حالی است که کارمندان آن بیمارستان ها اعلام نموده اند که واکسن تزریق نمی نمایند.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 11 تیر 1400 بروزرسانی: 11 تیر 1400 گردآورنده: tour-srilanka.ir شناسه مطلب: 1030

به "مورد خاص واکسیناسیون بیماران خاص" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مورد خاص واکسیناسیون بیماران خاص"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید