وظایف مدیریتی و تأمین نیروی انسانی

به گزارش تور سریلانکا، تأمین نیروی انسانی یکی از وظایف اصلی مدیریت محسوب می گردد.

اساسا آن دسته از وظایف مدیریت که تا به امروز مورد بحث قرار گرفته است یعنی برنامه ریزی و سازماندهی وقتی در عمل تحقق می یابد که نیروی انسانی مناسب و متخصص برای اجرای آن وجود داشته باشد. در ادامه با خبرنگاران همراه باشید.

وظایف مدیریتی و تأمین نیروی انسانی

همانطور که مدیریت برای تهیه و تأمین احتیاجات یک مجموعه از نظر مواد ، وسائل و تجهیزات و محل مناسب دقت کافی به کار می برد برای جذب نیروی انسانی شایسته و مناسب و آموزش و تربیت آن ها نیز باید دقت کافی به عمل آورد .

در عین حال نباید فراموش کرد که تأمین و استخدام و به کارگیری نیروی انسانی به مراتب مشکل تر و پیچیده تر از تأمین مواد و وسائل است . حفاظت و نگهداری از نیروهای انسانی نیز به مراتب سخت تر و ظریف تر از حفاظت از مواد و تجهیزات می باشد .

تعریف

پرکردن مشاغل ساختار سازمانی به وسیله شناسائی : تأمین نیروی انسانی عبارتست از احتیاجمندی های نیروی کار ، ذخیره کردن افراد در دسترس ، استخدام ، انتخاب ، جایگزنی ، تشویق ، ازریابی ، جبران و آموزش افراد مورد احتیاج

در تأمین نیروی انسانی آنچه که در عمل ر وی می دهد این است که با توجه به برنامه های سازمان ،نیروهای انسانی مورد احتیاج مشخص می گردد و در مرحله اول با آنالیز نیروی موجود در جهت تأمین این نیروها اقدام می گردد و در صورت لزوم آموزش های لازم نیز به عمل می آید و در مرحله دوم در صورت عدم تأمین این احتیاج از د رون سازمان ، از خارج سازمان نیروهای مناسب برگزیده می شوند و به موازات استخدام نیروی انسانی ، برنامه های آموزشی و ارتقاء نیروی انسانی و بعلاوه برنامه های حفظ و نگهداری آن به مرحله اجراء در می آید .

تأمین و آموزش نیروی انسانی

در اتحادیه تعاونیها همچون دیگر شرکت ها و سازمان ها بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته و ساختار سازمانی طراحی شده مطابق با برنامه ها ، نیروی انسانی کافی باید تأمین و تربیت گردد . برآورد احتیاج به نیروی انسانی می تواند به وسیله مدیر عامل انجام و بعد از تأیید هیأت مدیره در چارچوب برنامه ها ، بودجه های مصوب هیأت مدیره این احتیاج برآورده گردد .

استخدام کارمند تازه در اتحادیه یک وظیفه اساسی است هدف این وظیفه تأمین تصدی پست های تازه و تهیه مقدمات تعویض کارمندانی است که به سن بازنشستگی رسیده اند . برخی اوقات استخدام مشکلاتی را در بردارد ، منابع اقتصادی استخ دام خیلی محدود هستند . بعلاوه شرایطی ضروری است که غالبُا از حدود شایستگی کادر محلی تجاوز می نماید . اتحادیه ها می توانند از فارغ التحصیلان مراکز آموزش عالی تعاون و یا دیگر فارغ التحصیلان تعاون و سایر رشته های مرتبط با کار تعاونی استفاده کنند و در هر مقطعی نباید فراموش کرد که ترزیق نیروهای تازه و جوان با ایده ها و تفکرهای تازه و نوین می تواند برای بهبود فعالیت های تعاونی مؤثر و مفید باشد . بطور خلاصه فرآیند جذب و استخدام نیروهای تازه را می توان به توضیح زیر خلاصه نمود :

ـ مشخص پست های مورد احتیاج

ـ شرایط کاندید شدن

ـ انتخاب کاندیدها با مصاحبه و امتحانات مختلف

ـ اعطاء پستهای استخدام شدگان

ـ همکاری نزدیک با تازه واردین در دوره کارآموزی (یاری ، حمایت ،مراقبت و تماس های متوالی)

منبع: الی گشت
انتشار: 11 اسفند 1400 بروزرسانی: 11 اسفند 1400 گردآورنده: tour-srilanka.ir شناسه مطلب: 1322

به "وظایف مدیریتی و تأمین نیروی انسانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وظایف مدیریتی و تأمین نیروی انسانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید