شناسایی ظرفیت های شرکت های دانش بنیان در دستور کار است

به گزارش تور سریلانکا، معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی گفت: شرکت های دانش بنیان از ظرفیت های بالقوه و بالفعل بالایی برخوردار هستند و بسیاری از محصولات تجاری سازی شده و به مرحله صنعتی و نیمه صنعتی رسیده است.

شناسایی ظرفیت های شرکت های دانش بنیان در دستور کار است

به گزارش گروه دانشگاه خبرنگاران، روح الله دهقانی فیروزآبادی معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی گفت: شرکت های دانش بنیان مستقر در مراکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی از ظرفیت های بالقوه و بالفعل بالایی برخوردار هستند و تا به امروز بسیاری از محصولات تجاری سازی شده و به مرحله صنعتی و نیمه صنعتی رسیده است.

دهقانی فیروزآبادی از شناسایی ظرفیت های شرکت های دانش بنیان مراکز رشد سطح یک و دو در معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی خبرداد و گفت: متاسفانه تا به امروز نه تنها افکارعمومی و آحاد جامعه، بلکه خود مدیران دانشگاه آزاد اسلامی نیز به طور کامل در جریان ظرفیت های شرکت های دانش بنیان و واحد های فناور کارامد قرار ندارند و این کار در قالب تبادل نظر با مدیران این شرکت ها در راستای ارزیابی ظرفیت ها و اقدامات اجرا شده در شرکت های دانش بنیان در حال اجرا است.

وی شناسایی ظرفیت های دانشگاه آزاد و معرفی آن را به افکارعمومی بسیار مهم و اساسی دانست و گفت: استفاده از ابزار رسانه برای بهره گیری از این ظرفیت ها لازم است و تا به امروز در بخش روابط عمومی و رسانه معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری اقداماتی از این دست در دستور کار قرار گرفته است. پرونده هایی با موضوع تبادل نظر با مدیران و روسای مراکز رشد و سرا های نوآوری بسته شده و در حال حاضر نیز پرونده ای با هدف رونمایی از اقدامات شرکت های دانش بنیان در حال تدوین است که این موضوعات برآیندی درست تر از ظرفیت های دانشگاه به مخاطبین و مدیران دانشگاه ارائه خواهد نمود.

معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی بر لزوم هم افزایی و تشریک مساعی میان شرکت های دانش بنیان تحت حمایت مراکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی تاکید نمود و اضافه نمود: یکی از آفت های عدم آشنایی کامل از اقدامات شرکت های دانش بنیان در اکوسیستم فناوری دانشگاه آزاد اسلامی بهره گیری کم از ظرفیت های موجود برای پیشبرد گفتمان حل مساله در جامعه و کشور است. شرکت هایی که برنامه ها و راهبردهایشان به هم نزدیک است می توانند برای جهش در پیشرفت و توسعه فعالیت هایشان همانند کاتالیزور یکدیگر را پوشش دهند که این مهم به وسیله معرفی این شرکت ها به وسیله ابزار رسانه کاملا در دسترس است.

معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه اضافه نمود: گزارش اولیه از ماحصل تبادل نظر های شکل گرفته با مدیران شرکت های دانش بنیان حاکی از این است اقدامات بسیار بزرگی در شرکت های دانش بنیان اتفاق افتاده و یا در حال تحقق است. ابتدایی ترین و بدیهی ترین نکته برای حمایت از این شرکت ها که به نوعی جزو خانواده بزرگ دانشگاه آزاد اسلامی محسوب می شوند، استفاده دانشگاه آزاد از ظرفیت های این شرکت ها است.

وی ادامه داد: این مهم می تواند در یک میدان برد - برد محقق گردد. به نحوی که دانشگاه آزاد اسلامی می تواند احتیاج های خود را در حوزه های مختلف و گوناگون از دستاورد ها و ظرفیت های شرکت های دانش بنیان تحت حمایت خود با هزینه هایی به مراتب کمتر از آنچه تا به امروز مصروف نموده رفع نماید. حتی می توان این دستاورد ها را با بعضی محصولات خارجی درجه چندم که با هزینه های گزاف و غیراقعی پای خود را به واحد های مختلف دانشگاه باز نموده جایگزین کرد. از سوی دیگر، تحقق این مهم یک فرصت بسیار مناسب جهت اعتباربخشی و سرمایه آفرینی برای شرکت های دانش بنیان خواهد بود.

دهقانی فیروزآبادی لزوم اعتباربخشی به شرکت های دانش بنیان و معرفی آن ها به بخش های مرتبط در حوزه فناوری و صنعت با بهره گیری از برند دانشگاه آزاد اسلامی را یادآور شد و توضیح داد: معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی کوشش خود را بر آماده سازی راستا فراوری ثروت از راستا علم و فناوری متمرکز نموده و این معاونت ثابت نموده که این تنها یک شعار نیست. مهیا کردن بستر های عینی برای فعالیت های فناورانه دانشجویان و اعضای هیئت علمی، ایجاد سرا های نوآوری و آیین نامه های مرتبط با حوزه های مذکور و بعلاوه تدوین آیین نامه اجرایی مراکز خدمات و شبکه های آزمایشگاهی و تحقیقاتی دانشگاه آزاد اسلامی موید این نکته است.

دهقانی فیروزآبادی در سرانجام گفت: در اردیبهشت یا خرداد سال آینده، رویداد ملی گام دوم دانشگاه آزاد اسلامی برگزار خواهد شد که صد ها شرکت، فناور، هسته فناور، ایده پرداز، گروه پژوهشی از اکوسیستم فناوری دانشگاه آزاد گرد هم جمع خواهند آمد تا ما برای اولین بار کل خانواده فناوری و نوآوری دانشگاه را در یک جا و جمع گردهم آورده باشیم. یکی از اهداف اصلی این رویداد، شناسایی ظرفیت ها و آشنایی اعضای خانواده با یکدیگر است تا با هم افزایی میان آن ها و بعلاوه سرمایه گذاران، دانشگاه های دولتی، شرکت ها خصوصی و دولتی فرآیند ورود به بازار و فراوری محصول مورد احتیاج جامعه و کشور را به شکل سازماندهی شده، قابل ارزیابی و هدفمند پیش ببریم.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 17 خرداد 1401 بروزرسانی: 17 خرداد 1401 گردآورنده: tour-srilanka.ir شناسه مطلب: 1405

به "شناسایی ظرفیت های شرکت های دانش بنیان در دستور کار است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شناسایی ظرفیت های شرکت های دانش بنیان در دستور کار است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید