کرونا بازار ورزش الکترونیک را رونق داد

به گزارش تور سریلانکا، هرچند کرونا بسیاری از صنایع دنیا را دستخوش چالش های فراوان و زیان های مالی کرد ولی در این میان، صنعت گیم نه تنها از این تندباد جان سالم به در برد بلکه ره صدساله را یک شبه پیمود.

کرونا بازار ورزش الکترونیک را رونق داد

یکی از بخش های صنعت گیم که در نتیجه کرونا و خانه نشینی مردم به درآمدزایی بالایی دست یافته، Esports (ورزش الکترونیک)است که مؤسسه پژوهشی Newzoo پیش بینی می نماید تا انتها 2021 میزان درآمد دنیای این صنعت از مرز یک میلیارد دلار نیز عبور کند؛ صنعتی که بسیاری معتقدند فناوری G5می تواند ناجی آن باشد و انقلابی عظیم در آن ایجاد کند و البته با اینکه چین در این زمینه پیشتاز است اما عربستان و امارات بیشترین رشد را در این صنعت خواهند داشت.

ورزش الکترونیک در یک نگاه

مسابقات ورزش الکترونیک یا همان Esoprts حالادیگر به یکی از سرگرم نماینده ترین ورزش ها در دنیا تبدیل شده است و گیمرها آن را به عنوان یک شغل درنظر گرفته و می توانند در این میدان درآمدزایی نمایند. همچنین این بازی ها را میلیون ها طرفدار در ورزشگاه های استاندارد گیم و شبکه های اجتماعی مانند توئیچ (Twitch) و یوتیوب گیمینگ (YouTube Gaming) به صورت آنلاین دنبال می نمایند.

در این مسابقات، بازی های پرطرفدار دنیا که می توان آنها را به صورت تیمی و رقابتی برگزار کرد ازجمله فورتنایت، Legends و Counter-Strike و Call of Duty و Overwatch و Madden NFL صندلی مناسبی دارند. یکی از پولسازترین سبک های این مسابقه، استراتژی است که از بازی های آن می توان به dota 2 وleague of legends اشاره نمود به گونه ای که در سال 2019 تیم برنده پیروز شد 34میلیون دلار را با خود به خانه ببرد.شوتر هم سبک دیگری در این مسابقات است که گیم هایی همچون csgo، rainbow6، overwatch و valorant را در برمی گیرد و حداکثر جایزه دریافتی در این سبک حدود 5میلیون دلار است.بازی های ورزشی مانند fifa و pes هم در این صنعت بسیار پرطرفدار هستند و بازی های بتل رویال همچون فورتنایت، pubg و apex legendsهم در این مسابقات جای می گیرند.

این بازار یک میلیارد دلاری

طبق گزارش Newzoo در سال 2021، ارزش بازار دنیای ESports کمی بیش از 1.08 میلیارد دلار امریکا خواهد شد که افزایشی 50 درصدی نسبت به سال قبل نشان می دهد. علاوه بر این، پیش بینی می گردد درآمد صنعت دنیای ESports در سال 2024 به 1.62 میلیارد دلار برسد. آمار نشان می دهد در حال حاضر آسیا و امریکای شمالی عظیم ترین بازار درآمد ورزش های الکترونیکی را به خود اختصاص داده اند و تنها چین تقریباً یک پنجم بازار را در دست دارد. این کشور با حدود 360.1میلیون دلار بالاترین درآمد این صنعت را در 2021 به خود اختصاص خواهد داد درحالی که سهم امریکا از این بازار، 243میلیون دلار است و برای اروپای غربی هم این رقم حدود 205.8میلیون دلار خواهد بود.

با توجه به افزایش تجربه کاربران در استفاده از پلتفرم های استریم از زمان شروع شیوع کرونا، این کمپانی همچنین پیش بینی نموده است که تعداد مخاطبان پخش زنده و مستقیم این مسابقات در دنیا تا انتها سال 2021 به 728.8 میلیون نفر می رسد که 10 درصد بیشتر از 662.6 میلیون نفر سال 2020 است. همچنین انتظار می رود تعداد کل مخاطبان پخش مستقیم این بازی ها تا سال 2024 به 920.3میلیون نفر برسد.

در این گزارش همچنین آمده است که این رشد با افزایش محبوبیت بازی های موبایلی در امریکای لاتین، خاورمیانه و آفریقا و جنوب آسیا صورت خواهد گرفت. وجود کشوری همچون چین در این منطقه، رؤیای رسیدن تعداد مخاطبان پخش زنده این مسابقات به یک میلیارد نفر را نزدیکتر می نماید؛ رقمی که 5سال قبل چندان دست یافتنی به نظر نمی رسید.

مزایای5G برای صنعت گیم

بعضی کارشناسان، یکی از دلایل رشد سریع بازی های موبایلی و Esports را تحقق نسبی فناوریG5 در دنیا و تحولات ناشی از آن می دانند. انتظار می رود با افزایش تعداد گیمرها و افزایش علاقه به مسابقات الکترونیکی، صنعت ESports در سال های آینده با سرعت بیشتری رشد کند و البته زیربنای همه این موارد، یک نقش آفرین کلیدی با نام5Gاست که عصر جدید گیم و ورزش های الکترونیک را رقم زده است. برای متخصصان و بازیکنان ESports، محیط شبکه و ارتباط پایدار از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است که 5G این موضوع را مدنظر قرار داده است. شبکه های 5G امکان بارگیری سریع تر بازی ها نسبت به شبکه های فعلی 4G را فراهم می نمایند و به توسعه خدمات بازی ابری مبتنی بر تلفن همراه و بازی های واقعیت افزوده (AR) یاری می نمایند.

5G با قابلیت پشتیبانی از یک میلیون دستگاه در یک کیلومتر مربع، کاربران بیشتری را به سمت بازی های موبایلی بویژه نمونه های چند نفره سوق می دهد که این به نوبه خود باعث رشد ورزش Esports موبایل می گردد. ازسوی دیگر G5 می تواند اینترنت 10 برابر سریع تر از 4G را فراهم کند که چنین سرعت اینترنتی می تواند تجربه ای جالب برای گیمر رقم بزند. علاوه بر این گفته می گردد که به لطف فناوری 5G، مدت زمان مورد احتیاج برای انتقال داده ها از یک دستگاه به دستگاه دیگر به طور قابل توجهی کاهش پیدا نموده است. داشتن زمان پاسخ سریع تر و رسیدن به تأخیر 5 میلی ثانیه حیرت انگیز است چراکه چنین پیشرفت هایی می تواند مرز بین برنده و بازنده بازی های Esports را تعیین کند. پخش مستقیم و استریم بازی ها نیز از فناوری5G تأثیر گرفته است. پخش بازی ها با یاری تکنولوژی های واقعیت مجازی (VR) و واقعیت افزوده (AR) با زیرساخت های 5G امکان پذیر می گردد و می تواند تجربه ای باورنکردنی را برای مخاطبان رقم بزند. همچنین با یاری فناوری 5G، دیگر بازی به یک دستگاه یا مکان خاص محدود نمی گردد و کاربر در هر کجا می تواند به آن دسترسی داشته باشد چراکه قدرت پردازش به ابر منتقل می گردد و احتیاج به دستگاه های با کارایی بالا و تخصصی را از بین می برد.

طبـق گزارش Ericsson Mobility، قابلیت های ترکیبی ارائه شده توسط شبکه های 5G و فناوری های edge compute خدمات پخش بازی را در تلفن های هوشمند با کیفیت تجربه (QoE) همزمان با کامپیوتر یا کنسول امکان پذیر می نماید که باعث می گردد بازی در دسترس طیف گسترده ای از مخاطبان قرار گیرد و تقریباً هر کسی که به اتصال G5دسترسی داشته باشد می تواند به انجمن بازی بپیوندد. این امر با ایجاد ارتباطات G5 و پهنای باند بالاتر، انقلابی عظیم در صنعت گیم محسوب می گردد.

پیشتازی GCC

اما بازی های Esports در کدام منطقه از دنیا تحت تأثیر 5G رشد بیشتری خواهد داشت؟ انتظار می رود با افزایش تعداد گیمرها، صنعت ESports با سرعت بیشتری رشد کند. این صنعت یک حرکت طوفانی را شروع نموده و طبق گزارش مجمع دنیای اقتصاد، درحال حاضر بیش از 300 میلیون مخاطب دنیای و بیش از یک میلیارد دلار درآمد دارد.

مطالعات کمپانی اریکسون نشان می دهد در کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس(GCC) شامل عربستان سعودی، بحرین، امارات متحده عربی، قطر، عمان و کویت اشتهای زیادی برای 5G وجود دارد و البته GCC دارای بالاترین میزان نفوذ اینترنت و تلفن همراه در دنیا است. ازسوی دیگر کاربران در امارات و عربستان سعودی بیشترین درصد تمایل را به 5G دارند که این موضوع در کنار علاقه مفرط به گیم در منطقه، توانایی ها و مزایای بی نظیری را برای صنعت بازی به همراه دارد.

در GCC با برنامه هایی که برای عظیمترین مراکز ESports و مسابقات اعلام شده است به طور خاص شاهد افزایش توجه سازمان ها و دولت ها به صنعت بازی هستیم. دولت های این منطقه، در راستای چشم اندازهای متنوع در اقتصاد خود و ایجاد مراکز دیجیتال، سرمایه گذاری مناسبی در ورزش های الکترونیکی به منظور نوآوری، بازی و سرگرمی دارند و انتظار می رود به دلیل وجود مکان هایی در منطقه مانند مجموعه Pixel در ابوظبی و ورزشگاه X دوبی، این منطقه به عنوان یک بازیکن اصلی در میزبانی بازی های ESports معرفی گردد.

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 20 تیر 1400 بروزرسانی: 20 تیر 1400 گردآورنده: tour-srilanka.ir شناسه مطلب: 1047

به "کرونا بازار ورزش الکترونیک را رونق داد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کرونا بازار ورزش الکترونیک را رونق داد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید