رصد 500 انفجار سریع رادیویی تنها در یک سال!

به گزارش تور سریلانکا، تلسکوپی در بریتیش کلمبیا بیش از 500 انفجار رادیویی سریع (FRB) جدید را در طی اولین سال فعالیت خود شناسایی نموده است.

رصد 500 انفجار سریع رادیویی تنها در یک سال!

به گزارش خبرنگاران و به نقل از آی ای، منشا این انفجارهای سریع رادیویی که از سال 2018 تا سال 2019 شناسایی شده اند تعیین نیست اما تشخیص این انفجارها گامی مهم در جهت نقشه برداری از دنیا است.

برای شناسایی یک انفجار رادیویی سریع با یک تلسکوپ پیشرفته باید خوش شانس بود زیرا زمان و جهت قرارگیری دیش رادیویی اهمیت زیادی دارد.

انفجارهای رادیویی پرتوهای مرموزی از نور هستند که برای چند میلی ثانیه می درخشند و سپس ناپدید می شوند. اگرچه مدت زمان درخشش آن ها کوتاه است اما در بسیاری از مناطق دنیا از جمله کهکشان راه شیری دیده شده اند. منشا و زمان رخ دادن آن ها تعیین نیست.

اولین انفجار رادیویی سریع در سال 2007 رصد شد و از آن موقع تا به امروز اخترشناسان رادیویی به سختی پیروز به رصد 140 انفجار شده اند اما یک تلسکوپ عظیم در بریتیش کلمبیا این آمار را چند برابر نموده است. این تلسکوپ که CHIME نامیده می گردد پیروز به شناسایی 535 انفجار رادیویی سریع در اولین سال فعالیت خود شده است.

دانشمندانی که در پروژه مربوط به این تلسکوپ نقش داشتند از جمله چندین نفر از موسسه فناوری ماساچوست (MIT) یافته هایشان را در جلسه انجمن نجوم آمریکا ارائه کردند. این تعداد گسترده از امواج سریع رادیویی می تواند سر نخ هایی درمورد ویژگی های این پدیده فراهم کند. به عنوان مثال به نظر می رسد گروه جدیدی از این انفجارهای عظیم دو نوع دارند: تکرار شونده و غیر تکرار شونده. 18 عدد از این انفجارهای سریع رادیویی تکرار شدند اما باقی آن ها تنها یک بار رخ دادند. گروه تکرار شونده متفاوت نیز بودند آن ها مدت زمان طولانی تری باقی ماندند و فرکانس های رادیویی متمرکرتری داشتند. این موضوع نشان می دهد که انفجارهای تکرارشونده و دسته ای که تکرار نمی شوند از مکانسیم های کیهانی یا منابع اخترفیزیکی متفاوتی نشات می گیرند.

اگر ستاره شناسان زمان بیشتری برای مطالعه این پدیده داشته باشند به زودی در آینده می توانیم منبع آن ها را کشف کنیم.

تلسکوپ CHIME دارای چهار آنتن عظیم سهمی شکل است. این تلسکوپ روزانه سیگنال های رادیویی نیمی از آسمان را دریافت می نماید. و یک ویژگی منحصر به فرد دارد و آن این است که به جای چرخاندن دیشی عظیم به طور ثابت در یک نقطه باقی می ماند و سیگنال ها را از طریق یک پردازشگر قوی دریافت می نماید. به گفته کیوشی ماسویی، (Kiyoshi Masui) دانشیار فیزیک در موسسه فناوری ماساچوست، این قابلیت به تلسکوپ CHIME امکان رصد همزمان چندین جهت را می دهد کاری که با تلسکوپ های سنتی نمی توان انجام داد و به همین دلیل تعداد انفجارهای سریع رادیویی رصد شده توسط آن بیشتر است.

این پیروزیتی عظیم برای این تلسکوپ و اخترشناسی رادیویی است. زمانی که امواج رادیویی می سوزند گاز و پلاسماهایی که در راستا آن ها قرار دارند منحرف شده یا پراکنده می شوند. هرچقدر این پراکندگی بیشتر باشد اخترفیزیکدانان و ستاره شناسان بهتر می توانند فرضیه هایی در خصوص امواج سریع رادیویی و منشا آن ها مطرح نمایند. این روش برای همه 535 امواج سریع رادیویی رصد شده انجام شد و به نظر می رسد بیشتر آن ها از کهکشان هایی بسیار دور آمده اند. درک اینکه چه منبعی انرژی کافی برای انتشار این امواج را دارد حتی می تواند درک ما از شروع دنیا را تغییر دهد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 21 تیر 1400 بروزرسانی: 21 تیر 1400 گردآورنده: tour-srilanka.ir شناسه مطلب: 1048

به "رصد 500 انفجار سریع رادیویی تنها در یک سال!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رصد 500 انفجار سریع رادیویی تنها در یک سال!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید