7 اقتباس سینمایی و تلویزیونی از کتاب های محبوب که هواداران را ناامید کردند

به گزارش تور سریلانکا، اقتباس کردن از کتاب های محبوب و ساختن فیلم یا سریال ازشان جدای از اینکه سخت است، ریسک های زیادی هم دارد. چنین کتاب هایی، طرفداران دوآتشه ای دارند که از فیلم یا سریال اقتباس شده توقع بسیار بالایی دارند. اگر اقتباس باب میل شان باشد، فیلم یا سریال شما هم پیروز خواهد بود، اما وای به حال تان اگر فیلم شما پسندشان نشود. کافی است به منبع اقتباس وفادار نباشید، تغییراتی که در داستان ایجاد می کنید خوشایند نباشد، مسیر داستان را عوض کنید، شخصیتی را تغییر بدهید یا از داستان حذف کنید، آن زمان دیگر اثر اقتباسی شما رنگ پیروزیت را نخواهد دید. متأسفانه تعداد اقتباس های ناامیدکننده از کتاب های شاهکار کم نبوده؛ فیلم ها یا سریال هایی که وقتی طرفداران خبر تولیدشان را شنیده اند، حسابی ذوق نموده اند و انتظارش را کشیده اند، اما وقتی آن را دیدن نموده اند، توی ذوق شان خورده و هرچه از دهان شان درمی آمده بار کارگردان نموده اند. در ادامه هفت اقتباس ناامیدکننده از کتاب های شاهکار معرفی می کنیم که احتمالاً خود شما را هم ناامید نموده اند.

7 اقتباس سینمایی و تلویزیونی از کتاب های محبوب که هواداران را ناامید کردند
  • 10 نویسنده که رکورد بیشترین اقتباس های سینمایی را در اختیار دارند

1. هفتمین پسر (Seventh Son)

  • سال فراوری: 2014
  • کارگردان: سرگی بودرو
  • بازیگران: جف بریجز، جولیان مور، بن بارنز، کیت هرینگتون، اولیویا ویلیامز
  • امتیاز راتن تومیتوز: 12 از 100

فیلم هفتمین پسر از مجموعه کتاب های آخرین شاگرد نوشته جوزف دیلینی اقتباس شده است. این مجموعه فیلمی در ژانر فانتزی است که داستان یک شاگرد جوان (که هفتمین پسر از هفتمین پسر است) و استادش را روایت می نماید که با هم علیه نیروهای شیطانی و شرور می جنگند. با وجود بازیگرهای خوب و امیدوارنماینده ای مثل جف بریجز و جولیان مور در هفتمین پسر، فیلم پیروز نشد مثل کتاب ها پیروز باشد و با نقدهای منفی زیادی روبه رو شد. هفتمین پسر برای مخاطب عادی فیلم بدی نبود، اما طرفداران آخرین شاگرد دل خوشی ازش نداشتند.

2. آرتمیس فاول (Artemis Fowl)

  • سال فراوری: 2020
  • کارگردان: کنت برانا
  • بازیگران: فردیا شاو، لارا مک دانل، هانگ چائو، جودی دنج، جش گد، نانسو آنوزی
  • امتیاز راتن تومیتوز: 8 از 100

فیلم آرتمیس فاول از مجموعه کتاب هایی با همین نام نوشته اوئن کالفر اقتباس شده است. کتاب هایی که بین نوجوانان محبوبیت بالایی داشتند. کتاب های آرتمیس فاول با ترکیب فانتزی و علمی-تخیلی، داستان یک نوجوان 12 ساله خلاف کار را روایت می نماید که عقل کل است و از انسان گرفته تا پری را بازی می دهد. آرتمیس فاول نوجوان هدفی ندارد جز پیدا کردن و نجات دادن پدرش، برای رسیدن به این هدف از پری ها دزدی می نماید، سرشان کلاه می ذارد و بارها هوش و ذکاوت بیشترش را به رخ شان می کشد. طرفداران آرتمیس فاول مشتاق فیلمش بودند و انتظارش را می کشیدند، اما از همان پیش نمایش اول خیلی ها فهمیدند با یک اقتباس بد و ناامیدنماینده طرفند که ارزش نگاه کردن ندارد. فیلم آرتمیس فاول آن قدر از منبع اقتباس دور شده بود که دیگر روح کتاب ها را در خود نداشت، همین هم باعث موجی از انتقادها و نارضایتی ها شد.

3. سه گانه هابیت (The Hobbit Trilogy)

  • سال فراوری: 2012، 2013، 2014
  • کارگردان: پیتر جکسون
  • بازیگران: ایان مک کلن، مارتین فریمن، ریچارد آرمیتاژ، بندکیت کامبربچ، اندی سرکیس، ویلیام کیرچر، گراهام مک تاویش، کن استات، هوگو ویوینگ، جیمز نسبیت، لوک اوانز، کیت بلانشت، ایان هلم، اولاندو بلوم
  • امتیاز راتن تومیتوز: 64، 74، 59 از 100

همه پیتر جکسون را به خاطر سه گانه تکرارنشدنی ارباب حلقه ها ستایش می نمایند. اما وقتی پیتر جکسون خواست از کتاب هابیت جی. آر. آر. تالکین اقتباس کند، مرتکب اشتباه شد و به جای این که یک فیلم بسازد، باز سراغ یک سه گانه رفت، سه گانه هابیت. سه گانه هابیت در اصل می بایست یک فیلم می بود، اما درعوض به سه فیلم مجزا تقسیم شد و کش آمد. چون یک کتاب بود که به سه فیلم تقسیم شد، برای جذابیت و هیجان بیشتر، برای تعلیق و کشش بیشتر، پیتر جکسون مجبور شد از مسیر کتاب خارج گردد و شخصیتی مثل لگولاس را وارد سه گانه کند. با وجود اینکه هر سه فیلم هابیت لحظات خاص خود را دارند و می گردد ازشان لذت برد، اما به هیچ وجه قابل مقایسه با سه گانه ارباب حلقه ها یا منبع اقتباس نیستند.

4. رنگ جادو (The Color of Magic)

  • سال فراوری: 2008
  • کارگردان: وادیم جین، فیلیپ فیلمار
  • بازیگران: دیوید جیسون، شان آستین، تیم کری، جرمی آیرونز
  • امتیاز راتن تومیتوز: 68 از 100 (امتیاز مخاطبان)

فیلم رنگ جادو از کتابی با همین نام نوشته نویسنده مشهور ژانر فانتزی، تری پرچت است. رنگ جادو درباره یک جادوگر شکست خورده و یک گردشگر ساده لوح است که در یک دنیای شگفت انگیز و جادویی با هم هم سفر می شوند. در کمال تأسف اقتباس سینمایی مورد انتظار این کتاب نتوانست طنز و جادویی که در قلم پریچت سرشار است را به تصویر بکشد و طرفداران را نامید کرد.

5. ارباب حلقه ها: حلقه های قدرت (Rings of Power)

  • سال فراوری: 2022
  • خالق سریال: جی. دی. پاین، پاتریک مک کی
  • بازیگران: رابرت آرامایو، مارکلا کاوناگ، جوزف ماول، اما هورواث، ماکسیم بالدری
  • امتیاز راتن تومیتوز: 83 از 100

شبکه آمازون سر و صدای زیادی درباره سریال حلقه های قدرت درست کرد. از پز دادن با گروه نویسندگان سریال گرفته تا زیبایی های بصری و جزئیاتی که سریال دارد، و البته بودجه تاریخی و عظیمی که برایش تدارک دیده اند، سنگین ترین بودجه ای که در تاریخ به یک سریال تلوزیونی تعلق گرفته. با این وجود طرفداران سرسخت کتاب های تالکین خیلی به این وعده و وعیدها اطمینان نکردند. چرا که اقتباس از کتاب سیلماریلیون به خاطر حجم و وسعت داستان، کاری بسیار سخت است. پس از پخش شدن فصل اول سریال حلقه های قدرت کاشف به عمل آمد نگرانی و بدبینی طرفداران بی علت نبوده. حلقه های قدرت در جلوه های ویژه و زیبایی شناسی بصری چیزی کم نذاشته است، موسیقی معرکه ای هم دارد، اما در کمال تأسف داستان و شخصیت پردازی های سریال ناامیدنماینده است. آن قدر ناامیدنماینده که بخش اعظم طرفداران یا کلاً سریال را دیدن نکردند، یا تصمیم گرفته اند فصل های بعدی را دنبال ننمایند. یکی از مهم ترین مشکلاتی که هوادران با حلقه های قدرت دارند، بی اعتنایی به حقایق و جزئیات دنیای داستان است، چه از منظر داستانی و چه از منظر بصری (مثلاً زیبایی شناسی الف ها، لباس ها و نوع نقش آفرینی بازیگرها باب میل طرفداران نیست). حلقه های قدرت به ترتیب وقایع در سیلماریلیون بی توجه بوده و شخصیت هایی را به سریال آورده که در آن موقع به خصوص، حضور نداشته اند.

6. بنیاد (Foundation)

  • سال فراوری: 2021
  • خالق سریال: رابین آسیموف، دیوید اس. گویر
  • بازیگران: جرد هریس، لی پیس، لو لیوبل، لی هاروی، لارا برین
  • امتیاز راتن تومیتوز: 86 از 100

سریال بنیاد از مجموعه کلاسیک علمی -تخیلی با همین نام، نوشته آیزاک آسیموف اقتباس شده است. بنیاد داستان گروهی از دانشمندان است که سعی می نمایند بشریت را از عواقب فروپاشی یک امپراتوری کهکشانی نجات بدهند. سریال بنیاد طرفداران خودش را دارد و سریال به طور کلی پیروز عمل نموده، اما عده زیادی از طرفداران آیزاک آسیموف معتقدند سریال بیش از حد از منبع اقتباس فاصله گرفته و پیچیدگی نوشته های آسیموف را ندارد.

7. میراث ژوپیتر (Jupiters Legacy)

  • سال فراوری: 2021
  • خالق سریال: استیون اس. دینایت
  • بازیگران: جاش داهامل، لزلی بیب، بین دنیلز، اندرو هورتون، النا کامپوریس
  • امتیاز راتن تومیتوز: 42 از 100

میراث ژوپیتر از مجموعه کمیکی با همین نام اقتباس شده که مارک میلار و فرانک کویتلی خالقانش هستند. میراث ژوپیتر درباره گروهی از ابرقهرمانان است که پس از دهه ها مبارزه با جرم و جنایت و نجات دادن مردم، حالا بچه ها شان به سنی رسیده اند که باید جای آن ها را بگیرند و به میراثی که آن ها به جای گذاشته اند، ادای دین نمایند. با وجود اینکه قسمت اول سریال وعده های جذابی می داد و بازیگران با استعدادی در آن نقش آفرینی می کردند، اما سریال بدون تعارف کیفیت افتضاحی داشت و نقدهای زیادی دریافت کرد. میراث ژوپیتر ناامیدنماینده بود و بلافاصله پس از فاجعه فصل اول لغو شد و قرار نیست ادامه داشته باشد.

منبع:

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 7 مرداد 1402 بروزرسانی: 7 مرداد 1402 گردآورنده: tour-srilanka.ir شناسه مطلب: 1622

به "7 اقتباس سینمایی و تلویزیونی از کتاب های محبوب که هواداران را ناامید کردند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "7 اقتباس سینمایی و تلویزیونی از کتاب های محبوب که هواداران را ناامید کردند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید