23 پیراشکی خوشمزه جهان که حتما باید امتحان کرد (قسمت اول)

به گزارش تور سریلانکا، شیرینی ها با شکل ها و طعم های متفاوت خود خوشمزه ترین خوراکی های روی زمین هستند. خوردن شیرینی های خوشمزه با روکش ها، مغزها و طعم های گوناگون، حال هرکسی، با هر ملیت و سلیقه ای را خوب می نماید. از جمله شیرینی های لذیذ، پیراشکی یا دونات است. آیا پیراشکی های مختلف جهان را دیده یا چشیده اید؟ اگر مایلید با خوشمزه ترین دونات های جهان آشنا شوید با خبرنگاران همراه باشید.

23 پیراشکی خوشمزه جهان که حتما باید امتحان کرد (قسمت اول)

جهانی بسیار کوچکی است. نیازی نیست که این را کسی به شما بگوید، فقط کافی است تا نگاهی به شیرینی های عصرانه کل جهان بی اندازید. تصور کنید تقریبا در تمام نقاط معروف جهان، تمام انسان ها به این نتیجه برسند که خمیر سرخ شده نه تنها مکمل باارزش روزانه زندگی ما است، بلکه پایه اصلی تمدن است!

به افتخار روز ملی دونات (شیرینی) تصمیم گرفتیم تا سری به دونات های سراسر جهان بزنیم. شاید امروز روز بین المللی دونات فرارسیده باشد!

اjریش: فشینگز کراپفن (Austria: Faschingskrapfen)

فشینگز کراپفن (همان پیراشکی) با تلفظی راحت! نوعی توپ کروی خمیری سرخ شده بدون سوراخ است که با مغز مربا یا کاستارد، خود را از دیگر شرینی های سنتی با مغز ژلاتین متمایز می داند. این شیرینی معمولا طی مرنام سنت جوزف دی (St. Josephs Day) سرو می گردد، که این روز به نام جشن کوچک کیک ها معروف است که هم عجیب و هم خوشمزه به نظر می آید.

آرژانتین: بلاس دو فریل کان دالس لچه (Bolas de fraile con dulce leche)

از دیگر شیرینی های قدیمی آلمانی؛ زمانی که آلمانی ها شیرینی را به آمریکای جنوبی بردند، آرژانتینی ها کاری را که در آن برترین اند را انجام دادند (البته علاوه بر فوتبال) و با پر کردن میان پیراشکی با دالک دو لچه، شیرینی مخصوص خود را تثبیت کردند. نگران من نباش آرژانتین، تمام پیراشکی ها با دالک دو لچه پر شده اند. هرگز نگران نباش.

بلژیک/هلند: آلبال/ ناموتبالن (Oliebol/Smoutebollen)

از میان تمام شیرینی های درون این فهرست، این شیرینی خوشمزه بلژیکی/ هلندی جالب ترین ترجمه را دارد. آلبالن (هلندی) به معنای گوی های روغنی، و ناموتبالن (بلژیکی) به معنای توپ های چرب است. در هر صورت، این گوی های روغنی یا توپ های چرب، پای های سرخ شده ای هستند که با کشمش، مویز و میوه های شکرپوش پر شده اند. مادربزرگ شما عاشق آن ها است. احتمالا شما هم خوشتان خواهد آمد.

چین: یوتیو (Youtiao)

یوتیو، نوعی کلوچه تخم مرغی که به دونات چینی معروف است، شیرینی بلند (breadstick) سرخ شده ای به رنگ طلایی-قهوه ای است. این شیرینی دارای میزان جزئی نمک بوده و به شکلی درست می گردد که بتوان آن را به دو قسمت تقسیم کرد (مانند پنیر رشته ای). براساس رسوم اجدادی چینی ها، خوردن یوتیو نماد اعتراض به دودمان سونگ (یکی از دودمان های حاکم بر چین) است، زیرا این دو تکه شیرینی نشان دهنده نخست وزیر دودمان سونگ، کین هوویی و همسر خیانت کارش است، که باعث می گردد حتما یک تکه بردارید و بخورید. اوه! این یک صبحانه واقعی است.

فرانسه: پت دو نون یا نانز پاف ((Pets de nonnes (Nuns puffs)

نام نانز پاف، فکر را به مدارس دینی اواسط دهه 90 می برد، اما درواقع این شیرینی ها نوعی پیراشکی قدیمی فرانسوی هستند که با خامه یا بدون آن پر می شوند.

آلمان: برلینر (پیراشکی) (Berliner)

نام این شیرینی در اصل برلینر فنکوکن (Berliner Pfannkuchen) است که به خاطر طولانی بودن آن از شکل کوتاه شده یعنی برلینر استفاده می گردد. برلینر از اولین پیراشکی های ژلاتین دار است. این دونات از همان پیراشکی هایی است که در آمریکا به هنگام شام صرف می گردد. در اینجا چیزی دیده نمی گردد اما در آلمان این شوخی رایج است که برلینر ها به جای ژله با خردل معطر پر می شوند. حتما از این شوخی قدیمی آلمانی لذت برده اید!

هند: وادا (Vadai)

این میان وعده هندی بیش تر شور است تا شیرین، و معمولا در کنار وعده های غذا (البته نه به عنوان دسر)، و یا به عنوان عصرانه خورده می گردد. این شیرینی با توجه به ادویه هایی که در آن به کار می رود، قطعا طعمی متفاوت از پیراشکی های غربی دارد (دانه زیره سبز، برگ کاری، پیاز، نمک و فلفل) و باید همان لحظه که از فر بیرون آورده می گردد یعنی زمانی که داغ و ترد است خورده گردد. البته زبانتان آتش خواهد گرفت!

ایران: زولبیا

زولبیا برخلاف ظاهر چرخ مانندش، شبیه ترین شیرینی به دونات، در خاورمیانه است. جهت طرز تهیه زولبیا بامیه باید بدانید این شیرینی با ماست و نشاسته درست می گردد، سپس داخل شهد قرار گرفته و بعد سرخ می گردد. زولبیا معمولا با شیرینی همتای خود به نام بامیه سرو می گردد. بامیه شکل بلند و کشیده زولبیا است.

ایتالیا: زپول (Zeppole)

احتمالا این توپ های سرخ شده را در فستیوال های محلی ایتالیا یا هر جشنواره دیگری دیده اید. همان طور که طبع مادربزرگ های ایتالیایی فرق دارد، غلظت و محتوای زپول (کاستر، پنیر ریکوتا و ژلاتین) نیز در نقاط مختلف ایتالیا فرق دارد. اما تقریبا همه مادربزرگ ها زپول ها را در آخر با لایه ای از شکر و شهد می پوشانند.

ژاپن: آن-دونات (An-doughnut)

این شیرینی مشابه دونات آمریکایی، آن-دونات نام دارد که وسط آن با پوره لوبیا (یک مایه قرمز پررنگ) پر شده است. اگر خواستید در توکیو توجه کسی را جلب کنید، او را به فروشگاه های زنجیره ای مستر دونات سراسر کشور ببرید.

مالزی: کیک کریا (Kuih Keria)

کیک کریا، دونات سیب زمینی شیرین، دارای دانه های شکر، سرخ شده و با روکش شکر است که اغلب در گاری های دستی در خیابان های مالزی سرو می گردد.

منبع: کجارو / thrillist.com
انتشار: 15 بهمن 1400 بروزرسانی: 15 بهمن 1400 گردآورنده: tour-srilanka.ir شناسه مطلب: 1294

به "23 پیراشکی خوشمزه جهان که حتما باید امتحان کرد (قسمت اول)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "23 پیراشکی خوشمزه جهان که حتما باید امتحان کرد (قسمت اول)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید