خبرنگاران میزان تاثیر کنکور بر انتخاب دانشجویان کاهش یابد

به گزارش تور سریلانکا، تهران- خبرنگاران- رییس دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی گفت: نحوه پذیرش دانشجو به ویژه دانشجویان دکتری به وسیله کنکور مثل هندوانه دربسته است و توان علمی دانشجویان با یک آزمون چندساعته معین نمی گردد. برای گزینش بهتر دانشجویان ضروری است درصد تاثیر کنکور بر انتخاب دانشجو کاهش یابد.

خبرنگاران میزان تاثیر کنکور بر انتخاب دانشجویان کاهش یابد

فرهاد یکه یزدان دوست روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش خبرنگاران در مورد شیوه پذیرش دانشجویان دکتری در دانشگاه ها گفت: در نظام آموزشی دنیا اساتید مشاور در مرحله انتخاب دانشجوی دکتری اختیار بیشتری دارند و نتیجه بهتری داشته اند اما در کشور ما سیستم به این شکل نیست.

وی ادامه داد: بسیار در تمام مراحل کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری دیده شده است که یک روز امتحان نشان دهنده توانایی فرد نیست و در بعضی موارد افراد دارای نمره پایین خوش درخشیده و رتبه افراد دارای نمره های بالا قابل انتظار نبوده است.

رییس دانشگاه خواجه نصیر طوسی اضافه نمود: هدفی که دانشگاه ها دارند، افزایش کیفیت دانشجویان در مقطع دکتری است و برای حفظ کیفیت دانشجویان، نمونه هایی در کشورهای پیشرفته وجود دارد که مطلوب است. ما نیز در آموزش عالی این موارد را لحاظ می کنیم.

یزدان دوست با بیان اینکه احتیاج است درصد تاثیر کنکور بر پذیرش دانشجوی دکتری کاهش یابد، توضیح داد: در مقطع دکتری پذیرش به وسیله کنکور مثل هندوانه در بسته است چرا که ما اطلاع دقیقی از شرایط کیفی و مهارتی دانشجو نداریم.

وی تاکید نمود: در مرحله پذیرش دانشجوی دکتری احتیاج است شرایط دانشجو در مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و توانایی استاد و دانشجو به طور کامل آنالیز گردد. همچنین موضوع و جامعیت رساله او توسط اساتید آنالیز و سپس دانشجو جذب گردد و درصد تاثیر کنکور بر این انتخاب درصد بسیار کمی باشد.

رییس دانشگاه صنعتی خواجه نصیر بیان کرد: احتیاج است انتخاب دانشجوی دکتری با شناخت کامل و گزینش صحیح در دانشگاه ها انجام گردد و این موضوع را نمی توان در گرو یک روز کنکور، پاسخ به چند تست و سوال تشریحی و دخیل بودن شرایط روز کنکور دانست.

یزدان دوست گفت: احتیاج است مساله به صورت کلی آنالیز گردد و نظام آموزش عالی رویکرد خود را به این سمت ببرد که دانشگاه ها و اساتید اختیار بیشتری در گزینش دانشجویان دکتری داشته باشند.

یزدان دوست با بیان اینکه آموزش عالی ظرفیت های بسیار بالایی دارد، گفت: مطلوب است رویکرد ما در سطح کلان جامعه متقاضی و طالب آموزش عالی به نحو مناسب انتخاب گردد و توانایی دانشگاه ها را افزایش دهد زیرا منزلت، ظرفیت و پتانسیل های آموزش عالی بسیار زیاد است.

وی یادآور شد: در طول چند سال گذشته کشور ما در زمینه علمی و فناوری پیشرفت های بسیار زیادی داشته است و رتبه های بسیار خوبی در دنیا دارد و احتیاج است بستری فراهم گردد تا دانشجویان زیادی از کشورهای همسایه مثل افغانستان، تاجیکستان ارمنستان و پاکستان برای آموزش به کشور ما وارد شوند که مستلزم اصلاح بعضی ساز و کارها است.

منبع: ایرنا
انتشار: 10 خرداد 1400 بروزرسانی: 10 خرداد 1400 گردآورنده: tour-srilanka.ir شناسه مطلب: 983

به "خبرنگاران میزان تاثیر کنکور بر انتخاب دانشجویان کاهش یابد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران میزان تاثیر کنکور بر انتخاب دانشجویان کاهش یابد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید