درمان سوء هاضمه با گیاهان دارویی

به گزارش تور سریلانکا، گیاهان مختلفی وجود دارد که مصرف آن در کاهش علائم سوءهاضمه و چه بسا درمان آن موثر باشد.

درمان سوء هاضمه با گیاهان دارویی

به گزارش خبرنگاران به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، سعید کیانبخت عضو هیات علمی پژوهشکده گیاهان دارویی، مهم ترین توصیه برای برطرف سوء هاضمه را پرهیز از پرخوری و بعلاوه صرف شام در ساعات اولیه شب دانست و اظهار کرد: دراز کشیدن یا خوابیدن پس از صرف غذا می تواند باعث بازگشت مواد غذایی به داخل مری و احساس ترش کردن گردد. بعلاوه نوشیدن آب یا دیگر مایعات هنگام غذا خوردن عادت بسیار ناصحیحی است که نه تنها به هضم غذا یاری نمی نماید که یکی از علل مهم سوء هاضمه و مسائل مختلف گوارشی است و مصرف چای، قهوه و نوشابه های صنعتی پس از غذا هم می تواند شکایات گوارشی را تشدید کند.

کیانبخت اسم کرد: گیاهان مختلفی وجود دارد که مصرف آن در کاهش علائم سوءهاضمه و چه بسا درمان آن موثر باشد.

درمان سوء هاضمه با گیاهان دارویی

او با بیان اینکه یکی از این گیاهان نعنا است، اضافه نمود: این گیاه یکی از برترین و شناخته شده ترین گیاهان مفید برای دستگاه گوارشی است. دم نموده نعنای تازه یا خشک یک نوشیدنی بسیار مفید برای یاری به فعالیت بهتر سیستم گوارش محسوب می گردد و اسانس یا عرق نعنا را می توان با آب رقیق و در هنگام احساس نفخ یا مسائل گوارشی میل کرد.

این عضو هیات علمی زیره را از دیگر مواد طبیعی موثر در بهبود فعالیت دستگاه گوارش به ویژه کاهش نفخ برشمرد که می توان هنگام دم کردن برنج به آن اضافه نمود یا پودر یا عرق زیره را پس از غذا مصرف کرد.

کیانبخت اعلام کرد: عناب هم میوه بسیار مفیدی در تقویت سیستم گوارش و یاری به هضم غذاست و با توجه به تاثیرات مفید آن برای ارگان های مختلف بدن، مصرف روزانه آن به همه افراد توصیه می گردد. بعلاوه زنجبیل تازه یکی از برترین تقویت نماینده های دستگاه گوارش است. به کسانی که از مسائل مزمن گوارشی و سوءهاضمه رنج می برند، توصیه می گردد روزانه یک برش کوچک زنجبیل تازه به همراه چند عدد عناب را به صورت دم نموده میل نمایند.

او شیرین بیان، رازیانه، مرزه، آویشن، گشهم، بادرنجبویه را از دیگر گیاهان موثر در درمان سوءهاضمه دانست.

کیانبخت در سرانجام با بیان اینکه یکی از گیاهان مفید برای دستگاه گوارش سیاهدانه است، اسم کرد: شربت نیگلاپسین فرآورده حاوی عسل و روغن سیاه دانه Nigella sativa استاندارد شده است که در درمان رفلاکس، نفخ، سوزش سر دل و ناراحتی های گوارش و سوهاضمه مفید است.

لازم به ذکر است، شربت نیگلاپسین حاصل پژوهش و مطالعات پژوهشکده گیاهان دارویی می باشد. این پژوهش نشان داده است تیموکینون موجود در سیاه دانه اثرات مهاری در پمپ پروتون و ترشح اسید معده دارند. ضمن اینکه ترشح موسین را افزایش می دهد. علاوه بر این سیاه دانه خاصیت ضد میکروبی بر باکتری هلیکوباکتر پیلوری دارد. تیموکینون و سایر ترکیبات موجود در سیاه دانه خاصیت ضد التهابی دارند و فاکتور های التهابی مثل اینترلوکین 1 و 6 را مهار می نماید و بدین صورت در التهابات گوارشی هم موثر است. ضمن اینکه در این فرآورده عسل هم به اسم یک ترکیب فنولیک و فلاونوئیدی خاصیت ضد التهابی خود را با مهار نیتریک اکساید و پروستاگلاندین E 2 اعمال می نماید. عسل به اسم پوششی بر غشای موکوسی گوارشی آن را از اکسیداتیو و اسید و سایر عوامل آسیب رسان محافظت می نماید

بنابراین استفاده از روغن گیاه سیاه دانه بر پایه عسل موجب بهبود علائم بیماری گوارشی عملکردی بیمارانی که دارو های استاندارد ضد ترشح دریافت می نمایند، میگردد.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 15 مرداد 1400 بروزرسانی: 15 مرداد 1400 گردآورنده: tour-srilanka.ir شناسه مطلب: 1094

به "درمان سوء هاضمه با گیاهان دارویی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درمان سوء هاضمه با گیاهان دارویی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید