5 طرز تهیه آش ماست (شیرازی، ترکی، کردی، مازندرانی و سبزواری)

به گزارش تور سریلانکا، آش ماست، یکی از غذاهای سنتی و پرطرفدار ایرانی است که هر شهر و منطقه آن را به روش خاص خود تهیه می نماید. این غذا، نه تنها به علت طعم لذیذش محبوب است، بلکه به عنوان یک غذای مقوی و سالم در سفره های ایرانی جایگاه ویژه ای دارد. از آش ماست شیرازی گرفته تا تبریزی و مازندرانی، هر نسخه از این غذا داستانی متفاوت از فرهنگ و سبک آشپزی ایرانی را روایت می نماید. در این مطلب از مجموعه مطالب آموزش آشپزی خبرنگاران مگ، به شما طرز تهیه آش ماست به چندین روش مختلف آموزش خواهیم داد تا بتوانید طعمی متفاوت و خاطره انگیز از این غذای قدیمی را در خانه تجربه کنید.

5 طرز تهیه آش ماست (شیرازی، ترکی، کردی، مازندرانی و سبزواری)

طرز تهیه آش ماست ساده و مجلسی

در این مطلب، سعی کردیم طرز تهیه آش ماست در شهرهای مختلفی همانند شیراز، تبریز، کرمانشاه، مازندران و سبزوار را به شما بیاموزیم تا بسته به ذائقه خود این غذای خوشمزه را بپزید.

طرز تهیه آش ماست شیرازی با گوشت

اول از همه سری می زنیم به شیراز و طرز تهیه آش ماست شیرازی با گوشت و بدون گوشت را به شما یاد می دهیم.

مواد لازم برای آش ماست شیرازی با گوشت
گوشت گردن500 گرم. درصورت استفاده از گوشت بدون استخوان: 300 گرم
برنج (ترجیحا برنج ایرانی نیم دانه)1.5 پیمانه
ماست غلیظ شده (ترجیحا ترش)4 پیمانه (400 گرم)
شوید خشک150 گرم
لپهیک پیمانه (200 گرم)
پیاز2 عدد بزرگ
آب گوشت گردنیک پیمانه (200 گرم)
نمک و فلفل سیاهیه اندازه لازم

طرز تهیه:

  • مرحله اول: ابتدا گوشت را به همراه یک پیاز که به چهار قسمت تقسیم شده است، 2 پیمانه آب، اندازهی نمک و بعلاوه زردچوبه روی شعله گاز با حرارت ملایم قرار دهید که خوب بپزد.
  • مرحله دوم: برنج را با 3 الی 4 پیمانه آب روی حرارت گاز قرار دهید تا زمانی که آب برنج، تبخیر شده و برنج شما کاملا نرم گردد و حالت شفتگی پیدا کند. به طور هم زمان لپه ها را نیز با اندازه کافی آب بپزید.
  • مرحله سوم: بعد از اینکه برنج به خوبی پخته و نرم شد، شوید را به آن اضافه کنید و خوب هم بزنید تا با برنج ترکیب گردد. سپس به اندازه لازم نمک اضافه کنید. پس از آن آب گوشت و لپه های پخته شده را نیز با برنج ترکیب نموده و خوب هم بزنید.
  • مرحله چهارم: وقتی که آش به غلظت کافی رسید و آب آن کشیده شد، گوشت را که از قبل ریش ریش نموده اید به آن اضافه نمایید و چند دقیقه هم بزنید تا به خوبی با آش شما ترکیب گردد.
  • مرحله پنجم: ماست چکیده را به خوبی با قاشق یا هم زن دستی هم بزنید، تا جایی که مثل دوغ شل گردد. با این کار وقتی که ماست را اضافه می کنید، گلوله گلوله نمی گردد و از طرف دیگر آش هم نمی برد.
  • مرحله ششم: ماست را کم کم به آش اضافه کنید، سپس اجازه دهید که آش شما 5 تا 10 دقیقه دیگر به پختن ادامه دهد تا به خوبی جا بیفتد.
  • مرحله آخر: در صورت دلخواه اندازهی پیاز داغ به آش خود اضافه کنید تا عطر بوی بیشتری پیدا کند.

طرز تهیه آش ماست شیرازی بدون گوشت

اگر وگان هستید یا به گوشت قرمز علاقه ندارید می توانید آش ماست شیرازی بدون گوشت را امتحان کنید و از این آش خوشمزه لذت ببرید. طرز تهیه این آش ماست نیز مانند آش ماست شیرازی با گوشت که در بالاتر شرح دادیم هست، فقط باید مرحله پختن و اضافه کردن گوشت را از آن حذف کنید.

طرز تهیه آش ماست تبریز

اما در شهر تبریز و ارومیه به روشی متفاوت تر این آش را طبخ می نمایند. مهم ترین تفاوت آش ماست تبریزی با شیرازی در نوع گوشت آن است. برخلاف شیرازی ها که از گوشت گردن استفاده می نمایند، تبریزی ها گوشت قلقلی را ترجیح می دهند. بعلاوه در آش ماست تبریزی از سبزی های تازه ای همانند اسفناج، تره، ترخون و گشنیز هم استفاده می گردد که به آن عطر و طعم متفاوتی می دهد. در ادامه طرز تهیه آش ماست تبریزی با گوشت را می توانید به صورت مرحله به مرحله بیاموزید. جالب است بدانید که طرز تهیه آش ماست ترکیه ای نیز به همین صورت است.

این آش طرز تهیه ای مشابه با آش دوغ سرعین دارد با یک سری تفاوت جزئی از جمبه اینکه به جای ماست از دوغ در آن استفاده می گردد بعلاوه تخم مرغ نیز به آن اضافه می گردد. پیش از این در مطلب طرز تهیه آش دوغ محلی سرعین این غذا را نیز به شما آموزش داده ایم.

مواد لازم برای آش ماست تبریز با گوشت
گوشت چرخ نموده200 گرم
نخود پخته شده2 پیمانه
عدس پخته شده1 پیمانه
بلغور گندم1 پیمانه
برنج (ترجیحا نیم دانه)نصف پیمانه
ماست غلیظ شده (ترجیحا ترش)4 پیمانه
پیاز رنده شدهیک پیاز کامل
پیاز داغنصف پیمانه
نشاسته ذرت2 قاشق چای خوری
آب قلم یا استاک گوشت3 لیوان
نعناع داغ3 قاشق غذاخوری
سبزی آش (تره، جعفری، گشنیز و اسفناج)500 گرم
نمک، فلفل (سیاه و قرمز)، زردچوبه و ادویه کاریبه اندازه لازم

طرز تهیه:

  • مرحله اول: گوشت چرخ نموده را در یک کاسه مناسب بریزید، سپس 2 قاشق غذاخوری نشاسته، پیاز رنده شده، یک قاشق چای خوری زردچوبه، نصف قاشق چای خوری ادویه کاری، نصف قاشق چای خوری فلفل قرمز، قاشق چای خوری نمک و به مقذار دلخواه فلفل سیاه به گوشت اضافه کنید.

    پس از آن گوشت را به مدت 5 دقیقه به خوبی با دست ورز دهید تا ادویه ها به طور کامل با گوشت ترکیب شوند. سپس گوشت ها را به صورت توپ های قلقلی کوچک در بیاورید.

  • مرحله دوم: بلغور گندم و برنج نیم دانه را که 2 تا 3 ساعت خیسانده اید، به همراه اندازه کافی آب (تا نیمه های قابلمه آب بریزید) در یک قابلمه مناسب بریزید و اجازه دهید به مدت نیم ساعت بپزند.
  • مرحله سوم: پس از آنکه برنج و بلغور به خوبی پخته و نرم شدند، سبزی ها را به صورت ساطوری (نه خیلی ریز و نه خیلی درشت) خرد نموده و همراه با آب قلم به قابلمه اضافه کنید و اجازه دهید که سبزی ها به خوبی بپزند. بهتر است که در حین پختن سبزی ها درب قابلمه را نبندید تا رنگ سبزی تغییر نکند.
  • مرحله چهارم: بعد از پختن سبزی ها، عدس، نخود پخته شده، چند قاشق پیاز داغ، 2 قاشق چای خوری نمک و به اندازه دلخواه فلفل قرمز و سیاه به آش خود اضافه کنید و اجازه دهید که آش به خوبی جا بیفتد.
  • مرحله پنجم: در یک تابه اندازهی روغن بریزید و گوشت های قلقلی را در آن سرخ کنید. سپس گوشت های قلقلی را در 15 دقیقه آخر پخت آش، اضافه نمایید.
  • مرحله ششم: ماست را به خوبی با همز ن دستی، هم بزنید تا شبیه دوغ غلیظ گردد. سپس آن را به آش اضافه کنید.
  • مرحله آخر: در نهایت آش خود را سرو و روی آن را با نعنا داغ، سیر داغ و پیاز داغ تزیین کنید.

طرز تهیه آش ماست کردی یا کرمانشاهی

طرز تهیه آش ماست کرمانشاهی یا همان کردی دقیقا مشابه با آش ماست تبریزی است و به همان مراحل گفته شده در بالا پخته می گردد اما با این تفاوت که در این آش به جای نخود و عدس، لپه اضافه می گردد.

طرز تهیه آش ماست مازندرانی با رشته

اما در شمال ایران به سبکی کاملا متفاوت آش ماست را می پزند. در آش ماست مازندرانی اصلا از گوشت استفاده نمی گردد در عوض به آن رشته اضافه می نمایند که باعث می گردد طعمی متفاوت از آش ماست های دیگر داشته باشد. در ادامه طرز تهیه آش ماست با رشته را به شما می آموزیم.

مواد لازم برای آش ماست مازندرانی
ماست1 کیلو
سبزی آش1 پیمانه
لوبیا چیتی پخته یا نخود و لوبیانصف پیمانه
عدس پخته¼ پیمانه
برنج¼ پیمانه
کشک3 قاشق غذاخوری
رشته آش1 پیمانه
پیاز داغ، نعنا داغ و سیر داغبه اندازه دلخواه

طرز تهیه:

برای درست کردن این آش باید تمامی حبوبات را از چند روز قبل بخیسانید تا نفخ آن ها گرفته گردد. دقت کنید که در طول این چند روز باید دائما آب حبوبات را عوض کنید.

  • مرحله اول: ابتدا سبزی هارو به صورت ساطوری و ریز خرد کنید و کنار بگذارید.
  • مرحله دوم: تمام حبوبات را به همراه اندازه زیادی آب زیاد داخل یک دیگ بزرگ بریزید و به مدت 4 تا 5 ساعت روی حرارت قرار دهید تا خوب مغز پخت شوند.
  • مرحله سوم: پس از آنکه تمامی حبوبات به خوبی پخته شدند، زیر گاز را خاموش کنید و اجازه دهید تا کمی خنک شوند. سپس آب و مغز قلم گاوی که از قبل آماده نموده اید را اضافه به حبوبات اضافه کنید.
  • مرحله چهارم: ماست را با همزن دستی خوب بزنید تا شبیه دوغ گردد. کشک را نیز با 4 لیوان آب مخلوط نموده و با همزن دستی بزنید تا کشکتان هم یکدست و صاف گردد.
  • مرحله پنجم: ماست و کشک را داخل دیگ حبوبات بریزید و دیگ را روی گاز با حرارت بالا قرار دهید.
  • مرحله ششم: وقتی که آش جوش آمد، سبزی های خرد شده و سیر داغ را اضافه کنید. پس از آن حدود30 دقیقه صبر کنید تا سبزی ها خوب بپزن.
  • مرحله هفتم: رشته ها را از وسط دو نیم نموده و داخل آش بریزید و حدودا 20 الی نیم ساعت دیگر اجازه دهید آش روی حرارت بپزد و جا بیفتد.
  • مرحله آخر: در نهایت زیر گاز را خاموش نموده، آش را سرو و با نعنا داغ، سیر داغ و پیاز داغ تزیینش کنید.

طرز تهیه آش ماست سبزوار با اسفناج

طرز تهیه آش ماست با اسفناج که از سبزوار منشا گرفته است نیز بسیار آسان است. در ادامه طرز تهیه این آش خوشمزه را نیز می توانید ببینید.

مواد لازم برای تهیه آش ماست سبزوار
رشته آش200 گرم
ماست پرچرب500 گرم
اسفناج تازه500 گرم
سبزی تره تازه150 گرم
نعناع تازه50 گرم
نمک و فلفل سیاهبه اندازه دلخواه

طرز تهیه:

  1. اسفناج ها را خرد کنید. سپس آن ها را در یک قابلمه با اندازهی آب روی حرارت ملایم قرار دهید تا کاملاً پخته و نرم شوند.
  2. پس از پخت کامل اسفناج، رشته آش را به قابلمه اضافه کنید و اجازه دهید به مدت 15 تا 20 دقیقه با هم بپزند تا رشته ها نیز نرم شوند.
  3. در حین پختن رشته ها، تره و نعناع را نیز خرد کنید،سپس همراه با 4 قاشق غذاخوری از ماست پرچرب در مخلوط کن بریزید و به خوبی مخلوط کنید تا یکدست شوند.
  4. پس از پخت کامل رشته آش، سس ماست را به همراه نمک و فلفل سیاه به قابلمه اضافه کنید و به آرامی هم بزنید تا تمام مواد به خوبی با هم ترکیب شوند.
  5. پس از آنکه آش به خوبی جا افتاد، آن را از روی حرارت بردارید و اجازه دهید به دمای محیط برسد سپس در ظرف مورد نظر سرو کنید.

طرز تهیه آش جو؛ خوشمزه و مقوی

سخن آخر

آش ماست توانسته با تنوع و طعم های مختلف خود، جایگاه ویژه ای در قلب مردم هر شهر پیدا کند. با توجه به تنوع موادی که در هر منطقه برای پخت آن استفاده می گردد، می توانید این غذا را متناسب با ذائقه و سلیقه خودتان تهیه کنید.

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 12 شهریور 1403 بروزرسانی: 12 شهریور 1403 گردآورنده: tour-srilanka.ir شناسه مطلب: 1669

به "5 طرز تهیه آش ماست (شیرازی، ترکی، کردی، مازندرانی و سبزواری)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "5 طرز تهیه آش ماست (شیرازی، ترکی، کردی، مازندرانی و سبزواری)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید