10 مجموعه سینمایی فانتزی که مخاطبان را شیفته این ژانر کردند

به گزارش تور سریلانکا، ژانر فانتزی در سال های اخیر به شدت رونق گرفته و سریال هایی مانند مرد شنی، نیروی اهریمنی او، چرخ زمان و ویچر که همگی به معروفیت و محبوبیت رسیدند به آن جانی تازه بخشیده اند.

10 مجموعه سینمایی فانتزی که مخاطبان را شیفته این ژانر کردند

اما فرنچایزهای دیگری هم وجود دارند که قبل از این فیلم ها و سریال ها باعث شناخته شدن ژانر فانتزی شدند. این مجموعه ها چه جزو فرنچایزهای کلاسیک باشند و چه در میان آثار مدرن دسته بندی شوند، به بخشی از فرهنگ عامه تبدیل شده اند.

10. جنگ ستارگان (Star Wars)

  • کارگردان: جرج لوکاس
  • بازیگران: مارک همیل، هریسون فورد، کری فیشر
  • تاریخ انتشار: 1977

کهکشان های بسیار دور ممکن است بهترین فضا برای فیلم های علمی-تخیلی باشند، اما در حقیقت این تفکر خلاقانه جورج لوکاس بود که باعث شد جنگ ستارگان به یکی از ماندگارترین فرنچایزهای ژانر تخیلی تبدیل شود. از جادوگر پیر خردمند گرفته تا قهرمانان جوانی که به ماجراجویی های زیادی می روند، داستان جنگ ستارگان در نوع خود خارق العاده به نظر می رسد.

همین ویژگی ها باعث شده که هنوز که هنوز است این فرنچایز و دنباله های آن طرفداران خاص خودشان را داشته باشند و حتی کسانی که طرفدار ژانر فانتزی نیستند این سری فیلم ها را دیده باشد. در حقیقت جنگ ستارگان، با پروژه های دیگری که در این ژانر ساخته شده کاملا فرق دارد و این تفاوت ها باعث شده که به اثری ماندگار تبدیل شود.

9. هری پاتر (Harry Potter)

  • کارگردان: کریس کلمبوس
  • بازیگران: دنیل ردکلیف، اما واتسون، تام فلتون
  • تاریخ انتشار: 2001

جهانی مملو از جادوگران هری پاتر که از یک سری رمان الهام گرفته شده از وجود جادو، ماگل ها و ماجراهایی باورنکردنی بهره می برد. این فرنچایز داستان پسر جوانی را روایت می کند که به مشاخصه با نیروهای تاریک لرد ولدمورت می پردازد و سبب رقم زدن یک افسانه باورنکردنی می شود.

هری پاتر توانست بسکمک از عناصر تخیلی را با هم تلفیق کند و داستانی مملو از جادو، ماجراجویی و جنگ های پایان ناپذیر را به مخاطبان ارائه کند که برای آن ها همانند یک قصه بود. در حقیقت این سه گانه به یاد ماندنی آنچنان در فرهنگ عامه نفوذ کرد که بسکمک ژانر فانتزی را فقط به واسطه همین فرنچایز می شناسند.

8. ارباب حلقه ها (Lord Of The Rings)

  • کارگردان: پیتر جکسون
  • بازیگران: الایجا وود، لیو تایلر، ایان مک کلن
  • تاریخ انتشار: 2001

حلقه های قدرت جدیدترین سریالی است که بر اساس داستان بی نظیر سرزمین میانه ساخته شده، اما قطعا هرگز نمی تواند به پای سه گانه کلاسیک ارباب حلقه ها برسد که با به تصویر کشیدن داستان هابیت ها رنگ و بوی تازه ای به این ژانر بخشیدند. در حقیقت جی آر آر توانست داستانی را به رشته تحریر دربیاورد که جهانیی فوق العاده گسترده را در خود جای داده، جهانیی که به حق شایسته توجه بیشتر است.

نه تنها روایت داستان جدال هابیت ها بر علیه سائورون به نقطه عطفی در ادبیات و تاریخ سینما تبدیل شده، بلکه این فرانچایز توانست به خلق شخصیت ها و موجوداتی کمک کند که در نوع خود بی نظیر هستند. افرادی مانند گندالف یا گالادریل هم اکنون به وجه مشخصه ژانر علمی - تخیلی تبدیل شده اند و نمی توان موجوداتی مانند الف ها یا گابلین ها را بدون اندیشیدن به این فرنچایز تصور کرد.

7. بازی تاج و تخت (Game Of Thrones)

  • کارگردان: دیوید بنیاف
  • بازیگران: کیت هرینگتون، سوفی ترنر، میسی ویلیامز
  • تاریخ انتشار: 2011

جورج آر آر مارتین توانست جهانی اسطوره ای را خلق کند که موجودات و داستان های عجیب و غریبی را در خود جای داده است. این رمان آن قدر وسیع و گسترده است که می توان سریال ها و اسپین آفهای زیادی از روی آن ساخت. کما اینکه شاهد ساخت دو سریال برجسته هستیم که توانسته اند مخاطبان را مسخ کنند.

هم بازی تاج و تخت و هم خانه اژدها در این ژانر جایگاه خاصی را اشغال کرده اند زیرا این سریال ها توانسته اند با موفقیت داستان های هوشمندانه و درام های شخصی را با ماجراجوی فانتزی تلفیق کنند. قطعا چنین داستان های پررمز و رازی خالی از لطف نخواهند بود و در آینده شاهد تولید فیلم ها و سریال های بیشتری بر اساس همین داستان ها خواهیم بود.

6. هزارتو (Labyrinth)

  • کارگردان: جیم هنسن
  • بازیگران: دیوید بویی، کریستوفر مالکوم
  • تاریخ انتشار: 1986

هزارتو یکی از آن فیلم هایی است که توانسته با موفقیت ویژگی های کلاسیک ژانر فانتزی را با هم تلفیق کند و آن ها را به شیوه ای بدیع و تازه در اختیار مخاطبان قرار دهد. این فیلم که در داستان سرایی از اساطیر سنتی الهام گرفته، از ویژگی های مختلف ژانر فانتزی برای ارائه فیلمی خلاقانه استفاده کرده است.

قطعا این فرنچایز در آینده بیشتر توسعه پیدا خواهد کرد، اما چیزی که نمی توان نادیده گرفت تأثیر عروسک ها و سایر تکنیک های غیراستانداردی است که توانستند در کنار هم خوش بدرخشند و سبب تولید فیلمی شوند که به یکی از نمادهای ژانر فانتزی تبدیل شد.

5. دیسک ورلد (Discworld)

جهان های سینمایی کنونی کاملا مملو از دیوانگی هستند و فرنچایزهای فانتزی زیادی بر پایه همین دیوانگی ها بنا شده و توانسته اند مخاطبان را مسخ کنند. به علاوه تمامی این جهان های مملو از دیوانگی به گونه ای به یکدیگر مرتبط هستند. فرانچایز دیسک ورلد که ده ها رمان را در خود جای داده هرگز نتوانست با شکوه و جلالی که شایسته اش بود بر روی پرده سینما به نمایش دربیاید.

البته مجموعه هایی با اقتباس از این رمان ساخته شدند و در واقع می توان گفت که داستان این کتاب ها همچنان بر روی تولیدات علمی-تخیلی تاثیر می گذارند. در واقع می توان پریچت با آن قلم جادویی را به عنوان نویسنده ای توصیف کرد که باعث بازتعریف این ژانر شد.

4. نارنیا (Narnia)

  • کارگردان: اندرو آدامسون
  • بازیگران: لیام نیسون، تیلدا سوئنتین، جوجیا هنلی
  • تاریخ انتشار: 2005

تمام وقایعی که در سراسر نارنیا رخ داد برگرفته از فکر سی. اس. لوئیس بودند که به نوعی یکی از پیشگامان ژانر فانتزی به شمار میرود. نارنیا و سرزمین های آن باعث خلق چنان تصاویر بی نظیری شدند که تا مدت ها از فکر مخاطبان پاک نمی شدند.

هر چند ممکن است فیلم های اقتباسی به نمایش در آمده بر روی پرده بزرگ سینما نتوانسته باشند به تک تک رمان ها جان ببخشند، اما هر بازبینی جان تازه ای به نارنیا، بخشیده و داستان نارنیا را به نحو شیرینی برای تمام نسل ها تعریف کرده است و همین موضوع نشان می دهد که ژانر فانتزی و تخیلی تا چه حد وسیع است و چقدر می توان آن را بسط داد. کمد لباس معروف، اصلان و طراحی خیره کننده سرزمین نارنیا همه و همه مضامینی هستند که در فرهنگ عامه جا افتاده اند.

3. دزدان دریایی کارائیب (Pirates Of The Caribbean)

  • کارگردان: گور وربینسکی
  • بازیگران: جانی دپ، جفری راش، اورلاندو بلوم
  • تاریخ انتشار: 2003

گرچه ممکن است که فرنچایز دزدان دریایی کارائیب در نگاه اول به عنوان یک فیلم فانتزی کلاسیک در نظر گرفته نشود، با این حال عناصری نظیر پرداختن به افسانه ها و دزدان دریایی همراه با صحنه های اکشن و ماجراجویی باعث می شود که بتوان آن را به این ژانر ربط داد. در واقع دزدان دریایی کارائیب همان داستان های عامیانه کلاسیک هستند که به شکل یک فرنچایز درآمده اند و توانستند مردم را با صحنه های مجذوب کننده خود به وجد بیاورند.

ترکیب عناصر جادویی با یک داستان تخیلی منحصربه فرد، قطعا مختص دزدان دریایی کارائیب نیست، اما اینکه چگونه چنین عناصر و داستانی سبب خلق فرنچایزی به این بزرگی شده اند قطعا در خور توجه است. به علاوه، حضور کاپیتان جک اسپارو را می توان یکی از ویژگی های شاخص این سری فیلم ها دانست

2. جادوگر شهر اوز (Wizard Of Oz)

  • کارگردان: ویکتور فلمینگ
  • بازیگران: جودی گارلند، فرانک مورگان، ری بولگر
  • تاریخ انتشار: 1939

فیلم جادوگر شهر اوز که بر اساس رمان های ال. فرانک باوم ساخته شد از وجود جهانی خارق العاده بهره می برد که توانست بسکمک از مخاطبان را به ژانر فانتزی علاقه مند کند. اوز بارها و بارها از نو ساخته شد، چه در اسپین آف ها و چه در فیلم های دیگر.

این فیلم داستان دختر جوانی را روایت می کند که در جهانیی عجیب به دام افتاده، با یک جادوگر شرور مشاخصه می کند و گروهی از شخصیت های رنگارنگ هم در این راه به او کمک می کنند و بسکمک از عناصر ژانر فانتزی مدام تکرار می شوند. در حقیقت به جرات می توان گفت که در تاریخ سینما، جادوگر اوز نمادی از حرکت رو به جلوی تکنولوژی بوده و لذا نمی توان اهمیت این فیلم را تکرار کرد.

1. جهانی سینمایی مارول (Marvel Cinematic Universe)

جهانی مارول بسکمک از داستان های موجود در فرهنگ عامه را در خود جای داده و از بسکمک از داستان های کمیک الهام گرفته شده است. در حالی که شاید فکر کنید بیشتر فیلم های این جهانی سینمایی به ژانرهای ابرقهرمانی و علمی-تخیلی تعلق دارند اما فانتزی هنوز نقش مهمی را در آن ها ایفا می کند.

در حقیقت جهانی مارول را نمی توان جدا از جادوگری و جهانی جادوگران دانست و بنابراین قطعا جهانی مارول از وجود داستان هایی بهره می برد که تا حد زیادی به پیشرفت ژانر فانتزی کمک کرده اند و نباید تاثیر آن ها را نادیده گرفت.

منبع: screenrant

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 10 مهر 1401 بروزرسانی: 10 مهر 1401 گردآورنده: tour-srilanka.ir شناسه مطلب: 1494

به "10 مجموعه سینمایی فانتزی که مخاطبان را شیفته این ژانر کردند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "10 مجموعه سینمایی فانتزی که مخاطبان را شیفته این ژانر کردند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید