بهترین پلتفرم های متاورسی که در سال 2022 باید زیر نظر بگیرید

به گزارش تور سریلانکا، طی دو سال گذشته پیشرفت های چشمگیری را در متاورس شاهد بوده ایم. با سرمایه گذاری شرکت هایی مانند متا، مایکروسافت، اپیک گیمز، و سایرین، متاورس به یک بخش مهم و در حال توسعه در این شرکت ها تبدیل شده است. بر اساس گزارشی که سال 2021 از Emergen Research منتشر شد، در سال 2020، ارزش بازار جهانی متاورس 47.69 میلیارد دلار بوده است و پیش بینی می گردد تا سال 2028 به ارزش 829 میلیارد دلار برسد. در ادامه قصد داریم هفت شرکتی که این صنعت را رهبری می نمایند را مورد آنالیز قرار دهیم.

بهترین پلتفرم های متاورسی که در سال 2022 باید زیر نظر بگیرید

با خبرنگاران مگ همراه باشید.

1-Decentraland

Decentraland یکی از اولین شرکت هایی بود که با اثبات یک مدل مفهومی قابل اجرا برای متاورس به این عرصه پا گذاشت و در حال حاضر پیشتاز بازار است. این شرکت با جذب سرمایه در سال 2017 تأسیس شد و در ادامه در سال 2020 پلتفرم متاورس خود را برای عموم راه اندازی کرد و از آن موقع روز به روز بر محبوبیت این پلتفرم در بین کاربران افزوده می گردد.

Decentraland یک فضای واقعیت مجازی (VR) است که کاربران در آن می توانند محتوا ایجاد نمایند، با یکدیگر تعامل داشته باشند و به وسیله سرمایه گذاری در توکن های غیرقابل تعویض (NFT)، املاک مجازی و سایر دارایی های دیجیتال عایدی کسب نمایند. این پلتفرم کاملاً غیرمتمرکز است و به وسیله ارز دیجیتال خود به نام MANA عمل می نماید. در روزهای اخیر راه اندازی فروشگاه مجازی سامسونگ و بازشدن سفارت مجازی دولت باربادوس در این پلتفرم باعث جلب توجه بسیاری از غول های فناوری، سرمایگذاران و شرکت های بزرگ به این پلتفرم شده است.

2-Sandbox

این پلتفرم برتر متاورسی ابتدا در سال 2012 به عنوان یک بازی چند نفره برای تلفن های همراه و دستگاه های ویندوزی ماکروسافت راه اندازی شد. اما شرکت توسعه دهنده Sandbox PIXOWL Inc در سال 2018 به وسیله Animoca Brands خریداری شد و پس از آن به تدریج به متاورس تبدیل شد.

Sandbox محیطی است که در آن کاربران می توانند بازی خود را بسازند، در رویدادها شرکت نمایند، با استفاده از نقشه ها در دنیای واقعیت مجازی پیمایش نمایند و زمینی مشابه زمین های Decentraland خریداری نمایند. بعلاوه این پلتفرم توکن ارز دیجیتال خود به نام SAND را دارد.

Sandbox نیز ثابت نموده که مورد علاقه سرمایه گذاران و برندهاست. گوچی اخیراً یک فروشگاه واقعیت مجازی در پلتفرم متاورس این شرکت افتتاح نموده است که در آن کاربران می توانند NFTهای خریداری شده از این برند را به نمایش بگذارند. این پلتفرم بعلاوه با شرکت بازی های ویدیویی Ubisoft همکاری نموده است تا عناصری انحصاری از بازی های مطرح مانند Assassins Creed و Prince of Persia را در متاورس معرفی کند.

3-Cryptovoxels

Cryptovoxels یک پلتفرم متاورسی محبوب دیگر است که بر روی بلاک چین اتریوم ساخته شده است. این پلتفرم یک بازی واقعیت مجازی است که هم از VR و هم از رایانه شخصی پشتیبانی می نماید. علاوه بر بازی شما مانند سایر پلتفرم های متاورسی قادر خواهید بود در آن به خرید و فروش زمین و املاک مجازی بپردازید. بازار مارکت پلیس این پلتفرم نیز ارائه دهنده طیف گسترده ای از NFTها است.

4-Somnium Space

Somnium Space یک پلتفرم متاورس است که می توانید از راه های مختلف مانند کامپیوترهای شخصی، وب، تلفن همراه و VR به آن دسترسی داشته باشید. این پلتفرم بر روی بلاک چین های اتریوم و سولانا ساخته شده و دارای بازار NFT مخصوص خود است.

این متاورس در واقع یک دنیای سه بعدی است که در آن 5000 قطعه زمین وجود دارد که هر کدام متعلق به کاربر خاصی است. علاوه بر دنیای اصلی، می توانید دنیا های موازی مختلفی را پیدا کنید که هر کدام متعلق به سایر کاربران است. هر قطعه زمین و دنیا ها (اصلی یا موازی) به همراه سایر محتوا (آواتارها، لباس ها، ماشین ها، قطعات هنری و…) به صورت توکن های غیرقابل تعویض (NFT) روی شبکه اتریوم تعریف شده اند. با داشتن قطعه زمین در این پلتفرم، می توانید دنیای خود را بسازید، از ساخت یک اثر هنری گرفته تا یک دفتر جلسات کاری و گالری هنری یا نمونه کار مجازی. تجربیات، دنیاها و دارایی هایی که کاربران می توانند در Somnium Space بسازند، اساسا نامحدود است.

در این پلتفرم، کاربران محیط هایی کاملا برنامه ریزی شده، شخصی و مستقل ایجاد می نمایند که با تجربه واقعیت مجازی می توان آن را به دنیای حقیقی پیوند زد. این امر با 4 المان کلیدی امکان پذیر می شوند، یک SDK برای ساخت و سفارشی سازی آواتارها و دارایی ها، تجربه واقعیت مجازی، یک ماژول ساخت وساز برای ایجاد محیط ها و ساختار ها و یک بازار NFT برای معامله دارایی های درون بازی.

5-Roblox

Roblox یک پلتفرم بازی آنلاین چند نفره است که به کاربران اجازه می دهد تا بازی های خودشان را طراحی نمایند و بازی هایی که طراحی نموده اند با دیگر بازیکنان به اشتراک بگذارند و چندنفره بازی نمایند. این بازی به تدریج به یک پلتفرم متاورس تبدیل شده است که طیف گسترده ای از تجربیات مجازی از جمله تجربیات VR را به کاربران خود ارائه می دهد.

این شرکت اخیرا با مشارکت لیگ NFL آمریکا میخواهد تا اوایل 2022 یک بازی متاورسی را راه اندازی کند. Roblox میلیون ها کاربر در سراسر دنیا دارد و میخواهد پایگاه بزرگ کاربران و مجموعه خدمات خود را زیر یک سقف جمع کند. استفاده از Roblox رایگان است، اگرچه ممکن است احتیاج به خرید اشیا و دارایی های دیجیتال اضافی درون بازی داشته باشید، این پلتفرم طیف وسیعی از تجربیات VR را در ژانرهای مختلف مانند انیمه، ترسناک، نقش آفرینی، اکشن و شبیه سازی های واقعی ارائه می دهد. رشد این شرکت آنقدر خارق العاده بوده است که سال گذشته با یک قطعی 73 ساعته روبرو شد، جایی که سرورهای آن نتوانست حضور همزمان میلیون ها کاربر را تحمل کند. در سال 2022، این شرکت میخواهد تعداد زیادی مراکز داده نو را برای حمایت از برنامه رشد بازی در آینده اضافه کند.

6-Bloktopia

متاورس Bloktopia یک آسمان خراش واقعیت مجازی است، که در 21 طبقه ساخته شده است. این آسمان خراش که بر روی شبکه پالیگان ایجاد شده، میخواهد تجربه متفاوتی از واقعیت مجازی را برای جامعه خود رقم بزند. ایده متاورس واقعیت مجازی Bloktopia، راه اندازی یک مرکز آموزشی-سرگرمی (Edutainment) برای همه کاربران در هر سطحی از دانش رمزنگاری است. کاربران Bloktopians نه تنها صاحب ارزهای رمزنگاری شده هستند، بلکه می توانند به اطلاعات و محتوای رمزنگاری در یک دنیای یکپارچه نیز دسترسی داشته باشند.

این پروژه به وسیله بنیان گذاران واقعیت مجازی پلی استیشن سونی و با استفاده از موتور بازی کراس پلتفرم یونیتی (Unity) طراحی شده است. متاورس Bloktopia این امکان را به بازدیدنمایندگان می دهد که در سطح ساده یا پیشرفته آموزش ببینند، عایدی کسب نمایند، با دوستان شان بازی نمایند، شبکه ارتباطی بسازند و بسیاری موارد دیگر. در پروژه متاورس Bloktopia ارزهای دیجیتال، فناوری بلاک چین، واقعیت افزوده و واقعیت مجازی برای ایجاد یک مرکز غیر متمرکز برای کارآفرینان، سرمایه گذاران، گیمرها و توسعه دهندگان آینده با هم ترکیب شده اند.

توکن بلاک (BLOK) یک توکن کاربردی (Utility Token) و حاکمیتی (Governance Token) متاورس Bloktopia است که برای اولین بار در اکتبر 2021 عرضه شد. این توکن ها به عنوان عایدی برای کاربران پلتفرم عمل می نمایند و کاربران این متاورس می توانند با استفاده از فرصت های اقتصادی و تبلیغاتی موجود در Bloktopia آن ها را به دست آورند. توکن های BLOK را می توان به وسیله مشارکت در جامعه نیز به دست آورد. این امر کاربران را تشویق می نماید تا کوشش و زمان خود را به پیشرفت آینده پلتفرم اختصاص دهند و پاداش خود را دریافت نمایند.

دارندگان توکن BLOK در متاورس Bloktopia نیز، می توانند NFT هایی را خریداری نمایند که نشان دهنده مالکیت REBLOK و ADBLOK است. خرید املاک و مستغلات در Bloktopia به عنوان ریبلاک (REBLOK) شناخته می گردد و در این متاورس یکی از فرصت های کلیدی کسب عایدی برای سرمایه گذاران به وسیله تبلیغات به وسیله برندهاست که بخشی از عایدی حاصل از این تبلیغات به هولدرهای رمزارز بومی متاورس یعنی بلاک (BLOK) تعلق می گیرد. توکن یکتای ادبلاک (ADBLOK) هم به منظور ایجاد جریان عایدی به وسیله تبلیغات در متاورس Bloktopia عرضه می گردد.

7- Meta Platforms

کمپانی فیسبوک سال گذشته به متا تغییر نام داد و اعلام نمود که میخواهد پلتفرم متاورس خود را بر اساس هدست های فعلی Oculus توسعه دهد. علاوه بر برنامه های رسانه های اجتماعی این شرکت مانند مسنجر، اینستاگرام، فیس بوک و واتس اپ، سرمایه گذاری زیادی روی ایجاد یک محیط واقعیت مجازی یکپارچه برای کار، بازی و فعالیت های اجتماعی انجام داده است. بر اساس گزارش عایدی سه ماهه چهارم، متا در سال 2021 تقریباً 10 میلیارد دلار برای متاورس هزینه نموده است.

برخلاف سایر پلتفرم های موجود در این فهرست، متا هنوز نسخه کاملاً قابل دوام و قابل قبولی از متاورس را عرضه ننموده است و برای اینکه از رقابت عقب نماند به تازگی پلتفرم اجتماعی واقعیت مجازی Horizon Worlds را معرفی نموده است.

سال 2022 سال مهمی برای متا خواهد بود، یعنی زمانی که سرمایه گذاری های اولیه آن قرار است ثمر دهد. علاوه بر پلتفرم های عنوان شده پلتفرم های Mesh از مایکروسافت، پلتفرم Ali Metaverse از کمپانی علی بابا، پلتفرم Omniverse از کمپانی Nvidia و Stageverse را باید سال جاری زیر نظر داشته باشیم.

منبع: xrtoday

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 31 خرداد 1401 بروزرسانی: 31 خرداد 1401 گردآورنده: tour-srilanka.ir شناسه مطلب: 1419

به "بهترین پلتفرم های متاورسی که در سال 2022 باید زیر نظر بگیرید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بهترین پلتفرم های متاورسی که در سال 2022 باید زیر نظر بگیرید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید