کسری بودجه بهتر از سال های قبل مدیریت می گردد

به گزارش تور سریلانکا، به گزارش خبرنگاران، عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی در جدیدترین پست اینستاگرامی خود نوشت: کارشناسان مالی در این روزها چند نکته را برجسته نموده اند که شایسته است شرح لازم داده گردد.

کسری بودجه بهتر از سال های قبل مدیریت می گردد

این کارشناسان، رشد نقدینگی سال 98 و سه ماههٔ اول 99 را بسیار زیاد می دانند. رشد پایه پولی سال گذشته بیش از متوسط50 سال اقتصاد بوده است. اما، علیرغم کسرى بودجه قابل توجه دولت، فاصله چندانى با آن متوسط نداشته است و رشد 8.8 درصد آن در سه ماههٔ اول سال99 نیز، چندان فاصله معناداری با رشدهای فصلی سال های قبل ندارد.

البته رشد نقدینگی همیشه یک پدیدهٔ ساختاری در اقتصادایران بوده است. نکته مهم این است که، حجم نقدینگى موجود و حتى، رشد کنونى آن نمی تواند موجب آن تورم بالایی بگردد که پیش بینی می نمایند. چراکه، بخشی از همین نقدینگی موجود، برای تامین کسری بودجه استفاده خواهد شد.

در واقع، فروش دارایی و انتشار اوراق دولت و تأمین اقتصادی کسر بودجه از اوراق، به معنی استفاده از نقدینگی موجود اقتصاد است، بدون آنکه فشاری به پایه پولی وارد گردد.

البته ضروری است سیاست های احتیاطى کلان دربقیه بخش هاى اقتصاد کلان بادقت اعمال گردد تا از انباشت ریسک های سیستماتیک جلوگیری شده و اقدامات ثبات ساز بانک مرکزى خنثی نگردد.

تا آنجائی که به مدیریت پولی و ارزی مربوط می گردد، می توانم این اطمینان را بدهم که کسری بودجه دولت قطعاً، بهتر از سال های قبل، مدیریت می گردد و راستا اعمال سیاست پولی نیز، به سمت نرخ سودی پیش می رود که دربازاربین بانکی و در دامنه دالان کف و سقف، که از فردا بین 13 و 22 درصد خواهد بود، توسط بانک مرکزی مدیریت می گردد.

امیدوارم کارشناسان محترم با دقت و با مسئولیت شناسی لازم، با ارائه تحلیل علمی اقتصاد، بانک مرکزی را کمک نموده و از طرح مسائلی، که ممکن است موجب سفته بازی و یا تحریک انتظارات بگردد، دوری نمایند.

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 11 شهریور 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: tour-srilanka.ir شناسه مطلب: 448

به "کسری بودجه بهتر از سال های قبل مدیریت می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کسری بودجه بهتر از سال های قبل مدیریت می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید