5 ماده غذایی از بدترین مواد برای اسهال

به گزارش تور سریلانکا، خبرنگاران- اگر یک دوره مسمومیت غذایی یا آنفولانزا را تجربه نموده اید احتمالا تمام روز یا چندین روز را در توالت سپری نموده اید. با این وجود، آیا غیر از خوردن غذای فاسد یا بیماری علل دیگری نیز برای اسهال وجود دارند؟

5 ماده غذایی از بدترین مواد برای اسهال

به گزارش خبرنگاران به نقل از یاهونیوز، از آنجایی که رژیم غذایی شما نقش مهمی در عملنمودهای گوارشی ایفا می کند ممکن است بخواهید از مواد غذایی خاصی که می توانند منجر به ناراحتی گوارشی شوند اجتناب ورزید.

در ادامه به فهرستی از مواد غذایی اشاره می گردد که می توانند باعث بروز اسهال شوند:

1-لبنیات

نتیجه نظرسنجی ای در سال 2016 میلادی نشان داد که حدود 44 درصد از شهروندان کانادایی به عدم تحمل لاکتوز مبتلا هستند شرایطی که در آن فرد برای هضم محصولات لبنی مشکل دارد.

شرایط افراد متفاوت از یکدیگر است اما اگر رابطه ای بین مصرف لبنیات و ابتلا به اسهال پیدا نموده اید، بهتر است تا حد امکان از مصرف این ماده غذایی محرک و مُسهل خودداری ورزید.

2-مواد غذایی تند

ممکن است مواد غذایی تند را دوست داشته باشید اما اگر معده و روده تان و در مجموع دستگاه گوارشی تان شرایط قوی ای ندارد بهتر است از خوردن غذاهای تند خودداری ورزید زیرا بعضی از مواد تشکیل دهنده آن می توانند منجر به بروز اسهال شوند. فلفل ها حاوی کپسایسین هستند عنصری که به غذای تند گرما می دهد اما می تواند پوشش معده را نیز تحریک کند.

هنگامی که سوزشی که کپسایسین ایجاد می کند را حس می کنید بدن شما کوشش می کند تا محرک را در اسرع وقت حذف کند و زمان کمتری را در روده کوچک شما بگذراند جایی که بدن تان معمولا مایعات اضافی را جذب می کند.

از آنجایی که بدن انسان در از بین بردن مواد محرک کارآمد است مدفوعی که پس از خوردن غذای تند خارج می گردد رطوبت بیش تری نسبت به میانگین حرکات روده دارد.

3-مواد غذایی سرشار از فیبر نامحلول

شما در رژیم غذایی خود به فیبر احتیاج دارید تا همه چیز را در حال حرکت نگه دارید و ممکن است شنیده باشید که خوردن مواد غذایی با فیبر بالا می تواند به برطرف یبوست یاری کند. در حالی که فیبر محلول شما را منظم نگه می دارد زیرا آب را جذب نموده و روند هضم را کُند می کند با این وجود، فیبر نامحلول مایعات را از بدن شما به دستگاه گوارش تان کشیده و سرعت هضم را افزایش می دهد.

اگر به یبوست دچار شده اید فیبر نامحلول مفید است زیرا باعث حرکت همه چیز می گردد. با این وجود، فرض کنید اگر به یبوست مبتلا نیستید و کماکان مواد غذایی سرشار از فیبر نامحلول مانند کلم و هویج می خورید در آن صورت دستگاه گوارش تان بسیار سریع حرکت می کند تا غذا را به میزان کافی هضم نموده و مایعات را دوباره جذب کند و همین امر منجر به بروز اسهال می گردد.

4-مواد غذایی با فروکتوز بالا

اگرچه میوه بخش ضروری یک رژیم غذایی سالم است اما میزان بیش از حد فروکتوز قند طبیعی موجود در میوه ها و سبزیجات می تواند با عوارض جانبی ناگوار اسهال همراه باشد. فروکتوز به عنوان یک ماده غذایی با FODMAP بالا (الیگوساکارید های قابل تخمیر، دی ساکاریدها، پلی ساکاریدها و پلی اُل ها) نوعی کربوهیدرات است که هضم آن سخت می باشد. سیب، قارچ، مارچوبه و عسل نمونه هایی از مواد با FODMAP بالا هستند.

هضم غذاهای با FODMAP بالا برای بدن شما چالش برانگیزتر است زیرا آب بیش تری جذب می نمایند که می تواند باعث ناراحتی معده گردد و منجر به ایجاد گاز، نفخ و اسهال خواهد شد.

5-غذاهای سرخ شده و پرچرب

غذاهای سرخ شده یا پرچرب اغلب باعث مسائل گوارشی می شوند. اگرچه بدن شما می تواند مقادیر کمی از غذاهای چرب را به راحتی پردازش کند محتوای چربی اضافی موجود در غذا به خوبی در دستگاه گوارش تان جذب نمی گردد و اغلب منجر به اسهال می گردد. چربی ای که جذب نمی گردد به روده بزرگ رفته تا به اسیدهای چرب تجزیه گردد. با این وجود، در طول این روند روده بزرگ شما مایعات را به عنوان بخشی از فرآیند ترشح می کند و ممکن است اسهال رخ دهد.

برترین کار این است که بدانید بعضی از مواد غذایی چگونه بر عملکرد گوارشی شما تاثیر می گذارند. توجه داشته باشید که کدام مواد غذایی باعث بروز اسهال در شما می شوند تا بتوانید در آینده از آن اجتناب ورزید.

منبع: فرارو
انتشار: 9 دی 1401 بروزرسانی: 9 دی 1401 گردآورنده: tour-srilanka.ir شناسه مطلب: 1531

به "5 ماده غذایی از بدترین مواد برای اسهال" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "5 ماده غذایی از بدترین مواد برای اسهال"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید